Stelling ivm rijen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 75

Stelling ivm rijen

Hallo allen,

ik heb een stelling ivm rijen die ik heb bewezen, althans dat denk ik. Iemand zin om mijn bewijs na te kijken, want het is al weer enkele jaren geleden dat ik dit soort dingen voor het laatst deed.

De stelling die ik wilde bewijzen is :
\(
Als $\lim\limits_{n \to \infty} |\dfrac{u_{n+1}}{u_{n}}| = |a| < 1$ , dan is $\lim\limits_{n \to \infty} {u_{n} = 0$
\)
Nu heb ik het bewijs in drie stappen geleverd. Ten eerste bewijs ik dat de rij naar boven begrensd is.

Daarenboven heb ik eerst bewezen dat
\($|u_{n}|$\)
naar 0 convergeert.
\(
$|u_{n}|$ is een begrensde rij

Kies $\epsilon = \dfrac{|1 - |a||}{2} > 0$, dan $\exists N \in \mathbb{N}$ zodat $\forall n > N$ :

$||\dfrac{u_{n+1}}{u_{n}}| - |a||< \epsilon $.

Hieruit volgt dat $\forall n > N, |\dfrac{u_{n+1}}{u_{n}}| < 1$, want anders is

$||\dfrac{u_{n+1}}{u_{n}}| - |a|| \geq | 1 - |a|| > \epsilon$, wat in strijd is met het voorgaande.

De rij $|u_{n}|$ is dus naar boven begrensd door $max(|u_{1}|,|u_{2}|,... ,| u_{N}|)$.

De rij is duidelijk ook naar onder begrensd , zodat de rij begrensd is.
\)
In de tweede stap bewijs ik dat de rij convergeert.

Eigenlijk is dit eenvoudig een gevolg van wat ik net deed. Neem de deelrij $|u_{N+1}|,|u_{N + 2}|,…..$, dewelke monotoon dalend en begrensd is. Elke monotoon dalende en begrensde rij heeft een limiet. De deelrij dus ook en bijgevolg de oorspronkelijke ook.

In de derde stap bewijs ik dat de limiet nul is.
\(
Stel dat deze immers niet nul is, maar $l \in \mathbb{R}_{0}$ dan geldt :

$\lim\limits_{n \to \infty} |\dfrac{u_{n+1}}{u_{n}}| = $\dfrac{\lim\limits_{n \to \infty} |u_{n + 1}|}{\lim\limits_{n \to \infty} |u_{n }|} = \dfrac{l}{l} = 1$, wat in strijd is met het gegeven
\)
De rij
\(|u_{n}|\)
convergeert dus naar 0. Bijgevolg convergeert ook
\($ u_{n}$\)
naar nul.

Iemand zin om na te kijken? :-)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Stelling ivm rijen

Volgens mij kan dit wat efficiënter. Tonen dan |u(n)| convergeert is een goed idee, want |u(n)| naar 0 betekent inderdaad ook u(n) naar 0.

Omdat |u(n+1)|/|u(n)| limiet |a|<1 heeft, geldt in elk geval (van een zekere N) dat |u(n+1)| < |u(n)|, zodat de rij |u(n)| alvast dalend is (vanaf een zekere N). Bovendien is |u(n)| duidelijk naar onder begrensd, dus daarmee heb je al convergentie.

Dan volgt nog de stap waarin je toont dat de limiet 0 is.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 75

Re: Stelling ivm rijen

TD schreef: ma 25 jun 2012, 09:48
Omdat |u(n+1)|/|u(n)| limiet |a|<1 heeft, geldt in elk geval (van een zekere N) dat |u(n+1)| < |u(n)|, zodat de rij |u(n)| alvast dalend is (vanaf een zekere N). Bovendien is |u(n)| duidelijk naar onder begrensd, dus daarmee heb je al convergentie.


Ik heb dat nog extra bewezen, daarom dat het zo uitgebreid wordt. Ik geef toe dat het bewijzen van dit onderdeel, beter in een hulpstelling gegoten kan worden zodat het bewijs van deze stelling minder overladen raakt.

Reageer