Ufo gezien..

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Ufo gezien..

Ik wilde het lopende onderwerp over ufo's niet verstoren, maar het herinnerde mij wel aan een vreemd voorval, daarom plaats ik het hier.

Ik heb vorig jaar een ufo gezien. Drie zelfs, als volgt:

Iets boven Cerik (een dorpje in noord Kroatië), midden juli 2011 om ongeveer 23 uur zat ik buiten te genieten van de rust en de nacht, en van Venus die in het zuidwesten stond op pakweg 20 graden boven de horizon.

Tot dat ik mij bedacht dat dit Venus helemaal niet kon zijn, die staat soms tot laat in de avond aan de hemel, maar dan toch wel een graad of 45 naar rechts in het oosten noord-westen. [edit].

Maar het felle lichtpunt bewoog absoluut niet, en de bekende knipperende lampen van een vliegtuig waren er ook niet, bovendien was het licht veel te fel voor een vliegtuig.

Terwijl ik aan het peinzen was wat het dan wél was verscheen boven deze 'Venus' nog een lichtpunt dat langzaam feller en feller werd, en na een tiental seconden stonden er twee 'Venussen' loodrecht boven elkaar met pakweg een graad tussenruimte. Ook bij dit tweede punt geen enkele beweging, geen knipperlichten.

Een paar minuten later onstond er een derde lichtpunt loodrecht boven de andere twee, en een handvol seconden later zat ik naar een volkomen raadselachtig sterrenbeeld van drie zeer heldere, niet bewegende, niet knipperende punten die op gelijke afstand loodrecht boven elkaar stonden te staren.

Een paar minuten later werd de onderste 'Venus' zwakker, na een minuut of twee het tweede punt en ongeveer een gelijke tussenpoze later verdween ook het bovenste lichtpunt heel geleidelijk.

Ik had mijn eerste ufo's gezien, want had geen logische verklaring voorhanden en moet toegeven dat ik behoorlijk onder de indruk was van dit raadsel.

Een dag en wat piekeren later wist ik het, maar dat houd ik nog even voor me.

Wie weet een logische verklaring?

Berichten: 7.068

Re: Ufo gezien..


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Ufo gezien..

Michel Uphoff schreef: vr 06 jul 2012, 01:18
Een dag en wat piekeren later wist ik het, ....
Als je het weet zijn het geen ufo's meer. ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Ufo gezien..

Zoeklichten op een berg?
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Ufo gezien..

klazon schreef: vr 06 jul 2012, 09:01
Als je het weet zijn het geen ufo's meer. ;)


:mrgreen: Zo zie je de relativiteit van het leven. Niets is zeker meer: zelfs UFO's zijn geen UFO's meer. Alle zekerheden verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Eric

Berichten: 289

Re: Ufo gezien..

De beschrijving lijkt wel op lichtfakkels, zoals in dit filmpje.

Berichten: 12.262

Re: Ufo gezien..

Tja, 3 boven elkaar, gelijke afstand, waarbij de onderste als eerste verschijnt en later ook weer verdwijnt.

Gezien je er zelf uit ben is het een fraai raadsel :)

Ik vermoed dat het een fata morgana is, van lichtbron die een stukje over de horizon zit. De afkoelende lucht in de late avond kan best zorgen voor een thermocline die even als 'spiegel' fungeert... en na korte tijd weer verdwijnt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ufo gezien..

>> wait for it <<

Ik wíst het! :shock:

>> Als je het weet zijn het geen ufo's meer. <<

De eerste uren wel, en als jullie straks mijn verklaring tot op de schoenveters afbranden dan is het weer een ufo. "Elk nadeel hep se foordeel" zei een groot filosoof eens ;) .

>> Zoeklichten op een berg <<

Helaas, geen bergen. Ik zat wel op een heuveltje met een weids uitzicht.

>> lijkt wel op lichtfakkels <<

Heb ik aan gedacht. Maar de volkomen onbewegelijkheid, het gevoel dat het echt ver weg was (het leken puntbronnen), de kleur van het licht (je zou zweren dat daar 3 keer Venus stond), die bijna volmaakte symmetrie in vorm en verschijnen/verdwijnen samen met het ontbreken van elke aannemelijkheid waarom men midden op het vrijwel uitgestorven 'platteland' van Kroatië met zo'n precisie drie lichtkogels aan een parachute zou laten afdalen vormden tezamen een behoorlijk onbevredigende verklaring.

>> Fata morgana <<

Zou in theorie ook kunnen, maar de 'kleurtemperatuur', de felheid en de scherpe afbakening van die drie puntjes zou vér gaan boven de luchtspiegelingen die ik ooit gezien geb. Dat zijn toch meestal vrij fuzzy verschijnselen. De bron zou dan alleen Zagreb (35 km verderop) kunnen zijn.

Iemand nog een ander idee, of zal ik het vertellen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ufo gezien..

het is dat het hartje zomer was, anders zou ik nog denken aan reflectie van een felle vergelegen lichtbron (zoals bijv een industriefakkel) tegen dunne luchtlagen met ijskristalletjes, zoiets als een onderbroken zonnepilaar.
Iets boven Cerik..//.. zat ik buiten te genieten van ..//.. Venus die in het zuidwesten stond op pakweg 20 graden boven de horizon.

Tot dat ik mij bedacht dat dit Venus helemaal niet kon zijn, die staat soms tot laat in de avond aan de hemel, maar dan toch wel een graad of 45 naar rechts in het Oosten.
Euhm, ben ik nu gek of is Venus als ze 's avonds nog te zien is altijd ergens in de buurt van waar de zon onderging en dus ergens (noord) westelijk?

EDIT>>>>>>>>>>>

net even gecheckt, half juli 2011 was Venus niet zichtbaar aan de zonsondergangshemel omdat ze eerder onderging dan de zon.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ufo gezien..

@Jan: Ach domme typo van me, aangepast.
 
Ok, het zat m.i. als volgt:

Het meest waarschijnlijk waren toch nog steeds vliegtuigen, alleen op een manier die ik nog nooit gezien had.

Zou ik op een of andere manier pal in de 'koplamp' (het landingslicht) van drie vliegtuigen gekeken hebben die recht op mij afvlogen? Dat zou kunnen verklaren waarom de lichten niet bewogen, de felheid van de lichten (die de navigatielichten op de vleugels overstraalde). Als ik mij precies in de lijn van een aanvliegroute bevond zou het moeten kunnen. Zagreb lag in die richting. Er was dan kennelijk wat drukte op Zračna luka en waren er drie vliegtuigen op gelijkmatige afstand en met gelijk hoogteverschil aan hun afdaling begonnen (begin van het lichtpunt), en bij landing trekken ze de neus op zodat het landingslicht niet meer op mij gericht is (einde licht).

Klonk plausibel, dus het wat nader uitgezocht:

Hoe ver kan zo'n lamp dan wel niet schijnen? Het vliegveld ligt zo'n 35 km verderop, dus de dalende vliegtuigen zijn dan nog eens een flink aantal kilometers verder weg. Wat zoekwerk leverde op dat deze lampen meer dan 22000 lumen opleveren en van meer dan 150 km afstand goed zichtbaar zijn, tenminste als je er recht in kijkt.

Via Google Maps bleek inderdaad dat mijn positie iets boven Cerik exact in het verlengde ligt van de enige landingsbaan van Zračna luka:
cerik.jpg
cerik.jpg (140.29 KiB) 1256 keer bekeken
Weer drie ufo's minder.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Ufo gezien..

Michel Uphoff schreef: vr 06 jul 2012, 16:28
Hoe ver kan zo'n lamp dan wel niet schijnen? Het vliegveld ligt zo'n 35 km verderop, dus de dalende vliegtuigen zijn dan nog eens een flink aantal kilometers verder weg. Wat zoekwerk leverde op dat deze lampen meer dan 22000 lumen opleveren en van meer dan 150 km afstand goed zichtbaar zijn, tenminste als je er recht in kijkt.
makkelijk.

Ik zie vanop 60 km afstand wel eens vliegtuigen in wat denkelijk wachtbanen zijn boven Brussel cirkelen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Ufo gezien..

Wel opmerkelijk dat je het maar 1 keer gezien hebt dan - als je op zo'n positie zit zou je verwachten dat het een dagelijks verschijnsel is, zeker gezien ze maar 1 baan hebben... of het moet toevallig zo zijn dat ze in 'omgekeerde' richting moesten landen die dag vanwege de wind.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Ufo gezien..

Ik herken de situatie die je omschrijft. Het meest facinerende voorbeeld zag ik vanaf het strand bij LA waar je continu twee rijen van zes lampen op LAX zag afvliegen. Inderdaad de landingslichten overstegen de overige verlichting zodanig dat die (bijna) niet meer zichtbaar was. Wat ik dan verrassend genoeg wel duidelijk mis in je omschrijving is het feit dat die lampen langzaam recht naar beneden leken te zakken tot ze uiteindelijk niet meer zichtbaar waren achter de horizon. Met andere woorden, ze stonden niet geheel stil, ze vielen heel langzaam naar beneden.

Een uitleg die ik kan verzinnen is dat jij je zodanig lager bevond als het vliegveld dat de lijn tussen jouw en het vliegtuig precies door de landingsbaan loopt waardoor het vliegtuig niet alleen horizontaal gezien recht op je af kwam maar tevens verticaal. Dan is het echter niet langer te verklaren dat je drie verschillende lichten boven elkaar zag, de overige machines zouden dan immers verscholen zijn geweest achter hun voorganger.

Ik houd het toch op drie UFO's:-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Ufo gezien..

>> Wel opmerkelijk dat je het maar 1 keer gezien hebt dan <<

Ik ben daar ook maar een avond geweest, was op doorreis. Zagreb airport stelt in vergelijking met grote luchthavens niet zoveel voor, er zijn 20.000 vliegbewegingen per jaar, nog geen 3 per uur. Ik trof een druk moment.

>> Met andere woorden, ze stonden niet geheel stil <<

De lichten verdwenen op - voor het oog - dezelfde hoogte als waar ze verschenen en verdwenen zeker niet achter de horizon. Ik denk dus dat ik in het verlengde van een vrij hoge aanvliegcorridor zat. Ik neem aan dat de vliegtuigen behalve een vluchtafstand tot elkaar ook een vast hoogteverschil hadden.

>> Ik houd het toch op drie UFO's <<

Lijkt mij de enig mogelijke juiste verklaring. :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.449

Re: Ufo gezien..

Maar als ze alle zijn geland op de zelfde landingsbaan, zouden alle drie de lichten toch uiteindelijk op exact de zelfde plek moeten verdwijnen. Verdwenenen de lichten op ogenschijnlijk verschillende hoogtes, dan heb je de lichten niet zien verdwijnen bij het landen van de vliegtuigen.

Technisch: bij het aanvliegen van een landingsbaan vliegt elk vliegtuig nagenoeg het zelfde hoogte profiel, separatie vind lateraal plaats, er is een minimum vereist afstand verschil in mijlen. Dit in tegenstelling tot vliegen op cruishoogte waarbij separatie voornamelijk verticaal is en meerdere vliegtuigen op exact de zelfde positie mogen vliegen zolang er maar 1000ft hoogteverschil is.

Reageer