Springen naar inhoud

- - - - -

Snellere nikkel-ijzerbatterij


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Typhoner

    Typhoner


  • >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 juni 2012 - 12:26

Nanotech blaast Edisons idee nieuw leven in

Met grafeen en koolstofnanobuisjes kun je een Edisonbatterij ultrasnel op- en ontlaadbaar maken. Bij uitstek geschikt om elektrische auto’s wat meer pit te geven, claimen Stanford-onderzoekers Haijiang Wang en Hongjie Dai in Nature Communications.

120626114316-large.jpg
Metaaloxides gekoppeld aan koolstofstructuren geven een snelwerkende batterij.

Het zou een tweede leven kunnen betekenen voor een batterijtechnologie die 111 jaar geleden door Thomas Alva Edison persoonlijk op de markt is gezet, maar die in de jaren 70 de concurrentie met loodaccu’s en nikkelcadmiumbatterijen definitief verloor.

Je hebt het dan over een nikkel-ijzerbatterij. De kathode bestaat uit nikkel(III)oxide-hydroxide (NiOOH) dat bij ontladen overgaat in Ni(OH)2. De anode is van ijzer dat overgaat in Fe(OH)2. Als elektrolyt dient kaliumhydroxide. In zijn oervorm gaat de Edisonbatterij lang mee maar reageert hij ook tamelijk traag; Edison ontwikkelde hem in de eerste plaats voor de elektrische auto’s uit zijn tijd, die vooral in de markt werden gezet als gezapig stadsvervoermiddel voor dames.

Op Stanford hebben ze nu bedacht dat je de uitwisseling van elektronen flink kunt versnellen door de nikkelhydroxidekristallen te kweken op meerwandige koolstofnanobuisjes en het ijzer op grafeen. Als elektrolyt dient nog steeds kaliumhydroxide.

Lees verder

Zoals te zien op C2W
Ook op ScienceDaily

Referentie:
Wang, H. et al. Nature Commun. 2012, DOI: 10.1038/ncomms1921
This is weird as hell. I approve.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.




0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures