[scheikunde] Keuringsdienst van waarde?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

Keuringsdienst van waarde?

Beste allemaal,

Ik moet voor school een PO maken over een onderzoek wat ik heb gedaan met scheikunde. De onderzoeksvraag is: Voldoet het gehalte zuur in het natuurazijn aan de warenwet?

Het ging over calciumcarbonaat wat je in natuurazijn liet oplossen. Daar ontstond een gas, en dat gas ving je via een slangetje op in een maatcilinder, zodat je af kon lezen hoeveel gas er was ontstaan.

Nu moet ik voor het verslag een inleiding voor dit onderwerp bedenken; dus waarom een 'echte onderzoeker' dit experiment zou doen. Ook moet ik een vervolgonderzoek bedenken. Hebben jullie toevallig ideeën? Zou heel fijn zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Keuringsdienst van waarde?

Die inleiding lijkt me toch echt iets wat je zelf kan bedenken? Uiteraard moet je daarvoor de warenwet in het achterhoofd nemen en waarom deze er is...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 3

Re: Keuringsdienst van waarde?

Drieske schreef: do 05 jul 2012, 10:02
Die inleiding lijkt me toch echt iets wat je zelf kan bedenken? Uiteraard moet je daarvoor de warenwet in het achterhoofd nemen en waarom deze er is...


Ja alleen je moet er wat actueels bij betrekken...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Keuringsdienst van waarde?

Laatst op tv zag ik een aflevering van die "keuringsdienst van waarde" waarbij ze shoarma-zaken onder de loep namen. Blijkbaar wordt er in de meeste zaken van alles als shoarma-lamsvlees verkocht, behalve lamsvlees.

Natuurlijk ook niet fijn als je een fles azijn koopt waar nauwelijks azijnzuur in zit?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3

Re: Keuringsdienst van waarde?

En dan nog even een vraag...

Wat is de molaire massa van CaCO3? Ik heb mijn boeken al moeten inleveren op school dus heb mijn binas niet meer..

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Keuringsdienst van waarde?

Dit helpt je ongetwijfeld verder.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Keuringsdienst van waarde?

Ook moet ik een vervolgonderzoek bedenken. Hebben jullie toevallig ideeën?
Weet je misschien ook een andere manier om het azijnzuurgehalte te bepalen dan met calciumcarbonaat ?

En hoe weet je zo zeker dat er alleen azijnzuur als zuur aanwezig is? Hoe kun je bv uitsluiten dat er door een storing ook wat HCl of zwavelzuur in de fles is terechtgekomen ?

Beide zijn maar mogelijkheden voor eventueel vervolgonderzoek.

Berichten: 12.262

Re: Keuringsdienst van waarde?

Dat is nog een heel aardige vraag. Maar zonder enige storing is het, denk ik, ook al relevant: Als je traditioneel azijn maakt uit wijn, dan komen er ook zuren uit die wijn terecht in het eindproduct, en die kunnen best eens bijdragen aan je titratie waardoor je de hoeveelheid azijnzuur overschat.
Victory through technology

Reageer