[natuurkunde] Blok aan waslijn

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Blok aan waslijn

Jan van de Velde schreef: wo 22 feb 2012, 11:00
(Herkomst: toelatingsexamen 2007)

53) Een draad, waarvan de massa mag verwaarloosd worden, wordt gespannen enerzijds tussen twee muren die op 1,00 m van elkaar verwijderd zijn (figuren 1 en 2 ) en anderzijds tussen twee muren op 2,00 m van elkaar (figuren 3 en 4). In het midden van de draad wordt een massa m van 2,0 kg opgehangen.

De afstand waarover de draad doorzakt wordt aangegeven boven iedere figuur.

Afbeelding

In welk van de voorgestelde gevallen 2, 3 en 4 is de spankracht in de draad dezelfde als in geval 1?

  1. Enkel in geval 2
  2. Enkel in geval 3
  3. Enkel in geval 4
  4. In geen van de voorgestelde gevallen.
Verborgen inhoud
Antwoord C.


Stel een vraag over deze oefening.


Ik zoek nu al een tijdje op deze oefening, maar vindt het antwoord niet.

Ik rekende de Fv (ongeveer gelijk aan de spankracht?) De zwaartekracht mag verwaarloosd worden, aangezien de massa gelijk is? Wat vergeet ik? En hoe moet ik deze oefening uitwerken?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Blok aan waslijn

Je moet vooral rekening houden met de hoek die gevormd wordt door de horizontale, en de wasdraad.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Blok aan waslijn

Je moet geen zwaartekracht verwaarlozen, die zal juist door de spankracht moeten worden gecompenseerd opdat de nettokracht op het blok 0 N zal zijn en het blok dus netjes zal blijven hangen.

Vectoriële optelsom van zwaartekracht en (resultante van) spankracht links en spankracht rechts moet dus gelijk zijn aan 0.
zwaslijn.png
zwaslijn.png (11.35 KiB) 933 keer bekeken
In alle gevallen is er zo'n evenwicht. .

Vraag is, in welk geval 2,3, of 4 wordt dat evenwicht bereikt met een spankracht die even groot is als in geval 1?

Maak wat schetsjes op schaal en je ziet het zó aan de benodigde lengte van de blauwe en lila vectoren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 6

Re: Blok aan waslijn

Jan van de Velde schreef: wo 27 jun 2012, 11:23
Je moet geen zwaartekracht verwaarlozen, die zal juist door de spankracht moeten worden gecompenseerd opdat de nettokracht op het blok 0 N zal zijn en het blok dus netjes zal blijven hangen.

Vectoriële optelsom van zwaartekracht en (resultante van) spankracht links en spankracht rechts moet dus gelijk zijn aan 0.

[attachment=10739:zwaslijn.png]

In alle gevallen is er zo'n evenwicht. .

Vraag is, in welk geval 2,3, of 4 wordt dat evenwicht bereikt met een spankracht die even groot is als in geval 1?

Maak wat schetsjes op schaal en je ziet het zó aan de benodigde lengte van de blauwe en lila vectoren.
Hartelijk bedankt!

Reageer