[natuurkunde] substitutieweerstand

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

substitutieweerstand

Jan van de Velde schreef: za 11 jul 2009, 16:59
(Herkomst: toelatingsproef juli 2000, vraag 8)

12) De substitutieweerstand (vervangingsweerstand) tussen de punten A en B in de onderstaande schakeling bedraagt

Afbeelding

  1. 10 Ω
  2. 18 Ω
  3. 28 Ω
  4. 37 Ω
Verborgen inhoud
Antwoord A.


Stel een vraag over deze oefening.


Allereerst zat ik met de vraag of ik de vraagstelling wel correct interpreteer. Ik vat namelijk op dat je 1 grote vervangingsweerstand moet maken, omdat er in de opgave/vraag staat dat de vervangingsweerstand tussen A en B gevraagd wordt.

Logischerwijs ben ik aan de rechterkant van de schakeling begonnen met het creëren van een serieschakeling, evenals met de twee andere componenten. Hierdoor ontstaan er drie afzonderlijke schakelingen (22 ohm, 12 ohm en 10 ohm) die nu parallel staan, zie hieronder en de rest van mijn uitwerking. Het komt er op neer dat ik uit kom op een vervangingsweerstand van ongeveer 5 ohm, dat niet als mogelijk antwoord staat gegeven in het antwoordenrijtje. Wat doe ik verkeerd?
106_4236.JPG
106_4236.JPG (72.12 KiB) 828 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: substitutieweerstand

een R3 van 10 Ω is correct, alleen je mag vervolgens niet zomaar die middelste 2 weerstandjes van 2 Ω onder en boven bij R2 optellen. Die staan namelijk ook in serie met je R3.

Kijk steeds, stap voor stap, welke weerstanden je tot één weerstand kunt samenvoegen. Net zo lang tot je er maar één overhebt.

zover ben je:
zweerstand.png
zweerstand.png (5.42 KiB) 823 keer bekeken
next step?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: substitutieweerstand

Aah ok. Dus dan moet ik R3 van 10 ohm eerst als parallelgeschakelde met R2 zien (Rv2+3 = 5 ohm), dan weer een serieschakeling zien (dus 4 ohm optellen bij de 5 ohm = 9 ohm). Dan zie ik opnieuw een parallelschakeling, namelijk R1 + R2,3 = 6 ohm. En tot slot moet ik dan weer een serieschakeling maken door de linker 2-ohmpjes er bij op te tellen...en dat geeft 10 ohm als totale Rv. ( = antwoord A) Denk dat ik het dan snap! Bedankt!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: substitutieweerstand

Hebbes :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer