Straatklok loopt 5 minuten voor

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.569

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Misschien kan ik na 26 oktober zien of de klok foutloos heeft omgeschakeld naar wintertijd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.081

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Het zou aardig zijn als iemand die precies weet hoe de klokken werken en aangetuurd worden zijn/haar licht hierover zou kunnen laten schijnen.
Het mechanisme bij het overgaan naar zomertijd lijkt wat te verschillen met wat er normaal gebeurt. Zo wacht de secondewijzer niet na iedere tien seconde waarna de grote wijzer een minuut verder springt.

Technicus
Berichten: 1.171

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

https://www.nu.nl/twente/4041627/hengel ... tions.html

Het zou kunnen dat er zo’n nieuwe klok inzit. Die gaan tot een diameter van 100cm, wat redelijk met streetview overeen lijkt te komen. Blijkbaar een uurwerk van mobatime.
Gezien de centrale computer en glasvezel zou ik verwachten dat synchronisatie dan via NTP gebeurt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.569

Re: Straatklok loopt 5 minuten voor

Het lijkt me dat dat nieuwe synchronisatiesysteem juist nog niet voor die ene oude gevelklok in Haarlem is ingevoerd, want bij die klok was de afwijking gestabiliseerd op 6 minuten. Dat past bij de ouderwetse minutenpuls-synchronisatie. Bovendien staat de naam van de fabrikant "Royal Eijsbouts" nog op de wijzerplaat.

De informatie die ik haal uit het artikel van Tubantia uit 2015 waarnaar je linkt, en uit wikipedia etc, is fragmentarisch. Ik begrijp het als volgt.

De ouderwetse minutenpuls-synchronisatie via een aparte koperdraad is in 2010-2012 afgeschaft bij de 1500 Nederlandse stationsklokken die aan een CTA vastzitten (CTA = Centrale Treinaanwijzer, het beeldscherm op het perron met informatie over de trein). Sindsdien is elke CTA digitaal, hij bevat een computer en een netwerkaansluiting, en de klok laat de tijd van die computer zien. De computer wordt via het netwerk gesynchroniseerd met een tijdserver.

Het artikel waarnaar je linkt gaat vermoedelijk over de 1500 vrijstaande stationsklokken die niet aan een CTA vastzitten. Die zouden tussen 2015 en 2022 vervangen worden door nieuwe klokken met een netwerkaansluiting, en daar zou de ouderwetse minutenpuls-synchronisatie dus inmiddels ook afgeschaft zijn.

Alle stationsklokken hebben kosmetisch nog wel het gedrag dat de secondenwijzer in 59 seconden rond gaat en 1 seconde bovenaan blijft staan. Maar dat wordt niet meer bestuurd met een elektrische puls langs een aparte koperdraad.

Reageer