[scheikunde] Oplossingen bereiden.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 75

Oplossingen bereiden.

Een oplossing van waterstofperoxide (H2O2) in water heeft een dichtheid van 1.11g/mL en bevat 32.0 massaprocent waterstofperoxide. Bereken welk volume van die oplossing moet verdund worden tot 1.0 liter om een 0.15 molaire waterstofperoxideoplossing te krijgen.

Ik heb dit als berekening :

we hebben 32 massaprocent,

Die 32 / 1.11 = 28.8 mL

Dan 28.8/2 ( waarom weet ik niet zeker, ik denk omdat de oplossing misschien verdund wordt..), los daarvan ik kom dan als uitkomst uit --> 14.4 mL

Kan iemand mij zeggen of dit klopt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossingen bereiden.

<!--coloro:#008000--><!--/coloro-->Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.<!--colorc--><!--/colorc-->
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossingen bereiden.

dit gaat niet goed, onberedeneerd doe je maar wat.

32 massaprocent H2O2 betekent 32 g H2O2 per 100 g stockoplossing

dichtheid 1,11 g/mL betekent 1,11 g oplossing per 1 mL stockoplossing

dat kun je allemaal niet tegen elkaar wegstrepen om mL (van wát trouwens?) over te houden..

Niet voor het een of ander, je hebt al verscheidene keren de wijze raad gekregen te rekenen onder steeds vermelding van correcte eenheid én omschrijving. Zo voorkom je dat je onzinberekeningen gaat uitvoeren. Het is niet onmogelijk dat je door een combinatie van onzinberekeningen waarin toevallig de fouten elkaar opheffen toch bij een juist antwoord komt. maar 9 van de 10 keer loopt dat geheid fout.

Je moet naar een liter van 0,15 M oplossing toe.

1 L oplossing moet dus 0,15 mol H2O2 gaan bevatten.

De stockoplossing (de oplossing waarvan je uitgaat) bevat 32 g H2O2per 100 g stockoplossing (dat is een andere oplossing dus geven we dat een andere omschrijving)

Als je dus eens begint met te berekenen hoeveel gram H2O2 die uiteindelijke liter oplossing moet bevatten?

daarmee verdwijnt de mol uit je gegevens, en hou je alleen nog grammen waterstofperoxide, milliliters oplossing en stockoplossing en grammen stockoplossing als eenheden over. Dat is dan in elk geval een vereenvoudigende stap.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 493

Re: Oplossingen bereiden.

Uiteindelijk krijg je g per g vd 32%-ige opl.

Wat je om moet rekenen naar g per ml vd 32%-ige opl dat nodig is.

Berichten: 75

Re: Oplossingen bereiden.

Dus als ik het snap moet het dit zijn zo:

0.15 mol/L* 1.0L = 0.15 mol* 34.01( molmassa H2O2) = 5.1015 g / 11.1g/L = 0.459 L

Ik ben hier uiteindelijk om te leren, van andere hun werkwijzes. Aangezien, ik deze oefening niet snap en ik de verkeerde werkwijze hanteer..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossingen bereiden.

Bendingwillbepossible1 schreef: ma 02 jul 2012, 12:01
Aangezien ik de verkeerde werkwijze hanteer..
Ja, je blijft gewoon berekeningen en getallen aan elkaar breien. Doe dat nou eens gewoon stap voor stap.
  • 0.15 mol/L* 1.0L = 0.15 mol H2O2 nodig
  • 0.15 mol* 34.01( molmassa H2O2) = 5.1015 g H2O2 nodig, so far so good.
  • Kijken we nu eens naar je volgende stap: je vermenigvuldigt een massa H2O2 met een dichtheid van een stockoplossing. Daar staat dus feitelijk 5.1015 g H2O2 x 1,11 g stockoplossing per mL stockoplossing :?
Daar kunnen we dus niks mee. De grammen slaan niet op dezelfde stof (omschrijving), en deden ze dat wél, dan zou er als eenheid g x g/mL = g²/mL uitkomen :? .

Maar om dat te beseffen moet je dus:
  • NIET wat getallen achter elkaar breien (al zie ik er hier en daar eenheden bij beginnen te verschijnen, we gaan een tikje vooruit)
  • WEL overal eenheden en omschrijvingen bij zetten
Zo lang je daar niet eens serieus aan begint is al je moeite bij voorbaat tevergeefs.

Volgende stap: je weet nu hoeveel g H2O2 je nodig hebt.

Kijk eens hoeveel g stockoplossing je daarvoor moet nemen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 75

Re: Oplossingen bereiden.

Wat zou volgens u de volgende stap zijn ?

Misschien snap ik het dan beter :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossingen bereiden.

Gegeven: een stockoplossing met 32 massaprocent H2O2 (d.w.z. dat 100 g stockoplossing 32 g H2O2 bevat)

gevraagd: hoeveel gram stockoplossing is nodig om 5,1015 g H2O2te verkrijgen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 75

Re: Oplossingen bereiden.

Als de regel van 3, de oplossing zou bieden dan:

100 g stockoplossing -----------> 32g H2O2

: 32g :32g



100/32 g stockoplossing --------> 1g H2O2

x 5.1015g x 5.1015g



15.94g stockoplossing ----------> 5.1015 g H2O2

Dit lijkt me het meest logische als volgende stap :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossingen bereiden.

Dit gaat goed vooruit. Voor mij hoef je die kleurtjes niet te gebruiken, ik gebruikte dat om je onmisbaar te laten zien wat ik bedoelde.

we zoeken inderdaad 15,94 g stockoplossing.

in eenheden klopt dat zo netjes (reken maar met breuken, delen door een breuk is vermenigvuldigen met het omgekeerde))
\( \frac{g \ H_2O_2}{\frac{g \ H_2O_2}{g \ stockopl}} = \frac{g \ H_2O_2 \times g \ stockopl }{g \ H_2O_2} = g \ stockopl \)
\( \frac{5,1015}{\frac{32}{100}} = \frac{5,1015 \times 100}{32} g \ stockopl \)
ok, we weten nu hoeveel gram stockoplossing we nodig gaan hebben.

kun je dat omrekenen naar mL stockoplossing?

Dat jij het met een rekenschemaatje oplost is geen ramp, zolang je maar logische dingen in zo'n schema blijft plaatsen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 75

Re: Oplossingen bereiden.

Ik denk dat het dit is:

15.94g stockopl. / 1.11g/mL = 14.36 mL

correct ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Oplossingen bereiden.

Ja, als 1 mL 1,11 g weegt, dan weegt 14,36 mL 15,95 g.

Dat is héél dichtbij de 14,4 die je eerder vond, toen je op goed geluk (of rekenend naar een bekende uitkomst??) een tussenuitkomst door 2 ging delen om op 14,4 uit te komen.

Denk echter aub niet dat ik je nu een dag heb beziggehouden om toch weer uit te komen waar je al was. Je had hier weer een (afgeronde) toevalstreffer.

0,15 (molair) past namelijk 6,667 x in 1,

34 (g/mol) past 2,94 keer in 100

6.667 x 2,94 is ongeveer 20, en zie daar je factor 2

Zelfde sommetje maar dan bijvoorbeeld met een NaCl (andere molmassa)- oplossing en er is geen toevalstreffer meer.

Dus zeg beter niet meer:
( waarom weet ik niet zeker, ik denk omdat de oplossing misschien verdund wordt..),
want dan zit je in 99% van de gevallen verkeerd.

Als je meer van deze sommmetjes hebt, ze zien er niet uit alsof ze gemaakt zijn om je met overbodige gegevens op een zijspoor te zetten, dus als je gegevens niet gebruikt (en jij gebruikte die 0,15 M niet) is dat een reden tot hercontrole.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer