Springen naar inhoud

Titratiecurve

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 17:30

11) Hieronder volgt de titratiecurve van de titratie van 20,0 mL zuur met een base toegevoegd uit een buret. Het gaat om de titratie van:

Geplaatste afbeelding

Verborgen inhoud
Antwoord A.

Stel een vraag over deze oefening.

Bij deze opgave weet ik niet zo goed waar ik mee bezig ben, in de zin dat ik niet recht toe recht aan kan aangeven wat ik aan het bepalen/berekenen ben.

Ik zie een titratiegrafiek, waarin het omslagpunt rond het toevoegen van 10 mL NaOH ligt (want zuur bestond al uit 20 mL, en is dan samen met de base 30 mL), en dat dan de pH van 4 naar pH 10,5 schiet.

Toen er nog geen base was toegevoegd, dus bij 20 mL in de grafiek, was de pH 2,8. Dat zou betekenen [HCl] = 10-2,8
Zonder rekenmachine zou ik de uitkomst niet weten daarvan, maar met rekenmachine komt het neer op 0,001585 M. Dat komt overigens niet overeen met een optie uit de antwoordmogelijkheden...

Dus hoe moet ik dit aanpakken?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2012 - 17:35

Ik zie een titratiegrafiek, waarin het omslagpunt rond het toevoegen van 10 mL NaOH ligt (want zuur bestond al uit 20 mL, en is dan samen met de base 30 mL)

nee, de x-as is het toegevoegd volume (de pH kan niet veranderen als je gewoon je bekertje vult met zure oplossing). Dus je voegt 30 mL toe.

Je moet niet specifiek naar de pH kijken, maar wat is de verhouding zuur/base bij het equivalentiepunt?

Veranderd door Typhoner, 02 juli 2012 - 17:37

This is weird as hell. I approve.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 17:43

nee, de x-as is het toegevoegd volume.

Hoe weet je dat? Is dat standaard zo bij een titratiegrafiek het geval?

Je moet niet specifiek naar de pH kijken, maar wat is de verhouding zuur/base bij het equivalentiepunt?

Dan heb je dus 30 mL base aan 20 mL zuur toegevoegd. Verhouding zuur : base is dan 2 : 3

Dus dan zou ik kiezen voor optie B, maar de stap naar antwoord A zie ik nog niet.

Edit: zie net je opmerking tussen haakjes...dat de pH niet verandert van het zuur zonder er base aan toe te voegen begrijp ik hoor! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2012 - 17:49

Ja, inderdaad. Daarbij, zoals ik al zei: hoe zou de pH kunnen veranderen als je nog geen base toegevoegd hebt (wat dus zou zijn als we jouw redenering volgen)?

Dan heb je dus 30 mL base aan 20 mL zuur toegevoegd. Verhouding zuur : base is dan 2 : 3
Dus dan zou ik kiezen voor optie B, maar de stap naar antwoord A zie ik nog niet.

Als er x mol zuur in de oplossing (of beter: "het potje") zit, hebben we bij het equivalentiepunt ... mol base toegevoegd.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 18:04

Hier in ieder geval wel, anders zou er links van de 20 mL geen curve getekend kunnen worden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 18:16

Ja ik zie het, zou inderdaad vreemd zijn als de grafiek bij <20 mL in pH stijgt maar er geen base wordt toegevoegd! :)

Als er x mol zuur in de oplossing (of beter: "het potje") zit, hebben we bij het equivalentiepunt ... mol base toegevoegd.

Als er x mol zuur in het potje zit, dan zal er 1,5x mol base moeten worden toegevoegd om het equivalentiepunt te bereiken.....

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2012 - 18:18

Als er x mol zuur in het potje zit, dan zal er 1,5x mol base moeten worden toegevoegd om het equivalentiepunt te bereiken.....

waarom? In welke verhouding reageren ze?

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 18:57

waarom? In welke verhouding reageren ze?

Hmmm, dat vroeg je zojuist al...dus dan is de verhouding zuur: base = 2 : 3 waarschijnlijk niet goed?!

Als ik naar het equivalentiepunt kijk, dat is toch bij 30 mL in de grafiek???!, dan is er dus 30 mL toegevoegd bovenop de 20 mL zuur die al in het potje zat. Totaal is dat 50 mL.

Reactievergelijking is:

H3O+ + OH- (+ Cl- + Na+) <-> 2H2O

Dus dan reageren zuur en base is een verhouding 1:1

(maar ik ben nu wel volledig het spoor kwijt :P)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:04

Bij het equivalentiepunt is alle zuur weggereageerd. Hoeveel base heb je dan toegevoegd? (in termen van aantal mol)

Veranderd door Typhoner, 02 juli 2012 - 19:07

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:22

Bij het equivalentiepunt is alle zuur weggereageerd. Hoeveel base heb je dan toegevoegd? (in termen van aantal mol)

Die 30 mL (= 0,03 L) OH-...dat moet dan vermenigvuldigd worden met 1L om tot de conclusie te komen dat er dan 0,03 mol OH- aan te pas is gekomen per liter? Of is 30 mL toegevoegde base in de grafiek niet het equivalentiepunt, en staar ik me daar blind op?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44863 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:24

je hebt volumegewijs 1,5 x zoveel base als zuur gebruikt (30 tegen 20 mL)
molsgewijs (zie reactievergelijking) heb je van beiden evenveel gebruikt in dat omslagpunt.
molariteitsgewijs zal dus het zuur ..... x gecontreerder moeten zijn als de base.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:27

molsgewijs (zie reactievergelijking) heb je van beiden evenveel gebruikt in dat omslagpunt.

daar was ik naar aan het polsen, of dat bekend was

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:28

mol / volume = molariteit

Dus in geval van base t.o.v. zuur is dat: constant / 1,5 x groter volume = 1,5 x kleinere molariteit

Ahaaaaa, het belletje is eindelijk gaan rinkelen! :)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:31

dat is dus de crux: op het equivalentiepunt beschik je over gelijke hoeveelheden zuur en base. De vraag is dan welke combinaties molariteiten van beide hiervoor zorgen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 juli 2012 - 19:38

dat is dus de crux: op het equivalentiepunt beschik je over gelijke hoeveelheden zuur en base.

Stom, want ik was daarvan wel op de hoogte, maar bleef vasthouden aan de gegeven grafiek aangezien die pH en mL zo mooi af te lezen waren. Maar de boel is nu weer ontknoopt hier, bedankt beide!

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures