Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig


Vijftien minuten lang niet ademhalen: dankzij een nieuwe microdeeltje dat onderzoekers hebben ontdekt, is dat geen probleem. Het microdeeltje herstelt namelijk het zuurstofniveau in het bloed zonder dat u daarvoor adem hoeft te happen.


Dat melden onderzoekers van het Boston Children’s Hospital in het blad Science Translational Medicine. Het microdeeltje bestaat uit een laagje lipiden dat zich rond een heel klein ‘zakje’ zuurstofgas bevindt. De microdeeltjes kunnen zo in een ader worden geïnjecteerd.

Ademnood

Het microdeeltje is ontwikkeld voor patiënten die tijdelijk geen zuurstof kunnen binnenkrijgen. Bijvoorbeeld omdat hun longen dienst weigeren. Het microdeeltje is heel anders dan vervangers van bloed. Vervangers van bloed dragen ook wel zuurstof met zich mee, maar zijn zinloos wanneer de longen niet in staat zijn om die zuurstof te verwerken. De microdeeltjes kunnen helemaal om de longen heen werken.


....


Lees verder: http://www.scientias.nl/nieuw-microdeeltje-maakt-ademhalen-tijdelijk-overbodig/67170


Bron: Scientias.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Een infuus met micro-lipidebolletjes vol pure zuurstof kan een konijn met dichtgeknepen strot minstens 15 minuten in leven houden.


Door de zuurstof in bolletjes te verpakken, voorkom je dat zich grotere zuurstofbellen in het bloed vormen. Zulke bellen kunnen immers de longslagader afsluiten (longembolie), waarna je zeker weet dat de long in kwestie helemaal niets meer doet.


Afbeelding


De microbolletjes hebben een diameter van 2 tot 4 micrometer. De wand bestaat uit een enkele fosfolipidelaag, gestabiliseerd door een blokcopolymeer van bijvoorbeeld polypropyleenoxide en polyethyleenoxide. Raakt zo’n bolletje een rode bloedcel, dan valt het uit elkaar. De vrijkomende zuurstof wordt vrijwel direct door die cel opgenomen en krijgt de tijd niet om bellen te vormen. De lipiden worden achteraf vanzelf door het lichaam geabsorbeerd en hergebruikt.


Lees verder:

C2W


Lees meer:

EOS

Nature


Wetenschappelijke publicatie:

John N. Kheir, et al: Oxygen Gas–Filled Microparticles Provide Intravenous Oxygen Delivery
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

DePurpereWolf schreef: do 28 jun 2012, 15:48
Vijftien minuten lang niet ademhalen: dankzij een nieuwe microdeeltje dat onderzoekers hebben ontdekt, is dat geen probleem.


Lijkt mij wel een probleem. De koolstofdioxidespanning stijgt gewoon door natuurlijk waardoor je hypercapnisch wordt en komt te overlijden, ook al heb je een zuurstofsaturatie van 100%. Sowieso is de ademhalingsprikkel afhankelijk van CO2 en niet van O2, waardoor de ademhaling doorgaat. Niet ademhalen is fysiologisch niet mogelijk als je niets aan de koolstofdioxidespanning doet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Lijkt me ook nogal moeilijke aangezien een van de prikkels voor respiratie de stijging van CO2 in de bloedspiegel is.


En die stijging ga je toch een keer oplopen. Het lichaam kan wel compenseren met bicarbonaat, maar ook maar tot een bepaald punt. Daarnaast zou je kunnen compenseren door toediening van basische stoffen, maar die CO2 blijf je ondertussen wel stapelen en je gaat uiteindelijk ook de pH<7,35 bereiken, waarna je zult blijven dalen.


Wel een heel interessante ontdekking. Zou hiermee in de toekomst voorkomen kunnen worden dat de zuurstofspanning bij bepaalde mensen altijd constant blijft, of voorkomen wordt dat die daalt bij bijvoorbeeld een hoogtewisseling, om zo bijvoorbeeld het sikkelen van erytrocyten te voorkomen?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Afbeelding


In vivo effects of LOM infusion during asphyxiaB), arterial CO2 tension. (LOM = lipidic oxygen-containing microparticles)


Het CO2 gehalte stijgt. Het CO2 gehalte is bij de proefdieren die behandeld zijn met de microdeeltjes zelfs nog iets hoger dan bij de controlegroep proefdieren.

... demonstration ... , showing that animals can survive and remain healthy even after 10 to 15 min of complete asphyxia. ... additional studies will be needed to assess simultaneous removal of carbon dioxide buildup, LOM metabolism, and possible side effects from longer-term, continuous infusions.

Bovenstaande is uit het volledige artikel:

John N. Kheir et al.: Oxygen Gas-Filled Microparticles Provide Intravenous Oxygen Delivery


P.s.: Het artikel lezend vond ik het zeer bedenkelijk. Goed vind ik de creatieve uitvinding en de wetenschappelijk methodiek. Ethisch positief vind ik dat toekomstige mensen door deze uitvinding en het onderzoek ernaar wellicht langer en gelukkiger kunnen leven. Ethisch negatief vind ik dat de onderzoekers het nodig hebben gevonden konijnen (New Zealand white rabbits) voor vijftien minuten de keel dicht te knijpen. Je zou kunnen argumenteren dat de positieve gevolgen van het onderzoek opwegen tegen de negatieve. Je kan ook argumenteren dat de in het onderzoek uitgevoerde handelingen principieel niet wenselijk zijn. Ik zelf zou nooit meewerken aan zo'n experiment.
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

confusie schreef: za 30 jun 2012, 14:47
Afbeelding


In vivo effects of LOM infusion during asphyxiaB), arterial CO2 tension. (LOM = lipidic oxygen-containing microparticles)


Het CO2 gehalte stijgt. Het CO2 gehalte is bij de proefdieren die behandeld zijn met de microdeeltjes zelfs nog iets hoger dan bij de controlegroep proefdieren.


Bovenstaande is uit het volledige artikel:

John N. Kheir et al.: Oxygen Gas-Filled Microparticles Provide Intravenous Oxygen Delivery

Lijkt me redelijk verklaarbaar. Er wordt extra zuurstof aangevoerd, en dus geconsummeerd, waardoor de co2-concentratie toeneemt. voor het lichaam is er tov de controlegroep geen directe noodzaak om op zuurstofrantsoen te gaan.

P.s.: Het artikel lezend vond ik het zeer bedenkelijk. Goed vind ik de creatieve uitvinding en de wetenschappelijk methodiek. Ethisch positief vind ik dat toekomstige mensen door deze uitvinding en het onderzoek ernaar wellicht langer en gelukkiger kunnen leven. Ethisch negatief vind ik dat de onderzoekers het nodig hebben gevonden konijnen (New Zealand white rabbits) voor vijftien minuten de keel dicht te knijpen. Je zou kunnen argumenteren dat de positieve gevolgen van het onderzoek opwegen tegen de negatieve. Je kan ook argumenteren dat de in het onderzoek uitgevoerde handelingen principieel niet wenselijk zijn. Ik zelf zou nooit meewerken aan zo'n experiment.

Dat geldt voor elk onderzoek met proefdieren. Er zijn wel vreselijkere onderzoeken die dieren moeten ondergaan.

Dit kan wel degelijk een bijdrage aan de wetenschappelijke kennis en om in de toekomst de mens te helpen. Zo gaat dat ook bij alle medicijnen die getest worden. Er zijn commissies voor die oordelen over de noodzaak en alternatieven, je krijgt geen toestemming om voor de lol te experimenteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

soepkip88 schreef: za 30 jun 2012, 17:40
Lijkt me redelijk verklaarbaar. Er wordt extra zuurstof aangevoerd, en dus geconsumeerd, waardoor de co2-concentratie toeneemt.


Ja, dat lijkt mij ook. In het artikel zie je ook dat de pH dieper daalt in de controlegroep. Dus de accumulatie van lactaat in de controlegroep door anaerobe dissimilatie heeft een groter effect dan de accumulatie van CO2 in de testgroep. Maar goed, een hypercapnie blijft slecht.


Kliche schreef: za 30 jun 2012, 13:32
Het lichaam kan wel compenseren met bicarbonaat, maar ook maar tot een bepaald punt.


Dat is een compensatiemechanisme dat pas na uren tot dagen optreedt. In die 15 minuten die ze onderzocht hebben verwacht ik geen significante stijging van bicarbonaat. Je ziet zelfs een daling optreden, maar zo zijn er een aantal andere metingen waar ik vraagtekens bij zet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Kliche schreef: za 30 jun 2012, 13:32
En die stijging ga je toch een keer oplopen. Het lichaam kan wel compenseren met bicarbonaat, maar ook maar tot een bepaald punt.

anusthesist schreef: za 30 jun 2012, 18:34
Dat is een compensatiemechanisme dat pas na uren tot dagen optreedt. In die 15 minuten die ze onderzocht hebben verwacht ik geen significante stijging van bicarbonaat. Je ziet zelfs een daling optreden, maar zo zijn er een aantal andere metingen waar ik vraagtekens bij zet.


De bicarbonaat kan je toch 'gewoon' intraveneus toedienen?! De combinatie van een dergelijke injectie + toediening bicarbonaat lijkt me nog altijd vrediger dan tijdelijke kunstmatige beademing. De intraveneuze bicarbonaat zal wel zorgen voor meer vocht in het systeem, maar met een blaaskatheter en mogelijk een diureticum, als de osmotische waarde echt te laag wordt, zal dat probleem ook snel verholpen/voorkomen worden denk ik zo?!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

confusie schreef: za 30 jun 2012, 14:47 ...

P.s.: Het artikel lezend vond ik het zeer bedenkelijk. Goed vind ik de creatieve uitvinding en de wetenschappelijk methodiek. Ethisch positief vind ik dat toekomstige mensen door deze uitvinding en het onderzoek ernaar wellicht langer en gelukkiger kunnen leven. Ethisch negatief vind ik dat de onderzoekers het nodig hebben gevonden konijnen (New Zealand white rabbits) voor vijftien minuten de keel dicht te knijpen. Je zou kunnen argumenteren dat de positieve gevolgen van het onderzoek opwegen tegen de negatieve. Je kan ook argumenteren dat de in het onderzoek uitgevoerde handelingen principieel niet wenselijk zijn. Ik zelf zou nooit meewerken aan zo'n experiment.

Ik vind het goed dat je dit aanhaalt! Er wordt inderdaad te vaak vergeten dat er ook duidelijk negatieve ethische gevolgen vast zitten aan zo'n studie. Daarmee wil ik niet zeggen dat zulke studies sowieso niet kunnen, zeker niet. Maar op den duur sta je daar gewoon niet meer bij stil en besef je niet eens meer dat we dieren op een wrede manier mishandelen voor het uitvoeren van sommige studies omdat deze studies een voordeel opleveren voor de mens. Daar af en toe even bij stilstaan kan dus zeker geen kwaad, integendeel!

Het eventuele idee dat wij/ onderzoekers daar niet even bij stil hoeven te staan omdat dat het werk is van een ethische commissie, is een beetje een slap excuus, vind ik.


Dido
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nieuw microdeeltje maakt ademhalen (tijdelijk) overbodig

Pectus schreef: zo 08 jul 2012, 15:53
De combinatie van een dergelijke injectie + toediening bicarbonaat lijkt me nog altijd vrediger dan tijdelijke kunstmatige beademing.


Ligt een beetje aan de situatie. Desondanks blijf je met je CO2-stapeling zitten. De pH -zoals aangetoond in het artikel- is het grootste probleem niet. Die neemt namelijk sneller af op basis van lactaat.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer