[wiskunde] De maankrater Archimedes

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

De maankrater Archimedes

Hoi, ik heb een opdracht van school gekregen om de hoogte van de maankrater Archimedes gekregen. Hiervoor hebben we een schematische tekening gekregen, een foto van de krater en de formules die we nodig hebben. Maar ik kan de formules niet begrijpen en weet ook niet hoe ik het moet toepassen. Is er iemand die mij kan uitleggen hoe deze formules afgeleid worden, en welke hoeken , l, lt en lo zijn.

De formules, foto en tekening zijn te zien op dit adres: http://www.sterrenkunde.nl/anw/archimedes.html Ik weet niet hoe ik hier de afbeelding moet toevoegen.....

Alvast heel erg bedank voor mensen die op mijn onderwerp geïnteresseerd zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: De maankrater Archimedes

Ik ben het met je eens dat de gebruikte notatie te wensen overlaat.

Van je link haal ik het volgende:
Op het moment van de opname was de lengtegraad van de terminator l T = -8,2°.
l T staat in de tekst voor λT (figuur 2), l 0 staat voor λ0 en l staat voor λ. Zie ook onderstaande afbeelding:
Maan2.png
Maan2.png (2.84 KiB) 544 keer bekeken
SB staat bijvoorbeeld voor het lijnsegment SB (de rechte lijn tussen punt S en B).

BSV staat bijvoorbeeld voor de hoek tussen lijnsegment BS en SV, zie onderstaande afbeelding:
Maan.png
Maan.png (2.77 KiB) 546 keer bekeken
Verder weet je als het goed is ook:

sin(hoek) = overstaande rechthoekzijde ÷ schuine zijde

cos(hoek) = aanliggende rechthoekzijde ÷ schuine zijde

tan(hoek) = overstaande rechthoekzijde ÷ aanliggende rechthoekzijde

Nu moet je als het goed is al een heel eind komen...
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 3

Re: De maankrater Archimedes

Arie Bombarie,

Bedankt voor de plaatjes. :D Maar kan je mij uitleggen waarom hoek BSV gelijk is aan l+90-lo? Want dat is namelijk mijn grootste probleem van deze opdracht.

Gebruikersavatar
Berichten: 682

Re: De maankrater Archimedes

Het heeft mij wat tijd gekost om het plaatje te ontcijferen, maar ik ben eruit.

Ter verduidelijking de aangegeven hoeken:
Maan1.png
Maan1.png (137.17 KiB) 555 keer bekeken
Oftewel, de hoeken λT, λ0 en λ zijn gedefinieerd ten opzichte van de zwarte as die naar beneden wijst.

Ter ondersteuning nog een plaatje, met wat gekleurde hulplijnen:
Maan.png
Maan.png (105.17 KiB) 554 keer bekeken
Hou er rekening mee dat de donkerpaarse lijn en de lichtblauwe lijn loodrecht op elkaar staan. Verder staan de rode lijn en de roze lijn ook loodrecht op elkaar.

Hoek VSB is gelijk aan de hoek die ik met een vraagteken heb aangegeven, waarom...?

Kom je er zo uit? Zo niet, probeer dan eens vanuit het antwoord terug te redeneren.

Succes!
Help WSF met het vouwen van eiwitten en zo ziekten als kanker en dergelijke te bestrijden in de vrije tijd van je chip:

http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... opic=59270

Berichten: 3

Re: De maankrater Archimedes

Arie Bombarie,

Ik ben er uitgekomen hoe de formule is afgeleid. :D Hartstikke bedankt voor jouw tekeningen!

Reageer