[biologie] Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Geg.: Bij de gameten van een man, treedt er tijdens meiose II een non-disjunctie bij het Y-gedeelte op.

Gevr.: De mogelijke dochtercellen.

Geen idee, maar ik zou denken: X, X, Y, en O...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Berichten: 320

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Ik denk eerder X,Y, XY en O maar ben niet helemaal zeker

Berichten: 320

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Nu ik even verder, denk, aangezien het tijden de meiose II (scheiding van zusterchromatiden) is, krijg je volgens mij XX,YY en O gameten wanneer er disjunctie optreedt.

Berichten: 320

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Deze bron toont een figuur met disjunctie tijdens meisoe I of II met de gevolgen van dien. Een beetje verder onderaan is ook een tabel met de phenotypes van bekomen zygoten door versmelting van zon gameten.

http://www.vob-ond.be/Biologielexicon/alfabetmap/N/non-disjunctie.html

Aangezien het enkel het Y gedeelte betreft dan is het X, X, YY en O

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Sjitty schreef: do 05 jul 2012, 19:56
Nu ik even verder, denk, aangezien het tijden de meiose II (scheiding van zusterchromatiden) is, krijg je volgens mij XX,YY en O gameten wanneer er disjunctie optreedt.


Als die met een normale vrouw nakomelingen hebben kunnen dat dus enkel XXX, en XYY en XO zijn?

Kan die man geen gewone X gameten hebben, aangezien de non-disjunctie hier enkel het Y gedeelte treft?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Berichten: 320

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Wel zoals toevoegde in de laatste post, maar was mss niet duidelijk, inderdaad het betreft hier enkel de Y chromatiden (even gemist), dus je X chromatiden komen wel netjes terecht.

Bij paring met een normale vrouw krijg je dus:

XX, (normaal)

YYX, (YYX syndroom)

en

OX (Turner)

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Hopelijk klopt dit, want dat is wat ik geantwoord heb... :-s

***in mijn eerste post had ik moeten schrijven: X, X, YY, O...

Bedankt!
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Berichten: 320

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

Aha, oke ja dan klopt je eerste antwoord normaal wel ja :)

Berichten: 8

Re: Non-disjunctie bij gameten (toelatingsexamen 2012)

de vraag was (inderdaad) eerder wat voor KINDEREN dit kan opleveren (dus na bevruchting met eicel)

dus meiose van de vrouw levert de volgende gameten op:

X, X, X, X

de foutgelopen tweede reductiedeling van de man, levert op (althans volgens mij):

(na eerste reductiedeling: twee X-chromatiden en twee Y-chromatiden)

en dus: X, X, YY, O

nu combineren met de vrouw:

XX, XX, XYY, XO

maw: XX, XYY, XO

dit heb ik (ook) als antwoord

Reageer