[biologie] Erfelijkheid-kruisingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Erfelijkheid-kruisingen

Klintersaas schreef: za 04 jul 2009, 16:38
(Herkomst: simulatie-examen EMSA 2009)

7) Bij kruising van deze twee vliegen TtYy x ttyy kan volgende getallenverhouding verwacht worden:
  1. 9:3:3:1
  2. 3:1:3:1
  3. 1:1:1:1
  4. 15:1
Verborgen inhoud
Antwoord C.


Stel een vraag over deze oefening.
Met m'n uitwerking kom ik wel op het juiste antwoord uit, maar ik weet niet of de achterliggende gedachte correct is. Ik heb namelijk nooit met dihybride kruisingen hoeven rekenen op school, dus ik ben de gegevens maar gaan uitzetten en hoop dat de uitwerking dan ook overeenkomt met de uitwerking die correct is om tot het juiste antwoord te leiden. Kan iemand bevestigen of dit goed is, en/of uitleggen wat het anders had moeten zijn?
106_4237.JPG
106_4237.JPG (77.71 KiB) 353 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 7.068

Re: Erfelijkheid-kruisingen

Met m'n uitwerking kom ik wel op het juiste antwoord uit, maar ik weet niet of de achterliggende gedachte correct is.
Jouw uitwerking is volgens mij niet correct. Elke vlieg geeft een t en een y door. Die combinaties mag je niet opbreken in losse t's en y's. Als opties voor de ene vlieg heb je dus ty. Als opties voor de andere vlieg heb je TY,Ty,tY en ty. Dat leidt tot de verhouding 1:1:1:1.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Erfelijkheid-kruisingen

EvilBro schreef: di 03 jul 2012, 22:58
Jouw uitwerking is volgens mij niet correct. Elke vlieg geeft een t en een y door. Die combinaties mag je niet opbreken in losse t's en y's. Als opties voor de ene vlieg heb je dus ty. Als opties voor de andere vlieg heb je TY,Ty,tY en ty. Dat leidt tot de verhouding 1:1:1:1.
Aah, dat zijn dus net de opties waar ik een kruis heb gezet in mijn vorige tabel!

Dan is dit dus de correcte uitwerking vermoed ik:
106_4239.JPG
106_4239.JPG (90.53 KiB) 350 keer bekeken
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 320

Re: Erfelijkheid-kruisingen

Eerst bepaal je de mogelijk gameten van elke ouder (met en zonder recombinatie) en dan de nakomelingen samengsteld uit alle mogelijk gameten combinaties.

TtYy => TY,Ty,tY,ty (dit heb ik nog nooit zien doen via tabel, dat is gewoon direct aflezen, maar je kan het altijd doen)

ttyy => ty

en daarna de gameten combinaties via tabel:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

eindigend met 4 verschillende herkenbare genotypes in 1:1:1:1 ratio

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Erfelijkheid-kruisingen

Sjitty schreef: wo 04 jul 2012, 20:57
Eerst bepaal je de mogelijk gameten van elke ouder (met en zonder recombinatie) en dan de nakomelingen samengsteld uit alle mogelijk gameten combinaties.

TtYy => TY,Ty,tY,ty (dit heb ik nog nooit zien doen via tabel, dat is gewoon direct aflezen, maar je kan het altijd doen)

ttyy => ty
Ja, ok, maar ik wilde eerst even kijken of ik nu wel op de goede weg zat -> vandaar de tabel. Je kunt dat ook zonder doen inderdaad, maar nu ik toch bezig was wilde ik het ook zo afmaken! :P

Ik begrijp nu het gehele principe, dus bedankt beide!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer