Onze voorouders aten boomschors

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Onze voorouders aten boomschors

Onze voorouder Australopithecus sediba at planten, dat wisten we al. Nieuw onderzoek laat nu zien dat ook boomschors op het menu stond.


Afbeelding

Australopithecus sediba


De Australopithecus sediba is een mensachtige die twee miljoen jaar geleden in Zuidelijk Afrika leefde. Wetenschappers bestudeerden het tandplak van twee exemplaren die in 2008 in Zuid-Afrika werden gevonden.


Afbeelding


Tandplak ontstaat wanneer voedselresten zich blijvend aan de tanden hechten. Analyse van dit materiaal verraadt daarom wat onze voorouders aten en in welk gebied ze leefden. In tegenstelling tot andere mensachtigen uit dezelfde periode at de A. Sediba geen grassen, maar wel harde objecten, waaronder ook boomschors.


Lees verder:

Eos


Lees meer:

Wikipedia: Australopithecus sediba

Volkskrant

BBC


Wetenschappelijke publicatie:

Amanda G. Henry, et al.: The diet of Australopithecus sediba
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Onze voorouders aten boomschors

Is het niet een wat erg voorbarige conclusie te stellen dat die boomschors gegeten werd?


Ze kunnen er ook toch alleen op gekauwd hebben om er vezels voor touw of iets dergelijks van te maken of om (zoals in Vietnam) de tanden te kleuren en er high van te worden. Anderen kauwen boomschors (Salicaceae, voorloper van aspirine) tegen hoofdpijn.


Kortom, stelt men dit voornamelijk omdat het lekker bekt in de media, of is er een gegronde reden voor?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Onze voorouders aten boomschors

Dat ze op schors zouden hebben gekauwd om er touw van te maken, vind ik erg onwaarschijnlijk. De onderzochte mensachtigen leefden circa 2 miljoen jaar geleden. De eerst bekende vuistbijlen zijn circa 1,6 miljoen jaar oud. Touw maken lijkt mij een veel te complexe handeling voor mensachtigen in die tijd.

Dat deze mensachtigen op boomschors zouden hebben gekauwd tegen hoofdpijn, vind ik ook onwaarschijnlijk. Voor zover ik het onderzoek begrijp, hebben beide mensachtigen sporen van boomschors op hun tanden. Het is niet erg waarschijnlijk dat beiden tegelijkertijd hoofdpijn hadden. Bovendien veronderstelt het eten van boomschors als medicijn, kennis van het gebruik van planten en van hoeveelheden, die denk ik alleen kan worden overgebracht door een complex taal systeem. Niets wijst er op dat deze voorouders al een zo ingewikkeld taalsysteem hadden.


Boomschors als voedsel? Die hypothese is niet zo onwaarschijnlijk. De onderzoekers schrijven dat bekend is dat boomschors door apen met inbegrip van mensapen, wordt gegeten.


“Personally, I found the evidence for bark consumption the most surprising,” said Berger, “while primatologists have known for years that primates, including apes, eat bark as a fall-back food in times of need, I really hadn’t thought of it as a dietary item on the menu of an early human ancestor.”

Bron: Max-Planck-Gesellschaft
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Onze voorouders aten boomschors

confusie schreef: vr 29 jun 2012, 23:47
Boomschors als voedsel? Die hypothese is niet zo onwaarschijnlijk.

Dank voor de toelichting, klinkt overtuigend.


Ik dacht dat de eerste vuistbijlen ouder waren, zo'n 2,5 miljoen jaar. Maar de eerste bijlen met een steel of speren (waarvoor touw of pezen oid gebruikt zou moeten worden) zijn inderdaad veel recenter.

Reageer