Luidsprekerkast, hoe werkt het?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 329

Luidsprekerkast, hoe werkt het?

Hey allemaal,

Net waren mijn speakers kapot gegaan, dus probeerde ik met een blik een speaker te maken voor mijn telefoon, zodat het geluid wat harder was en wat ''dieper''.

Maar nu vroeg ik me eigenlijk af, Waarom is het geluid juist harder als je het in een gesloten ruimte stopt?

En waar komt het diepere geluid van dan?

Op de 1e vraag had ik wel wat te bedenken, namelijk: Het is niet zozeer dat het in een grotere ruimte zit, het geluid komt uiteindelijk maar door het gat waar ik mijn oor op leg en het volume van een geluid heeft te maken met de hoeveelheid trillingen die bij de ontvanger aankomen.

Maar dan de 2e vraag:

Ik heb geen idee hoe dat zou kunnen komen.

Een verschijnsel dat ik hieraan kan relateren is dat als je aan de andere kant van een raam staat, het geluid veel meer basfrequenties heeft.

Maar aan de andere kant kan ik het ook weer niet volledig relateren, omdat hierbij geen andere tussenstof is dan lucht.

Kan iemand me bij de 2e wat opweg helpen?

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

liamgek schreef: wo 04 jul 2012, 18:45
1) Maar nu vroeg ik me eigenlijk af, Waarom is het geluid juist harder als je het in een gesloten ruimte stopt?

En waar komt het diepere geluid van dan?
Een luidsprekercone geeft geluid aan de voorzijde en genereert gelijktijdig antigeluid aan de achterzijde.

Dit heeft ook te maken met de doormeter van die cone in functie van golflengte (diffractie).

Bij een gewone speaker heb je dus last van dat geluid dat die achterkant genereert.

Om die reden bouwt men een luidspreker in in een kast.

Vroeger ware de meeste luidsprekerkasten volledig gesloten behuizingen (drukkamerbox). Om echter niet te veel tegendruk van die opgesloten luchtlaag te hebben vooral bij de grote verplaatsingen in de lage frequenties, moest men die kasten behoorlijk groot maken om die luchtveer (die tegenwerkt) te verzwakken en alzo voldoende laagfrequent vermogen te behouden.

Omdat men tegenwoordig verliefd is op het laag en gerelateerd aan de WAF* factor probeert men hogere laagfrequente vermogens te halen uit kleinere kasten.

Om dit te doen moet men die opgesloten luchtlaag als veer verzwakken. I.p.v. volume te vergroten legt men een kortsluiting tussen dat luchtvolume en de buitenwereld via de "vent" (dit is een opening in de luidsprekerkast).

Men noemt dit een basreflex luidspreker (wat staat tegenover de drukkamerluidspreker).

Dit brengt echter een extra aantal ontwikkelingscriteria mee. Die vent werkt als een soort Helmholtz resonator die juist moet afgesteld zijn, of die opening verkracht die muziek.

Om zo weinig mogelijk last te hebben van al die fase-invloeden (en resonanties en andere vervelende dingen) brengt men geluidsabsorberend materiaal in zo'n luidsprekerkast om dat geluid al zoveel mogelijk te dempen vooraleer het buiten die kast kan geraken, zonder dat men de kortsluiting van het luchtvolume in de kast met de buitenwereld (ter verzwakking van die luchtveer) in het gedrang brengt.

Hoe laag en efficiënt je die lage frequenties kan genereren heeft ook te maken met de doormeter van die cone versus de af te stralen frequentie in functie van golflengte.

Dit alles gestileerd. Een goede luidspreker ontwerpen is niet zo eenvoudig, maar hier bestaan specifieke fora voor. Voorbeeld: http://forum.zelfbouwaudio.nl/
liamgek schreef: wo 04 jul 2012, 18:45
2) Maar dan de 2e vraag:

Ik heb geen idee hoe dat zou kunnen komen.

Een verschijnsel dat ik hieraan kan relateren is dat als je aan de andere kant van een raam staat, het geluid veel meer basfrequenties heeft.

Maar aan de andere kant kan ik het ook weer niet volledig relateren, omdat hierbij geen andere tussenstof is dan lucht.

Kan iemand me bij de 2e wat opweg helpen?
Ik begrijp deze vraag niet goed.

Ik vermoed dat je hier refereert naar een raam dat als klankbord fungeert?

* WAF: Wife Acceptance Factor
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

Tussen haakjes:

Een luidsprekerkast is helemaal GEEN klankkast.

Men tracht juist een luidsprekerkast zo dood te maken als een pier.

Een luidsprekerkast die teveel afstraalt of trilt berokkend alleen maar last.

Een akoestische gitaar bijvoorbeeld maakt gebruik van een klankkast. Een piano maakt gebruik van een klankbord.
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

Dit onderwerp past beter thuis in het subforum Akoestiek en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

Ter verduidelijking:

Mijn vorige post was in reactie op de originele (achteraf gewijzigde) topic titel:

"Klankkast, hoe werkt het?"

Verborgen inhoud
Of ben ik weer verward en had ik dit fout gelezen?
Eric

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

Inderdaad, de topictitel is aangepast omdat het meer de strekking van de openingspost weergeeft.

Berichten: 329

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

@Dessart

In je uitleg snap ik niet wat je bedoelt met een zogenaamde luchtveer.

Kan je dit beter uitleggen?

sorry voor de late reactie, ik was het topic vergeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Luidsprekerkast, hoe werkt het?

liamgek schreef: do 12 jul 2012, 16:46
@Dessart

In je uitleg snap ik niet wat je bedoelt met een zogenaamde luchtveer.

Kan je dit beter uitleggen?
Hier kopieer ik een stukje uit een andere post van mij (dit gaat over dubbele wanden, maar de basisprincipes zijn identiek):

http://forum.noiseco...php?p=5838#5838
In heel deze discussie moeten we een spouw niet zien als een leegte, een soort van ontkoppeling, maar als een veer met een stijfheid die berekenbaar is.

Als je in lucht probeert te knijpen voel je hem niet, wat tot de foute gevoelsmatige veronderstelling zou kunnen leiden dat lucht een zeer zachte veer is. Hetzelfde geldt trouwens voor het water in je bad. Lucht kan misleidend zijn omdat je over iets onzichtbaar praat. Een paneel voor een wand is wel degelijk gekoppeld met die muur door een veer (die lucht) even reëel alsof je die lucht zou vervangen door spiraalveertjes.

Een grappig experiment laat je voelen hoe stijf lucht wel degelijk is: Neem een injectiespuit, :twisted: liefst zonder naald (zou pijnlijk kunnen zijn), hou je vinger op de opening en druk de spuit samen:

AfbeeldingJe voelt wel degelijk de stijfheid en weerstand van die lucht.

Trouwens luchtvering en demping werken op ditzelfde principe: Luchtvering

Zonder deze luchtweerstand zouden je speakers geen geluid kunnen maken, noch zou je een basreflexopening nodig hebben in de luidsprekerbehuizing die hoofdzakelijk nodig werd om te weerstand van de ingesloten luchtlaag te verzwakken door kortsluiting met de buitenwereld zodat je woofers minder weerstand moeten overwinnen (het afwisselend samenpersen en terug op onderdruk brengen van de ingesloten lucht in de luidsprekerkast).

Het feit dat je dus geen visuele koppeling ziet betekent NIET dat ze niet bestaat. Dit leidt niet zelden tot verwarringen
Lucht werkt wel degelijk als een veer.

Als die woofercone (tijdens het trillen) achterwaarts beweegt in die luidsprekerkast perst die die lucht samen in die luidsprekerkast. Die lucht biedt hier weerstand tegen echt als een veer die je indrukt. Als die woofer dan weer buitenwaarts beweegt wil die die luidsprekerkast op onderdruk brengen waar die lucht zich dan weer tegen verzet als een veer die je uittrekt.

Dat wil dus zeggen dat die lucht de beweging van die woofercone afremt.

Zo'n veer maak je slapper door:
  1. Of dat luchtvolume te vergroten (drukkamerluidspreker).
  2. Of dat luchtvolume te kortsluiten met de lucht buiten die luidsprekerkast (basreflex luidspreker).
Het wordt complexer als ik ook de eigenschappen van die vent erbij haal (bij een basreflex luidspreker) die werkt als een Helmholtzresonator wat op zich ook een massa-veer systeem is.
Eric

Reageer