Springen naar inhoud

corrigeren van een plot t.o.v. controleplot

• Log in om te kunnen reageren

robert1707

robert1707

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 25 juni 2012 - 21:44

hallo allemaal,

ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Stel je hebt zowel fertilisatieplots (welke je bemest met 15 kg stikstof) en controleplots (geen bemesting).
In de controleplots zijn aan het begin van het experiment gemiddeld 6 soorten en in de fertilisatieplots maar 4. Aan het eind respectievelijk 8 en 3.

Ik wil graag weten wat het effect is van de stikstof behandeling op de soortenrijkdom. Dit bereken ik als een relatieve verandering van de soortenrijkdom: aantal soorten in de fertilisatieplot aan het eind van experimentele periode gedeeld door het aantal soorten in de controleplot aan het eind vd experimentele periode.
Nu wil ik corrigeren voor het feit dat het aantal soorten voor de behandeling niet gelijk was tussen de controleplot en de fertilisatieplot. Hoe kan ik dit het beste doen?

zelf dacht ik dat je misschien zo kunt doen:

relatieve verandering aantal soorten controleplots = 8/6 =1.33
relatieve verandering aantal soorten fertilisatieplots = 3/4 = 0.67
corrigeren voor controleplots geeft: 0.67/1.33

of een andere methode misschien:
8/6 = 1.33 oftewel 33% toename in controleplots
dus in fertilisatieplots .33 aftrekken van het relatieve effect, vb: 0.67 - 0.33 = 0.34.
probleem met deze methode is dat je evt een getal onder 0 kunt krijgen, wat niet mogelijk is...

ik neig naar de eerste methode, maar dit is puur gevoelsmatig. Kan iemand mij vertellen of deze methode juist is, en zo niet hoe ik het dan zou kunnen berekenen

Hartelijk dank alvast! Gr Robert

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures