Wat gebeurt er met tijdsverloop bij de lichtsnelheid?

Moderator: physicalattraction

Gesloten
Berichten: 114

Wat gebeurt er met tijdsverloop bij de lichtsnelheid?

Als ik tijdsdilatatie voorstel dan lijkt het alsof de tijd steeds trager verloopt naar mate je sneller gaat. Nu weet ik dat een massa niet met de lichtsnelheid kan gaan maar ik zou me dit wel kunnen voorstellen.

Zoals het muonen experiment laat zien verloopt de tijd ook echt trager bij snelheden die tegen de lichtsnelheid aan liggen. Stopt tijdsverloop dan uiteindelijk bij 100% van de lichtsnelheid? Kortom, staat de tijd stil voor een foton of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wat gebeurt er met tijdsverloop bij de lichtsnelheid?

Een foton merkt daar niets van.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Wat gebeurt er met tijdsverloop bij de lichtsnelheid?

een aanvulling: stel dat jij zou reizen met een snelheid tegen de lichtsnelheid, zou je niets "vreemd" zien aan je horloge: dat lijkt gewoon te lopen zoals altijd. Maar als je dan terug stilstaat en aan een voorbijganger vraagt hoe laat het is, zal deze een ander antwoord geven dat je zou verwachten van je horloge.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 114

Re: Wat gebeurt er met tijdsverloop bij de lichtsnelheid?

Je zou in dat geval net als een muon een stuk minder zijn vervallen dan de voorbijganger, dat denk ik tenminste.

Maar stel dat je echt met 100%c zou reizen, zou je dan ook nog ouder worden stopt het tijdsverloop dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wat gebeurt er met tijdsverloop bij de lichtsnelheid?

We hebben al eerder enkele topics van jouw hand, met daarin dezelfde soort vragen als in dit topic, gesloten. Laten we deze maar aan die collectie toevoegen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gesloten