Springen naar inhoud

vraagje over hyg´ene

• Log in om te kunnen reageren

jasper3

jasper3

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 07:35

Hallo leden van dit forum,

Een ietwat vreemde vraag wellicht, maar ik hoop dat iemand hier mij wat inzicht kan verschaffen/gerust kan stellen over de eventuele bacteriële gevaren van rotte eieren.

Het zit zo, ik kwam er onlangs tot mijn schrik achter dat een ijskast waarvan ik dacht dat deze leeg was, nog wat eten bevatte, dat ongeveer 6 maanden heeft staan te rotten daarbinnen.
Aangezien ik geen tuin heb, heb ik de schoonmaak in de badkamer ondernomen en daar zijn toen twee eieren geëxplodeerd, wat een helse stank opleverde.

Waarschijnlijk is er weinig aan de hand, maar ik ben er nogal paniekerig over geworden omdat eieren blijkbaar gevaarlijke bacteriën kunnen bevatten en deze zich misschien nu in mijn badkamer/appartement kunnen ophouden omdat ze letterlijk geëxplodeerd zijn vanwege de gassen die zich opgebouwd hebben.
Ik had geen antibacteriële schoonmaakmiddelen voorhanden dus heb ik de boel opgeruimd met wat afwasmiddel en shampoo. De eieren zijn in het toilet en de doucheput verdwenen.

Nou is mijn vraag, is het mogelijk dat zich nog ergens gevaarlijke bacteriën ophouden? Moet ik mijn appartement grondig schoonmaken? Ik ben er nogal paranoïde over momenteel, ik ben erg bang dat er misschien bacteriën of virussen of andere microbeestjes op dingen terechtkomen die ik aanraak, om vervolgens mijn hele gebouw te besmetten via deurknoppen enzo.

Ik maak me waarschijnlijk zorgen om niks, maar ik wil toch graag weten wat mensen met kennis van zaken hierover te zeggen hebben, aangezien ik dat zeker niet heb.

Enige raad zou welkom zijn!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2012 - 19:10

In mijn opzicht maak je je zorgen om niks. De stank van de rotte eieren werd veroorzaakt door H2S.
De Beggiatoa bacterie komt graag voor in omgevingen waar veel waterstofsulfide aanwezig is, maar deze bacterie is voor de mens onschadelijk.
Je badkamer eens grondig schoonmaken met zeep zou het gevaar (indien al aanwezig) de kop moeten indrukken ;)
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juli 2012 - 19:31

Ik sluit mij bij Mako aan, de stank zal het spektakel erger doen lijken dan het is. Als je een raam in je badkamer hebt, zou ik die een tijdje openzetten, of anders de ventilator aanzetten. Voor de rest goed soppen.

Het zit zo, ik kwam er onlangs tot mijn schrik achter dat een ijskast waarvan ik dacht dat deze leeg was, nog wat eten bevatte, dat ongeveer 6 maanden heeft staan te rotten daarbinnen.

Je gebruikte de ijskast al 6 maanden niet maar had hem wel aanstaan? Mocht de ijskast apart staan van de koelkast (dus niet in 1 gedeelte) laat dan het deurtje op een kier staan zolang je 'm niet gebruikt.

Dan kan de ijskast sowieso gewoon goed doorluchten en is de kans op schimmel aanzienlijk kleiner, en mocht er toch nog een keer per ongeluk voedsel aanwezig zijn, dan is dat een stuk rapper te ruiken dan wanneer alles potdicht zit (maar zuurstof er nog wel bij kan)! ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 04 juli 2012 - 22:41

Bij nader inzien vraag ik mij nog twee dingen af:

1. Waarom heb je er (een tijd terug) voor gekozen om de eieren te bewaren in de ijskast, en niet in de koelkast?

2. Hoe kunnen eieren exploderen, in de zin dat ze plots uit elkaar spatten buiten de ijskast? Komt dat door een plotseling temperatuurverschil, waardoor de mogelijk dunner wordende eierschil (door rotting) het uitzetten/krimpen van de schaal niet goed kan opvangen en uit elkaar klapt?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2012 - 00:35

Waarschijnlijk is er weinig aan de hand, maar ik ben er nogal paniekerig over geworden omdat eieren blijkbaar gevaarlijke bacteriën kunnen bevatten en deze zich misschien nu in mijn badkamer/appartement kunnen ophouden

De stank was inderdaad H2S, een klassieker in de wereld van stinkbommen ;) Het is in zeer lage concentratie al zeer goed te ruiken. Ik snap je associatie met nare stank en schadelijk, maar: dat het zo achterlijk sterk stinkt wil niet zeggen dat er een bacterie achter zit die per definitie schadelijk is. Dan nog is schadelijk een erg relatief begrip: je darmen zitten vól met bijvoorbeeld E. coli en dat is meer dan prima. Niets aan de hand, en sterker nog, ze hebben daar een belangrijke functie. Maar: in bijvoorbeeld neus, oor of een verse open wond (bloed vergiftiging) heb je ze liever niet, daar geven ze ellende.
Een bacterie houdt zich ook niet zomaar ergens op om je te besluipen als je onder de douche staat. Ze springen niet en ze lopen niet ^_^
Zolang je gewoon gezond bent kan je ook best veel hebben trouwens.. niet te veel zorgen maken :)

De bacteriën die ervoor verantwoordelijk waren.. ja, dat kan een heel scala aan bacteriën zijn geweest (bacterie, geen virus - zelfs als het zo was dan hoogstens een bacteriofaag, onschadelijk voor mensen). Ook in biogas zit normaal gesproken gewoon waterstof sulfide omdat zo veel bacteriën het kunnen maken (onder omstandigheden waar weinig tot geen zuurstof beschikbaar is).

Lang verhaal kort: gewoon een keer je badkamer schoonmaken met sop zoals je dat altijd doet (of extra grondig, voor het gevoel) en een beetje bleek in het putje. Klaar en niets aan de hand :)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Kliche

Kliche

• >100 berichten
  • 196 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2012 - 21:14

Verontreinigde oppervlakken schoonmaken met zeep en water. Daarna desinfecteren met ethanol of een willekeurige andere desinfectant, via een plantenspuit of iets dergelijks.

Ik zou me er niet al te druk om maken als je het goed hebt opgeruimd.

jasper3

jasper3

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2012 - 15:36

Bij nader inzien vraag ik mij nog twee dingen af:

1. Waarom heb je er (een tijd terug) voor gekozen om de eieren te bewaren in de ijskast, en niet in de koelkast?

2. Hoe kunnen eieren exploderen, in de zin dat ze plots uit elkaar spatten buiten de ijskast? Komt dat door een plotseling temperatuurverschil, waardoor de mogelijk dunner wordende eierschil (door rotting) het uitzetten/krimpen van de schaal niet goed kan opvangen en uit elkaar klapt?

Precies wat er gebeurd is, ik gebruikte kokend water bij de schoonmaak en dat is wat de eieren deed ontploffen.

Heel erg bedankt voor de antwoorden iedereen, ik voel me een heel stuk beter nu!

Ik heb nog wel een gerelateerd vraagje, er bevond zich ook een verpakte kipfilet in de desbetreffende koelkast, die ik in eerste instantie in mijn groene box op het balkon wilde stoppen, waar ik na opening snel vanaf zag vanwege de stank. Nu heb ik die in alle haast in het meest dichtstbijzijnde stukje natuur in een gat gestopt, wat me onschuldig leek aangezien er zoveel dode dieren in de natuur liggen en we dode mensen ook zo in de grond stoppen. Kan dit kwaad? Het was een meter of tien verwijderd van de kant van een waterweg dus nou zit ik me af te vragen of er misschien beestjes in het water terecht kunnen komen.

De rest van de eieren die niet geploft zijn heb ik nog op het balkon liggen, kan ik die gewoon in het bos smijten ergens? Ze stinken echt wat teveel voor de gft bak.

Mako

Mako

• >1k berichten
  • 1146 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 juli 2012 - 14:43

Ik heb nog wel een gerelateerd vraagje, er bevond zich ook een verpakte kipfilet in de desbetreffende koelkast, die ik in eerste instantie in mijn groene box op het balkon wilde stoppen, waar ik na opening snel vanaf zag vanwege de stank. Nu heb ik die in alle haast in het meest dichtstbijzijnde stukje natuur in een gat gestopt, wat me onschuldig leek aangezien er zoveel dode dieren in de natuur liggen en we dode mensen ook zo in de grond stoppen. Kan dit kwaad? Het was een meter of tien verwijderd van de kant van een waterweg dus nou zit ik me af te vragen of er misschien beestjes in het water terecht kunnen komen.

De rest van de eieren die niet geploft zijn heb ik nog op het balkon liggen, kan ik die gewoon in het bos smijten ergens? Ze stinken echt wat teveel voor de gft bak.

Wat je van plan bent is prima hoor. De natuur kan perfect omgaan met rottende zaken en een waterverontreiniging zit er niet direct aan te komen ;).
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.
I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures