[biologie] Zuurstof bij de fotosynthese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Zuurstof bij de fotosynthese

Klintersaas schreef: za 04 jul 2009, 15:18
(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)

2) De zuurstof die bij de fotosynthetische reactie vrijkomt, komt uit:
  1. water
  2. koolstofdioxide
  3. aanwezige suikers in de plant
  4. chlorofyl
Verborgen inhoud
Antwoord A.


Stel een vraag over deze oefening.


Wel, dan komt als eerste op om de reactievergelijking even uit te tekenen:

6H2O + 6CO2 -> C6H12O6 + 6O2

Omdat er 12 O-tjes vrijkomen, zou ik kijken waar die het makkelijkst vandaan kunnen komen. Bij water zouden er maar 6 vandaan komen, en moeten worden aangevuld met 6 van koolstofdioxide....maar er kunnen ook direct 12 O-tjes van de koolstofdioxide vandaan komen. 'Logischerwijs' zou ik dan dus kiezen voor optie B (koolstofdioxide) om deze vraag te beantwoorden.

Maar nu blijkt het antwoord A te zijn. Hoe kan ik dan het beste beredeneren om tot dat antwoord te komen?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Zuurstof bij de fotosynthese

ik weet niet of een algemene kennis van fotosynthese tot de noodzakelijke kennis behoort, maar in elk geval kan je dat afleiden uit de twee processen waar de fotosynthese ruwweg uit bestaat: de lichtreacties en de donkerreacties
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 320

Re: Zuurstof bij de fotosynthese

Zoals dit bij geen enkele reactievergelijking met reagentia met gelijke atomen zomaar af te leiden is , is dit hier ook niet zomaar af te leiden. Je moet kennis hebben van de achterliggen mechanismen, wat in dit geval een hele lange reeks van processen is (licht en donkerreacties zoals Typhoner zegt).

Ik heb zelf nu eens het mechanisme bekeken, en ik zag bijvoorbeeld dat slechts één van de twee zuurstoffen van CO2 in het suiker ingebouwd word, terwijl de ander ervan verdwijnt onder de vorm van organisch posphaat (OPO3). Deze staat dan ook nergens in die versimpelde reactevergelijking en komt ook niet terecht in een van de eindproducten van de reactievergelijking. Het is enkel een netto reactie. Je moet dus gewoon weten dat zuurstof gevormd wordt door hydrolyse bij het begin van de lichtreacties voor het leveren van electronen en vrijstellen van protonen voor het opstellen van een protonengradient gewoon om ATP en NADPH aan te maken als energiebron voor de donkerreacties. Hier is dus nog niets van suiker synthese aan de gang.

Gewoon om aan te tonen dat die reactie zo'n versimpeling dat je er niks uit kunt afleiden over wat waar vandaan komt en terecht komt in een complex biologisch systeem. Je moet het dus gewoon weten of afleiden uit het ganse mechanisme. Ik herinner mij uit de lessen biologie van middelbaar dat dat heel kort vertelt werd dat de zuurstof NIET (met grote klem :D ) van CO2 komt maar van water zonder verder veel uitleg.

Ik herinner mij een dergelijk probleem met de versimpelde reactievergelijking van de glycolyse, Krebs en eletronen transport keten, dat er iets niet klopte aan het aantal moleculenwater dat gevormd wordt in de reactievergelijking (die wel correct opgesteld was) en diegene die men kon vinden in de pathways. Ook hier was dan weer sprake van reacties die veel te veraf liggen en niet aangehaald werden (water moleculen (en protonen en hydroxy's) komen en gaan heel snel en frequent in pathways zonder dat ze soms nog aangeduid worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Zuurstof bij de fotosynthese

Aha, de licht- en donkerreacties zijn mij in kleine hoeveelheid bekend. Maar niet dusverre dat ik dat hierbij moet betrekken! Bedankt beide, dan schrijf ik dat weer op het lijstje om nog even nader te gaan bekijken! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zuurstof bij de fotosynthese

Ik denk dat je hier en daar wel verrassingen zult tegenkomen, omdat het Vlaams onderwijs meer parate kennis eist. In Nederland gaan we er van uit dat je weet hoe je dit soort informatie uit BINAS haalt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Zuurstof bij de fotosynthese

Jan van de Velde schreef: di 03 jul 2012, 12:12
Ik denk dat je hier en daar wel verrassingen zult tegenkomen, omdat het Vlaams onderwijs meer parate kennis eist. In Nederland gaan we er van uit dat je weet hoe je dit soort informatie uit BINAS haalt.


Klopt helemaal Jan! Al was ik met biologie juist wel meer van het echte snapwerk dan domweg opzoeken in Binas...(kost ook gewoon veel tijd als je niet goed weet waar je het over hebt of wat je precies moet opzoeken) en toch blijkt er nog wat kennis hier te ontbreken voor het niveau dat ze verwachten voor de toelatingsexamens! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer