[natuurkunde] Kracht op twee blokken (toelatingsexamen 2012)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Kracht op twee blokken (toelatingsexamen 2012)

Gegeven:

[attachment=10797:Fysica_blokken.jpg]

***TEKENING KLOPT NIET HELEMAAL*** F1en F2 moeten F zijn en F1 bevindt zich tussen m2en m1 in situatie 1 (de kracht van m2 op m1); en F2 is in situatie 2 de kracht van m1 op m2 ***

2 massa's m1 en m2.

m2 = 2.m1

Enerzijds wordt er een kracht F op de twee blokken uitgevoerd, en anderzijds wordt een kracht F1 van 2N op m2 uitgeoefend.

Nu wordt er (in een 2de opstelling) een gelijkwaardige kracht F2 uitgeoefend op m1.

Gevraagd:

Wat is de kracht die m1 op m2 uitoefent?

A. 1N

B. 2N

C. 4N

D. Dit kan je niet berekenen

Mijn antwoord:

F = m.a In dit geval hier geldt dus F= 3m.a, dus a= F/3m. De kracht op m1 (=m) in het eerste geval is dan m . a of m. F/3m = 2N Dus F=6N.

In het tweede geval geldt dan dat de kracht op m2 ofwel 2m gelijk is aan 2m . a; ofwel 2m.F/3m = 2/3.F Ofte 4N.

Antwoord C?

Klopt dit, of ben ik net 1,33 punten verloren? :|
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht op twee blokken (toelatingsexamen 2012)

Laat me het hier nog eens toelichten:

In beide situaties werd een even grote kracht F uitgevoerd op de twee blokken. In de eerste situatie werd die uitgevoerd op m2 (op de plaats waar in de tek. F1 staat), en zorgde dat ervoor dat er een F1 was van m2 op m1 van 2N.

In een tweede situatie (met dezelfde opstelling) werd diezelfde kracht F uitgevoerd op m1 (op de plaats waar in de tek. F2 staat).

De vraag was dan hoe groot de kracht (F2) van m1 op m2 nu is? Rekening houdende met m2 = 2m1. (uitwerking cfr. supra)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Kracht op twee blokken (toelatingsexamen 2012)

Grasshopper schreef: wo 04 jul 2012, 23:25
1,33 punten verloren? :|
ja :(

Als de uitwendige kracht 2 N bedraagt (wat ik uit de gegevens opmaak) kan de kracht van het ene blok op het andere nóóit groter dan die 2 N zijn.

Overigens is deze oefening naar mijn mening niet in orde. De eerste situatie doet niet terzake, dus waarom dan die erbij gesleurd? Een uitwendige kracht van 2 N werkt op een blok met massa 1, dat zelf weer duwt tegen een massa 2. Geen van de antwoordopties is correct (als we wrijving verwaarlozen, en aangezien die niet wordt vernoemd doen we dat)

Ik vermoed ten sterkste dat de vraag had moeten luiden:

Een kracht met onbekende grootte duwt in de rechtse situatie tegen blok m2. De kracht die m2 op m1 uitoefent is in dat geval 2 N.

Daarna duwt diezelfde onbekende kracht in de linkse situatie tegen blok m1. Wat zal in dat geval de kracht zijn die m1 op m2 uitoefent?

En voor dát geval is jouw uitwerking correct. Alleen, dat is NIET de vraag volgens deze tekst.

EDIT>>>>>>>>>>>>

Zag intussen je verdere "uitleg". Volgend maal aub vragen LETTERLIJK overnemen
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Kracht op twee blokken (toelatingsexamen 2012)

Jan van de Velde schreef: wo 04 jul 2012, 23:42
Ik vermoed ten sterkste dat de vraag had moeten luiden:

Een kracht met onbekende grootte duwt in de rechtse situatie tegen blok m2. De kracht die m2 op m1 uitoefent is in dat geval 2 N.

Daarna duwt diezelfde onbekende kracht in de linkse situatie tegen blok m1. Wat zal in dat geval de kracht zijn die m1 op m2 uitoefent?


Ja, dat was de juiste vraag :) Zie correctie...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer