Springen naar inhoud

Anafase van de meiose

• Log in om te kunnen reageren

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2012 - 17:24

(Herkomst: toelatingsexamen juli 1997)

17) Het fundamentele verschil tussen de anafase van de eerste en tweede meiotische deling is dat in de eerste meiotische deling:

• de chromatiden zich splitsen
  • de homologen uit elkaar gaan
  • de paternele en maternele chromosomen ieder naar hun respectievelijke pool glijden
  • de centromeren zich volledig splitsen
Verborgen inhoud
Antwoord B.

Stel een vraag over deze oefening.

Bij deze vraag loop ik (alweer) vast op de Vlaamse taal, of wellicht zijn het wel gebruikelijke termen maar kom ik er niet uit wat het precies kan inhouden.

Antwoordopties 2 en 3 vormen een probleem.

Bedoelen ze bij 2 dat de gelijke chromatiden los van elkaar raken? (homoloog = hetzelfde)

En wat verstaat men onder paterne en maternele chromosomen, bij optie 3?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2012 - 18:35

Bedoelen ze bij 2 dat de gelijke chromatiden los van elkaar raken? (homoloog = hetzelfde)

de twee homologe chromosomen vormen 1 paar. Slecht voorbeeld, maar illustratief: het X en Y chromosoom (of de twee X'en van een vrouw) zijn homoloog.

materneel en paterneel slaat op waar homologen vandaan komen. Eentje komt van de moeder en eentje van de vader. (de vader en de moeder van het organisme dat aan meiose aan het doen is)
This is weird as hell. I approve.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:15

de twee homologe chromosomen vormen 1 paar. Slecht voorbeeld, maar illustratief: het X en Y chromosoom (of de twee X'en van een vrouw) zijn homoloog.

Dus X en Y chromosoom zijn samen een homoloog stel, of zijn ze ieder apart al homoloog? :-k Maar ze zijn toch niet hetzelfde? Bij 'homo' denk ik aan 'iets' dat hetzelfde is als een 'ander iets'. Of moet je het van een schaalniveau hoger bekijken: X en Y zijn beide geslachtschromosomen, en daarom homoloog?

materneel en paterneel slaat op waar homologen vandaan komen. Eentje komt van de moeder en eentje van de vader. (de vader en de moeder van het organisme dat aan meiose aan het doen is)

Materneel is dan (waarschijnlijk) dus van moederskant, en paterneel van vaderskant. Ok, dat schept weer duidelijkheid! :)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:21

Dus X en Y chromosoom zijn samen een homoloog stel, of zijn ze ieder apart al homoloog?

Je chromosomen kan je verdelen over 23 paartjes, de twee in één paartje zijn homoloog (aan elkaar, of hoe je het moet uitdrukken). Je zegt "deze twee zijn homoloog", wat betekent: "deze vormen een paar".

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:32

Ja ok, dan zitten we op 1 lijn! ;)

Maar even om te kijken of ik alles nog wel op een rijtje heb; bij bevruchting (waarbij een jongetje wordt gevormd) is het dus als volgt:

Van man komen er 22 normale chromosomen + geslachtshormoon Y
Van vrouw komen er 22 normale chromosomen + geslachtshormoon X

De X en Y vormen dan samen een paartje en zijn dan homoloog.

Ik blijf het vreemd vinden dat je ze dan homoloog noemt, maar ik zal het bij deze aannemen! ;)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:43

zoals ik zei, niet het beste voorbeeld. Algemeen gaat het dus om de paartjes, dus ook voor de andere 22. Ik ben niet eens zeker of je die termen voor X en Y wel mag gebruiken, wiki is daar wat ambigu over.

(en "normaal chromosoom" wordt eerder een "autosoom" genoemd :) )

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:48

(en "normaal chromosoom" wordt eerder een "autosoom" genoemd :) )

Ik was even gemakzuchtig! :mrgreen:

Maar ik denk dat ik door heb wat je uitleg probeert over te brengen! :)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:52

oké, sta je nu dichter bij een antwoord?

Overigens, naar ik meen zijn deze termen wel algemeen, gezien ze (of hun analogen) ook in andere talen bestaan.

Veranderd door Typhoner, 03 juli 2012 - 19:52

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 juli 2012 - 19:57

oké, sta je nu dichter bij een antwoord?

Vermoed van wel, al zal ik de mitose en meisos (I en II) nog in m'n hoofd moeten stampen aangezien ik die hier niet uit mijn hoofd hoefde te kennen maar aan hand van Binas moest kunnen toepassen.

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 20:35

Heb hier nog een tekening die ik ooit voor een andere vraag gemaakt had voor grote lijnen en het verschil tussen mitose en meiose:

Geplaatste afbeelding
het is een grote figuur, en de kwaliteit is slecht zie ik, ik wil ze ook PM'en als je dat wenst.

Veranderd door Sjitty, 04 juli 2012 - 20:39

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juli 2012 - 20:55

De letters zijn niet tot nauwelijks leesbaar; als je het wil PB-en, heel graag, alvast bedankt! :)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2012 - 00:46

Voor de zekerheid: als je er een karyotype bij pakt zie je de paartjes: het ene chromosoom #1 komt van pa en de andere #1 komt van ma.
Die twee hebben dezelfde opbouw: ze zijn vergelijkbaar qua lengte, hebben de centromeer op dezelfde plaats, de genen op dezelfde plaats maar zijn niet identiek omdat twee allelen meestal verschillend zijn (ma had blauwe ogen en pa bruine ogen). Deze twee chromosomen #1 zijn elkaars homologen. Dat geldt ook voor de overige paartjes.
Op het karyotype zie je ook grafisch waarom XY geen goed voorbeeld was ;)

Overigens is het in Nederlandse spelling gebruikelijk om maternaal en paternaal te schrijven. Dat kan in het Vlaams wel weer anders zijn..

Veranderd door Mrtn, 05 juli 2012 - 00:49

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Sjitty

Sjitty

• >250 berichten
  • 320 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2012 - 09:34

maternaal en paternaal wordt hier ook gebruikt :)

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures