Anaerobe bacteriën

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Anaerobe bacteri

Kan iemand me meer uitleg geven over hoe deze organismen kunnen overleven?

Hoe kunnen ze bvb energie halen uit hun voedsel als ze het niet kunnen laten verbranden? Ik heb eens ergens gelezen dat ze toch zuurstof gebruiken maar dat ze ze ontrekken aan andere verbindingen (het was een heel oud artikel) maar moeten ze daar dan niet evenveel energie insteken als ze er weer uithalen?

En ook hoe het komt dat zuurstof soms giftig voor hun is, heeft dat ermee te maken dat het voor mensen ook niet zo goed is als ze pure zuurstof inademen (zoals duikers vroeger)?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Anaerobe bacteri

anaerobe bacterien zijn wezens die inderdaad geen zuurstof nodig hebben voor hun metabolisme. ze bezitten dus geen enzymen die zuurstof kunnen omzetten. Zij bezitten wel andere systemen om aan hun organische moleculen te komen (bv melkzuurbacterie,...)

Zij hebben dus een heel ander soort metabolisme dan aerobe organismen. Vergeet ook niet dat deze wezens 1-celling zijn, omdat hun energiehuishouden niet echt voordelig is.

ik denk dat zuurstof vooral giftig voor hen is door de vrije zuurstofradiacalen.

P.S.: iets dat weinig mensne weten: ook onze spieren kunnen anaeroob verbranden
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Anaerobe bacteri

Metabolisme, enzymen dat snap ik nog wel, maar kun je iets meer vertellen over wat die 'vrije radicalen' precies zijn?

Kun je ook zeggen hoe zo'n anaerobe verbranding werkt, of welke stof dan wel gebruikt wordt in de plaats van zuurstof?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Anaerobe bacteri

vrije radiacalen zijn zeer reactieve stoffen. ze hebben dus ene onbenutte bindingsmogelijkheid. Komen die dus in de buurt van een andere moleculen, dan is de kans zeer groot dat ze een binding gaan aangaan.

Wij "beschermen" ons daar tegen met oa vitamine c,e,....

het metabolisme van anaerobe organismen is specifiek naargelang de soort. Sommigen hebben alcoholen als eindproduct, anderen zuren,...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 209

Re: Anaerobe bacteri

Hallo,
P.S.: iets dat weinig mensne weten: ook onze spieren kunnen anaeroob verbranden
Verbranding is per definitie met tussenkomst van zuurstof!!

Spieren (eiwitten) kunnen door middel van gluconeogenese wel omgezet worden in glucose, dat vervolgens gebruikt kan worden voor de glycolyse (anaeroob) of voor de oxidatieve fosforylering (verbranding, aeroob).

Bij gebrek aan glucose in het lichaam kan het lichaam bij een relatief hoge intensiteit vetvrije massa (spiermassa) gebruiken voor de energievoorziening.

De vertakte keten aminozuren (BCAA) worden hierbij als eerste aangesproken.

Mocht mijn verhaal niet kloppen, graag uitleg over anaerobe verbranding!!

vriendelijke groeten,

Robjee.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Anaerobe bacteri

tuurlijk is verbranding met zuurstof, maar het was een uitspaak. In geval van nood zullen onze spieren overschakelen op anaeroob.

Trouwens in heel wat literatuur gebruiken ze anaerobe verbranding om het verstaanbaar te houden.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: Anaerobe bacteri

Om het heel simpel te zeggen.

Elk organisme wil energie. Om deze te krijgen zal men een electron laten lopen van molecule met hoge energie naar eentje met lage energie. Door dit te doen komt bij die overgang energie vrij die men opvangt in een energie geld stukje (ATP). De reden dat dit lukt is omdat je een reactie kan laten door gaan door een reactie met veel energie te linken aan die reactie die energie nodig heeft.

De meeste dieren hebben een ingeniieus systeem dat toe laat om het electron meerdere stappen te laten door lopen ipv 1 stapje. Dit doen ze om dat ze dan in plaats van 1 keer bv 1000 joule te krijgen 5 keer 200 joule krijgen. WAt beter is want om ATP te maken heb je 200 joule nodig en energie kan je maar 1 keer gebruiken.

Dus om tot O2 te komen wij gebruiken O2 als het eind molecule tje omdat O heel graag electronen wil ontvangen. Andere organismen gebruiken zwavel, nog andere stik stof het enige verschil is dat zuurstof een veel betere electronen acceptor is omdat ze dan meer energie hebben en dus meer ATP kunnen maken. MAAR zuurstof is een gevaarlijk goedje dus heeft het ook nadelen. Want uit zuurstof kan je radicaal zuurstof maken en dat is een atoompje zuurstof met een vrij electron. Dit is een zeer onstabiele situatie want die zuurstof wil direct dat electron weg hebben door te binden met het eerste het beste dat het tegen komt, als je pech hebt je DNA.

xd

mischien toch niet zo heel simpel gezegt maar deed me best
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Re: Anaerobe bacteri

voor de duidelijkheid:

metabolisme = stofwisseling

anaerobe verbranding = verbranding waar GEEN zuurstof aan te pas komt

(de bekentste anaerobe verbranding is die van gistcellen in bier=>

C6H12O6 --> 2 C2H6O + 2 CO2 )

maar wat zijn radiacalen? bedoel je radicalen? En hoe kan O- in vredesnaam aan je DNA gaan zitten? dat zuurstof atoom zit gewoon in je mitochondrium en niet zomaar in je kernplasma (toch??) Of bedoel je dat dat zuurstof atoom met het dna van het mitochondrium gaat klooien?

En als dat zo is is er nog niets aan de hand ==> in het ergste geval wordt de cel direct afgebroken

please laat me ook weten wat de afbraak van ATP naar ADP (waar veel energie bij vrijkomt) geschiedt toch niet o.i.v. een elektron?

Noortje: wie ben jij en hoe komt het dat je zoveel weet? :shock: ;) Studeer je in antwerpen?

Groetn,

Boas

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Anaerobe bacteri

Noortje: wie ben jij en hoe komt het dat je zoveel weet?   Studeer je in antwerpen?


Bedankt voor het compliment, maar echt veel weet ik nog niet hoor, anders zou ik niet meer moeten studeren (dat ik inderdaad in antwerpen doe)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 283

Re: Anaerobe bacteri

Dit heb ik bij bio geleerd:

Bij Aërobe dissimilatie wordt 1 glucose molekuul opgeplitst in 2 pyrodruivenzuur molekulen tijdens de glycolyse. Hierbij ontstaat 2 atp uit adp en p.

Vervolgens komen de citroenzuurcyclus en de oxidatieve fosfylering. Hierbij ontstaan nog eens 36 atp molekulen. Een totaal van 38 atp molukelen dus.

Als je een Anaërobe dissimilatie hebt, vind aleen de glycolyse plaats en ontstaan slechts 2 atp molekulen. Het rendement t.o.v. aërobe dissimilatie is dus slects 2/38 x 100% = 5,25%.

De overgebleven pyrodruivenzuur molekulen worden omgezet in melkzuur. Deze reactie vind ook in je spieren plaats en heet verzuring als je teveel energie in te korte tijd vraagt en de spieren te weinig zuurstof ontvangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Anaerobe bacteri

Luke schreef:Dit heb ik bij bio geleerd:

Bij Aërobe dissimilatie wordt 1 glucose molekuul opgeplitst in 2 pyrodruivenzuur molekulen tijdens de glycolyse. Hierbij ontstaat 2 atp uit adp en p.

Vervolgens komen de citroenzuurcyclus en de oxidatieve fosfylering. Hierbij ontstaan nog eens 36 atp molekulen. Een totaal van 38 atp molukelen dus.

Als je een Anaërobe dissimilatie hebt, vind aleen de glycolyse plaats en ontstaan slechts 2 atp molekulen. Het rendement t.o.v. aërobe dissimilatie is dus slects 2/38 x 100% = 5,25%.

De overgebleven pyrodruivenzuur molekulen worden omgezet in melkzuur. Deze reactie vind ook in je spieren plaats en heet verzuring als je teveel energie in te korte tijd vraagt en de spieren te weinig zuurstof ontvangen.
dan heb je het alleen over glycolyse, maar er vinden ook andere metabole routes plaats die veel meer ATP kunnen produceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: Anaerobe bacteri

aërobe dissimilatie:

- dissimilatie van glucose --> glycolyse, citroenzuurcyclus, oxidatieve fosforylering

- dissimilatie van vetten/koolhydraten/eiwitten enz.

anaërobe dissimilatie:

- melkzuurgisting

Pyrodruivenzuur --> Melkzuur

Waarbij NADH wordt omgezet in NAD+

Dit gebeurd ook bij verzuurde spieren: de melkzuur wordt hierna naar de lever gebracht en wordt hier weer terug omgezet in ATP.

- alcoholgisting

Pyrodruivenzuur --> CO2 + ethanal

Ethanal --> ethanol

Waarbij tussen ethanal en ethanol NADH wordt omgezet in NAD+

Bij de gisting komt er wel niet zo heel veel energie vrij, maar dit komt dan ook voor in organismen die niet veel energie hebben, maar wel veel voeding tot hun beschikking. Een vogel zal heust niet leven op alcohol of melkzuurgisting, maar een bacterie dat de heel dag op 1 plaats blijft zitten wel.

Dit geldt overigens ook voor de aërobe dissimilatie: de dissimilatie van vetten levert veel meer energie op dan die van koolhydraten. Een actieve vogel gebruikt dan ook meer de aërobe dissimilatie van vetten dan een mossel bijvoorbeeld.

Niet dat dat erg veel met jou punt te maken heeft, maar ik wilde het wel even zeggen :wink:
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.259

Re: Anaerobe bacteri

iris schreef:aërobe dissimilatie:

- dissimilatie van glucose --> glycolyse, citroenzuurcyclus, oxidatieve fosforylering

- dissimilatie van vetten/koolhydraten/eiwitten enz.

anaërobe dissimilatie:

- melkzuurgisting

Pyrodruivenzuur --> Melkzuur

Waarbij NADH wordt omgezet in NAD+

Dit gebeurd ook bij verzuurde spieren: de melkzuur wordt hierna naar de lever gebracht en wordt hier weer terug omgezet in ATP.

- alcoholgisting

Pyrodruivenzuur --> CO2 + ethanal

Ethanal --> ethanol

Waarbij tussen ethanal en ethanol NADH wordt omgezet in NAD+

Bij de gisting komt er wel niet zo heel veel energie vrij, maar dit komt dan ook voor in organismen die niet veel energie hebben, maar wel veel voeding tot hun beschikking. Een vogel zal heust niet leven op alcohol of melkzuurgisting, maar een bacterie dat de heel dag op 1 plaats blijft zitten wel.

Dit geldt overigens ook voor de aërobe dissimilatie: de dissimilatie van vetten levert veel meer energie op dan die van koolhydraten. Een actieve vogel gebruikt dan ook meer de aërobe dissimilatie van vetten dan een mossel bijvoorbeeld.

Niet dat dat erg veel met jou punt te maken heeft, maar ik wilde het wel even zeggen  :wink:
Nee je hebt ook zeker gelijk, maar het lijkt nu net alsof er alleen glycolyse plaatsvindt terwijl een bacterie ook kan groeien op bijvoorbeeld methanol of waterstof of methaangas onder anaerobe omstandigheden. Hierbij worden dus andere metabole routes gebruikt.

Reageer