Warmteverlies boiler door thermische trek

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Warmteverlies boiler door thermische trek

In bijlage vindt u een schets van de originele installatie van mijn boiler en ketel alsook de huidige toestand.

Omdat de boiler in minder dan 3 uur afkoelde van 64°C naar 54°c, zonder warmwater verbruik, vroeg ik de fabrikant wat de oorzaak kon zijn. Deze gaf als mogelijke reden op "thermische trek". Doordat warm water stijgt ontstaat er een stroming in het verwarmingscircuit van de builer waardoor de warmte uit de boiler afgegeven wordt via de ketel.

Daarom werd in de aanvoerleiding, van de verwarming van de boiler, een U-vormige buis gemonteerd. Dit gaf echter geen verbetering want ik stelde vast dat de warmtestroming nu via de retourbuis begon. Dus werd er ook in de retour een U-vorminge buis geplaatst. Opnieuw geeft dit geen verbetering.

Hoe kan er nu nog een warmtestroming onstaan als zowel in de aanvoer en in de retour een U-vormige buis zit?
Bijlagen
Aanzichten van de installatie.pdf
(41.66 KiB) 313 keer gedownload

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmteverlies boiler door thermische trek

Die U-buizen zullen je niet helpen. Die fungeren als hevel en zullen de watercirculatie niet stoppen.

Ik vraag me wel af waarom er geen 3-wegklep zit tussen het boilercircuit en het CV-circuit. Daarmee zou je de circulatie over de boiler kunnen stoppen. Als die klep tenminste in rust altijd naar de CV-stand terugkeert.

Berichten: 10

Re: Warmteverlies boiler door thermische trek

@Klazon

Volgens de fabrikant van de boiler en ketel zijn de U-buizen de oplossing omdat er volgens hen op deze manier geen warmtestroming op gang kan komen immers warm water stijgt en kan dus niet naar beneden stromen in de U-buizen.

U schrijft dat de U-buizen de watercirculatie niet zullen stoppen. Kunt u dit nadere verklaren aub.

Er zit weldegelijk een 3-wegklep in het systeem maar het probleem is dat de klep blijft staan in de laatst aangeproken modus m.a.w. na het opwarmen van de boiler blijft de klep in deze stand staan. Ik had de fabrikant van de ketel gevraagd om de software aan te passen zodat de ketel na opwarming van de boiler naar de CV-stand zou schakelen maar dat bleek niet mogelijk te zijn.

Welke oplossingen zijn er mogelijk?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Warmteverlies boiler door thermische trek

>> Volgens de fabrikant van de boiler en ketel zijn de U-buizen de oplossing <<

Met klazon ben ik van mening dat dit niet zal helpen. Het enige wat er mee bereikt wordt is dat de leidingen langer worden. In feite wordt er een U-vorm aan toegevoegd. Het lijkt dat hiermee warm water tegengehouden wordt omdat het omlaag moet in de ene poot van de U (waarvoor een lichte overdruk nodig is), maar dit wordt weer opgeheven door de extra stijging van het warme water in de andere poot van de U (wat een lichte onderdruk oplevert). Het resultaat is (vrijwel) nul, conform het genoemde hevelprincipe.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Warmteverlies boiler door thermische trek

Misschien is het plaatsen van een terugslagklep in een van de leidingen een oplossing.

Ik ga er tenminste vanuit dat in geval van thermische trek de waterstroom tegengesteld is aan de normale richting.

Maar dan wel even met Atag overleggen of dat toelaatbaar is.

Reageer