Springen naar inhoud

Niet-ontaarde stochast

• Log in om te kunnen reageren

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 juni 2012 - 19:51

Beste allemaal,

Even een kort vraagje:
Als een stochast niet in 1 ontaard is, wat betekent dit dan in termen van kansen?

- Fruitschaal.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2012 - 09:04

Maar het is wel een ontaarde stochast, of weet je dat ook niet zeker?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2012 - 09:40

Dat wordt niet expliciet vermeld. "niet ontaard in 1", dus ik neem dat hij in andere gevallen wel ontaard is?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2012 - 09:55

Tja, of gewoon niet-ontaard... Ik vraag me af wat je dan kan zeggen. Ja, een heel triviaal iets :P. Dat P(X = 1) ≠ ...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2012 - 10:33

Als voorbeeld is gegeven dat als een niet-negatieve (continue) stochast X niet in 0 ontaard is, dat dan geldt dat:
LaTeX

Nu betreft het een discrete X niet in 1 ontaard die alleen natuurlijke waarden kan aannemen (hoort 0 daar trouwens bij?) Dan zou ik zeggen dat geldt LaTeX .

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2012 - 10:40

Om zeker te zijn: het betreft een discrete variabele die enkel niet-negatieve waarden kan aannemen? Maar in mijn ogen is dat inderdaad wat je kan zeggen: P(X = 1) < 1.

Om te antwoorden op je andere vraag: klassiek bedoelt men met niet-negatief inderdaad ook 0, en met positief dan alles (strikt) groter dan 0.

Fruitschaal

Fruitschaal

• >250 berichten
  • 524 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 juni 2012 - 10:44

Het betreft een discrete variabele die enkel LaTeX -waardige waarden kan aannemen, dus ik neem inderdaad aan dat dat niet-negatieve waarden zijn.

Mijn vraag was eigenlijk of 0 tot de natuurlijke getallen behoort, want ik vind tegenstrijdige definities daarover op internet.

Veranderd door Fruitschaal, 27 juni 2012 - 10:45

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 27 juni 2012 - 10:54

Dat is inderdaad een kwestie van definitie... Daarom is het, naar mijn mening, altijd beter om te spreken over niet-negatief en positief. Maar in de meeste landen is men het erover eens dat 0 niet bij de natuurlijke getallen hoort. Enkel hier durven meningen daarover nogal eens uiteen te lopen, van docent tot docent :). Ik zou dus zeggen: bekijk eens beide gevallen; 0 erbij of niet.

Also tagged with one or more of these keywords: wiskunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures