Springen naar inhoud

Mengverhouding: nog een giftige stof?

• Log in om te kunnen reageren

Roel87

Roel87

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 11:00

Beste,

Aangezien ik er zelf totaal niet uit kom hier de volgende vraag.

Ik heb een giftige stof, UN 3287, ADR klasse 6.1.
Volgens de MSDS zitten er in de volgende stoffen in:
- Nickelfluorid040hydrat (CAS: 13940-83-5), Symbool T, concentratie: 15%;
- Flusssäure (CAS: 7664-39-3), Symbool T+;C, concentratie 0,9 %.

Op het moment dat ik deze stof meng met water in de verhouding 160 gram op 1 liter, is er dan nog sprake van een giftige stof (symbool T)?

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 04 juli 2012 - 11:29

een stof wordt niet opeens niet meer giftig als je hem met water mengt.

Vraag: wat ben je precies van plan?
This is weird as hell. I approve.

Roel87

Roel87

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 11:38

Het betreft een procesbad in de anodiseer industrie. Hier wordt water vermengd met de genoemde stof in bovenstaande verhoudingen. Ik moet beoordelen of de inhoud van dit bad als giftig beschouwd moet worden ivm risicobeoordeling.

Roel87

Roel87

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 11:43

Maar er bestaat toch iets om dit "uit te kunnen rekenen" met concentration limits?

toaic

toaic

• >250 berichten
  • 445 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 juli 2012 - 13:40

Is het niet zo dat de MAC waarden moeten worden aangehouden.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 05 juli 2012 - 01:46

De MAC waarde gaat over als damp, gas of nevel in de lucht. Dat is lastig te meten of in te schatten: een proces kan veel spetteren of juist niet en dat kan per dag verschillen.

Waterstoffluoride is een zwak zuur en in deze lage concentratie zou ik me er niet al te veel zorgen om maken. Het nikkel zout lost goed op in water en dat geeft je een zwaar metaal in oplossing. Dat is zeker in deze concentratie gewoon toxisch volgens mij maar laten we even vlug-vlug rekenen:

NiF2*4H2O
http://www.webqc.org/mmcalc.php

Je voegt 160 gram oplossing met een concentratie van 15% nikkel zout toe per liter water
Dat is 15 gram zout per 100 ml van je oplossing. Met 160 gram oplossing voeg je dus 24 gram zout per liter toe.
Van 24 gram per liter is zo'n 45% nikkel (massa)
45% van 24 gram = zo'n 11 gram nikkel per liter, ik denk dat het toxisch is ;)

0,5 tot 2,5 gram (zie linkje) komt overeen met het drinken van zo'n 45 ml (0,5 gram) tot 225 ml (2,5 gram) van je oplossing.
Ik neem aan dat het nikkel verbruikt wordt in het proces en dus zal de concentratie flink dalen (1,6 gram per liter in het artikel). Maar toch..

Veranderd door Mrtn, 05 juli 2012 - 01:49

Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 06 juli 2012 - 16:43

Ik zou me niet beperken tot de nikkel bij het beoordelen van de giftigheid. Ook fluoride is geen lievertje: als je dat in je lichaam krijgt verlaagt het je calciumspiegel. In de vorm van vloeizuur (ook een component van het mengsel!) kan het bij huidcontact al het lichaam binnendringen.

*_gast_choco-and-cheese_*

• Gast

Geplaatst op 07 juli 2012 - 13:45

Ik sluit mij aan bij rwwh, Flusssäure = waterstoffluoride (HF) is één van de meest gevreesde vloeistoffen.

Als je ermee werkt, een volledig chemisch pak aandoen met gezichtsmasker. Als er toch een druppeltje HF op je pak zou komen, onmiddellijk onder de nooddouche gaan staan. Bij huidcontact: 3 min. onder nooddouche gaan staan en dan onmiddellijk calcium gluconaat op de huid aanbrengen.

Doe je dit niet zal dit echt zeer veel pijn doen, die heviger en heviger zal worden en de pijn zal zo onhoudbaar worden dat je naar de spoedafdeling van het hospitaal moet.

DANGER

Roel87

Roel87

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 09 juli 2012 - 13:23

Ik ben er geloof ik al uit.

De stoffen Nikkelfluoride en Flusssäure heb ik opgezocht op in de ESIS database (http://esis.jrc.ec.europa.eu/).

Voorbeeld:
Vervolgens heb ik de concentratie van Nikkel bepaald in het totale bad: 160 gram op 1 liter = 6,25 keer verdund. Dit maakt een concentratie Nikkelfluoride van 15% gedeeld door 6,25. Conclusie: 2,4 % op een geheel bad. Uit de ESIS database blijkt dat een concentratie van > 1% Nikkelfluoride beschouwd moet worden als T (toxisch).

Klinkt logisch?

In ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 09 juli 2012 - 13:55

Klinkt zeker logisch. Goed mee omgaan dus!

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures