Tijdstippen waarop ISS zichtbaar is

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Berichten: 2

Tijdstippen waarop ISS zichtbaar is

Ik heb twee vragen over het international space station.

1. Wat is de afstand in kilometers of mijl die het ISS aflegt vanaf het moment dat je hem in het westen kunt zien tot dat hij in het oosten niet meer zichtbaar is op een wolkenloze nacht? Ik vraag me eigenlijk af boven welke plaats of land hij zich bevind als ik hem in het westen zie opduiken en in het oosten zie verdwijnen.

2. Is hij sneller gaan vliegen? Of dichter bij de aarde? Want de laatste tijd komt het ISS steeds vroeger over mij heen. Enige tijd geleden half drie, toen half vier, toen 1 uur, daarna half 12, nu al 9 uur (tijden bij benadering niet exact)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijdstippen waarop ISS zichtbaar is

1) Het ISS vliegt op ongeveer 400 km hoogte met een snelheid van ongeveer 28000 km/uur. De diameter van de aarde is ongeveer 12000 km. Probeer het eens zelf uit te rekenen met wat meetkunde.

Als dat te moeilijk is kun je ook op deze website kijken. Dan zie je waar het ISS zich op ieder moment bevindt, dus kun je ook zien waar hij is op het moment dat jij hem de horizon in west en oost ziet passeren.

2) Het ISS draait in ongeveer 92 minuten om de aarde. Als het exact 90 minuten zou zijn dan maakte het ISS exact een heel aantal omwentelingen (namelijk 16) in 24 uur en kwam hij dus exact op hetzelfde tijdstip over de horizon. Maar met 92 minuten omlooptijd duurt het meer dan 24 uur om 16 omwentelingen te maken en dus komt hij iedere dag wat later over de horizon.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 2

Re: Tijdstippen waarop ISS zichtbaar is

Handig deze website. Dank je. Alleen komt het iss steeds vroeger over ons heen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Tijdstippen waarop ISS zichtbaar is

Het ISS draait in 24 uur 15,6 maal om de aarde.

Als je elke dag naar de 16e omwenteling zou kijken dan komt die elke dag wat later over.

Kijk je telkens naar de 15e omwenteling dan komt die elke dag wat eerder over.

(als je begrijpt wat ik bedoel)

Wat jij waarneemt hangt er dus vanaf welke omwenteling jij vanaf jou locatie kunt zien.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Tijdstippen waarop ISS zichtbaar is

... de laatste tijd komt het ISS steeds vroeger over mij heen. Enige tijd geleden half drie, toen half vier, toen 1 uur, daarna half 12, nu al 9 uur
Als je een grafiek maakt van de tijdstippen dat ISS zichtbaar is tegen de datum dan krijg je een plaatje zoals hieronder (verticale as: 18 betekent 6 PM, 24 betekent middernacht, 30 betekent 6 AM). Er zijn twee banden: avondverschijningen en ochtendverschijningen. Midden in de zomer overlappen die banden. De details van het plaatje, zoals de plaats van de clusters binnen de band, hangen af van de plaats op aarde en het jaar.

Kijk eens of je waarnemingen bij die grafiek passen. Niemand anders kan dat nagaan omdat je bij de waarnemingen niet vermeld hebt wat de datum was en of het tijdstip AM of PM was. (En: je zin wekt de indruk dat half vier vroeger is dan half drie. Klopt dat?)

Als je een steeds-vroeger trend claimt moet je even opletten dat je avond- en ochtendverschijningen niet door elkaar haalt.
iss plot.png
iss plot.png (6.81 KiB) 798 keer bekeken

Reageer