Springen naar inhoud

wat is de cpk als de standaarddeviatie nul is.....

• Log in om te kunnen reageren

Genevieve Gebben

Genevieve Gebben

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2012 - 08:50

Hallo,

ik heb te maken met 2 limieten
LSL 0 (wat neerkomt op eigenlijk maar 1 limiet)
USL 10

ik ben data aan het verzamelen en nou ben ik op een punt gekomen dat de standaarddeviatie 0 is, wat inhoudt dat ik nu geen cpk waarde meer heb.

de formule van mijn cpk is als volgt:
=IF(Standaard deviatie=0;"-";MIN(((USL-Average)/(3*Standaard deviatie));((Average-LSL)/(3*Standaard deviatie))))

is hier ook een oplossing voor?

want ook als is mijn spreiding nihil, dan moet er toch nog wel een cpk te berekenen zijn. (waardes zaten constant (18x) op 10, dus op de USL) de cpk is ingesteld op het berekenen van de laatste 10 waardes

mijn cp ging van 1,11 naar geen notatie
mijn cpk ging van 0,11 naar geen notatie
(dit lijkt in de graifken alsof de cpk 0 is)

vb:
Average 10,00
StandardDeviation 0,00000
cp -
cpk -
cpk/cp #VALUE!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2012 - 08:52

Dat is een meer theoretisch geval. Men "definieert" de CPK dan als oneindig, genoteerd als LaTeX . Maar berekenen met een programma ga je dat, vrees ik, niet kunnen ;).
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Genevieve Gebben

Genevieve Gebben

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2012 - 09:02

inderdaad, ik zat net ff wat teproberen, maar ook al zou ik er een getal aan geven, zoals bijvoorbeeld 0, dan geeft de formule ook 0 aan als deze 10x buiten specificatie zou zijn bijvoorbeeld 10x waarde 15 en nu zit deze aan de bovengrens van de limiet, dus nul zou nu wel logisch zijn......

hhhmmmm lastig....

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2012 - 09:04

Ik snap niet wat je nu bedoelt... Er is maar 1 waarde die je eraan kan geven, en die zeg ik hierboven al: oneindig.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Genevieve Gebben

Genevieve Gebben

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2012 - 09:14

oke

ps. bedankt ;-)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2012 - 11:56

Graag gedaan :). Je bent bekend met dat begrip? En je begrijpt dat dat eerder theoretisch van aard is?

Ik verplaats btw dit even naar Statistiek.

Genevieve Gebben

Genevieve Gebben

• 0 - 25 berichten
  • 4 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juli 2012 - 13:49

jazeker, maar had daar nog niet aan gedacht en tja een getal zou mooi zijn ;-)

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juli 2012 - 16:50

Een waarde is altijd leuker, maar zoals je misschien zelf ook al wat aanvoelt, zou eender welke waarde tegelijk wat onlogisch zijn ;).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures