Springen naar inhoud

Mediatie analyse met dummyvariabelen

• Log in om te kunnen reageren

Mireille

Mireille

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2012 - 16:09

Dag,

Op dit moment zit ik een beetje met mijn handen in het haar, omdat ik er qua berekeningen niet uit kom met mijn thesis.
Ik heb de volgende hypothese:

H1: De need to belong modereert de relatie tussen type conditie en de intentie om te stoppen/minderen met roken.

De need to belong is onafhankelijk en numeriek.
De intentie is afhankelijk en numeriek.
Type conditie is categorisch en daar heb ik twee dummyvariabelen van gemaakt (ik had namelijk drie condities).

Ik snap wel hoe je de moderatie via de regressie moet doen, maar geen idee hoe je dat met de dummy variabelen doet.
Ik heb het nu als volgt gedaan:

-. Van alle twee de dummy variabelen heb ik een gecentraliseerde variabele gemaakt.
-. Van de moderator heb ik een gecentraliseerde variabele gemaakt.
-. Vervolgens heb ik per dummyvariabele een nieuwe voorspeller aangemaakt (dus gemengde conditie * inj.norm en positieve conditie * inj.norm).
-. Vervolgens heb ik een regressie uitgevoerd waarbij ik als afhankelijke variabele de intentie heb gebruikt en bij de onafhankelijke heb ik een heel rijtje ingevuld, namelijk 1) de gecentraliseerde variabele van de gemengde conditie, de positieve conditie en de injunctieve norm en 2) de nieuwe voorspellers gemengde conditie * inj.norm en de positieve conditie * inj.norm.

In de Syntax staat het dus zo:

REGRESSION
/MISSING LISTWISE
/STATISTICS COEFF OUTS CI(95) R ANOVA
/CRITERIA=PIN(.05) POUT(.10)
/NOORIGIN
/DEPENDENT Intentie
/METHOD=ENTER Gemnieuw BelongNieuw GemBelong PosBelong Posnieuw
/SCATTERPLOT=(*ZRESID ,*ZPRED)
/RESIDUALS HISTOGRAM(ZRESID).

Heb ik het zo goed gedaan of heb ik er nou een erge warboel van gemaakt??
Alvast bedankt voor alle hulp :D

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2012 - 18:38

Hoi Mireille,

Nee, je hebt er geen erge warboel van gemaakt, alleen maar een klein beetje. Voor de duidelijkheid: wat zijn precies de categorieën? En, ik neem aan dat niet alle categorieën modereren, maar dat je een specifieke verwachting hebt over een specifieke conditie en de moderator? Wellicht heb je dan aan 1 interactie genoeg.

Omdat het een dummyvariabele is, is centreren daarvan niet nodig.

Groeten
Ferry

ferry

ferry

• >250 berichten
  • 954 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2012 - 19:16

Oh ja, ik was even in verwarring om dat je titel gaat over "mediëren" en de inhoud van je post over "modereren" :)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures