Springen naar inhoud

Exellente leerling doet het beter in homogene klas.


  • Log in om te kunnen reageren

#1

BadSanta

    BadSanta


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 juli 2012 - 17:43

Op internet gevonden.
http://www.bredescho...ezet-onderwijs/

Deze resultaten sluiten we aan bij een bepaald 'onderbuikgevoel'.. dat minder slimme kinderen in de klas het leerklimaat naar beneden trekken en de slimmere kinderen daarmee ook benadelen.

GION - Excellente leerlingen in het voortgezet onderwijs. Schoolloopbanen, risicofactoren en keuzen.

Naar aanleiding van het ‘actieplan excellente leerlingen’ van het ministerie van OCW, onderzocht het GION (Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs) de schoolloopbanen van de 5% intelligentste leerlingen.

Het volledige onderzoek omvat drie onderwerpen, waar de schets van de schoolloopbanen van deze scholieren er een van is. Het rapport behandelt vier vragen:

1. Hoe zien de schoolloopbanen van de 5% intelligentste leerlingen eruit?
2. Hoeveel van deze leerlingen presteren ondermaats?
3. Zijn er factoren die samenhangen met ondermaats presteren?
4. Wat voor keuzen met betrekking tot profiel en vervolgopleiding maken de 5% intelligentste leerlingen?

De onderzoekers vergelijken de 5% intelligentste leerlingen met de 5% leerlingen wiens intelligentie net onder die van de topgroep ligt en met de 5% leerlingen met gemiddelde intelligentie.

Uit het onderzoek blijkt dat een kwart tot een derde van de meest excellente leerlingen na zes jaar niet het VWO-diploma hebben behaald. Verschillende risicofactoren lijken daarop van invloed te zijn. Ten eerste is het van belang in welk type klas de scholier zit. Een homogene VWO-klas biedt de beste omgeving voor succes. Daarnaast hebben jongens en kinderen uit een gezin met een lage sociaal economische status een kleinere kans op succes. Een competitieve instelling en een hoge motivatie hebben juist een gunstige invloed. Maar het meest effect op de prestatie van de scholieren heeft de persoonlijkheidsfactor ‘ordelijkheid’.

http://www.bredescho...t-onderwijs.pdf


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

anusthesist

    anusthesist


  • >5k berichten
  • 5814 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 15:11

Een interessant onderwerp BadSanta. Toch missen we een discussiepunt in het topic zoals wat jezelf hiervan denkt. Je kunt bijvoorbeeld opperen om klassen in te delen op intelligentie. Alleen een quote plaatsen levert vaak geen vruchtbare topics op omdat gebruikers niet geprikkeld worden te reageren. Met andere woorden; wat vind je zelf?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

#3

BadSanta

    BadSanta


  • >25 berichten
  • 68 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2012 - 17:22

Profiteren minder excellente leerlingen wel van gemengd onderwijs?


Zo ja, dan wordt het een ideologische keuze. Wat vind je belangrijker? De top nog beter maken, of de gemiddelde leerling de kans geven zich op te trekken/laten zien wat hij in zijn mars heeft.

De wind die nu waait neigt naar het eerste, sinds jaren. Misschien niet eens zo slecht, want de top in Nederland doet het relatief slecht.


http://www.nko.nl/ui...-blijven-achter

De boodschap van het Centraal Plan Bureau (CPB) is niet nieuw, ook andere rapporten hadden al gemeld dat de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs daalt. In het Actieplan Beter presteren: opbrengst gericht en ambitieus presenteert de minister tal van maatregelen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Nederland moet het hebben van zijn kenniseconomie en het onderwijs is daarvan de belangrijkste voedingsbron.
Belangrijkste bevindingen

Hieronder zetten we de belangrijkste bevindingen uit het CPB-rapport Nederlandse onderwijsprestaties in perspectief op een rij:

  • Sinds het begin van deze eeuw dalen de Nederlandse onderwijsprestaties ten opzichte van andere ontwikkelde landen.
  • De beste Nederlandse leerlingen blijven achter bij veel van hun evenknieën in andere landen. Internationaal gezien zorgen de goede prestaties van de zwakkere leerlingen ervoor dat de Nederlandse positie gemiddeld aardig op niveau blijft.
  • Vooral in het basisonderwijs blijven de beste leerlingen achter. In de internationale vergelijkingen presteren zij onderin de middenmoot bij lezen en wiskunde, of zeer slecht als het gaat om natuurwetenschappen.
  • Ook de gemiddelde en bovenmodale Nederlandse leerlingen scoren in de internationale vergelijkingen slechter in het basisonderwijs dan in het voortgezet onderwijs.
  • Toch is er bij wiskunde bij de 15-jarige beste leerlingen een daling te zien.
  • Door de vroege selectie in het voortgezet onderwijs wordt de achterstand van de beste leerlingen weer enigszins goedgemaakt. Homogene brugklassen (alleen HAVO of VWO) zijn voor de bovenmodale en de beste leerlingen beter dan gemengde klassen. Voor gemiddelde leerlingen niet, die trekken zich er juist aan op als er betere leerlingen in de klas zitten.
  • Landen die meer onderwijstijd besteden dan Nederland aan rekenen en natuurwetenschappen scoren daarin beter.
  • Onderwijs staat of valt met de kwaliteit van de leraren. Die kwaliteit staat in Nederland onder druk. Eén op de vijf leraren in het voortgezet onderwijs geeft onbevoegd les.


Zoals je in het bericht kan lezen is het voor minder excellente kinderen wel beter, gemengd onderwijs.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures