werkt deze pH elektrode nog correct?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

werkt deze pH elektrode nog correct?

Ik heb een vraag over de werking van een pH meter waarvan ik niet kan zeggen hoe oud de elektrode is, het is mogelijk dat deze aan vervanging toe is, misschien dat jullie me kunnen helpen J de buffers zijn wel al veel te oud volgens mij (meer dan 5 jaar, al geven ze perfect 4.0+ en 7.0+ aan…)

Nu heb ik net 3 opeenvolgende tweepunts kalibraties uitgevoerd met pH 4.01 en 7.00 bij 22°C. alle 3 was het resultaat ‘pass’, maar ik vond volgende mV uitlezingen onderling nogal verschillend. Of is dit normaal en moet ik me geen zorgen maken?

pH 4.01, mV uitlezingen:

213.8

201.7

204.4

pH 7.00, mV uitlezingen:

39.7

39.0

37.2

Ik heb ook ergens gelezen dat een goede slope zo rond de 58-60 mV per pH ligt.

Als ik nu de mV van pH 4 min de mV van pH 7 doe, en dan deel door 3 kom ik voor de 3 kalibraties uit op 58.03, 54.23 en 55.73 mV… of mag ik dit niet zo rekenen en is dit niet belangrijk?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: werkt deze pH elektrode nog correct?

Zo is die vraag moeilijk te beantwoorden, hoor! Wat ga je met die pH-meter doen? Een titratie volgen? Of ga je er iets mee brouwen dat als medicijn moet worden gebruikt? Hoe nauwkeurig moet je resultaat zijn?

De sprongen zijn inderdaad niet leuk. 213.8 ligt een stuk verder weg dan de andere twee. De variatie op pH 4.0 is ook veel groter dan de variatie op pH 7.0. Weet je zeker dat je buffer mooi homogeen is, en dat je de elektrode goed hebt schoongemaakt tussen de metingen?

Die 58mV is gewoon de helling uit de "wet van Nernst" (RT/nF). Daar zou ik me pas zorgen om maken als de individuele metingen mooi stabiel zijn.

Berichten: 2

Re: werkt deze pH elektrode nog correct?

de pH meter dient 'enkel' ter controle van producten, en een nauwkeurigheid van 1 decimaal is voldoende (soms 2).

de buffers *lijken* volledig homogeen, maar ik zal het nog eens herdoen en zien wat dat zegt. beide buffers (4 en 7) zijn even oud.

Reageer