[biologie] Profielwerkstuk hart

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Profielwerkstuk hart

Hallo,

Ik ben Susan en zit dit jaar in 5V, volgend jaar 6V dus moet ik een begin maken met mijn profielwerkstuk samen met mijn vriendin. Wij zouden dit graag over het hart willen doen. Dit willen wij graag met het vak biologie doen.

Er is alleen een probleem waar wij tegenaan liepen. Het feit dat wij bij het vak biologie onderzoek moeten doen.

Nou zijn wij erg ambitieus en willen wij ook graag dat ons profielwerkstuk wat voorstelt.

Onze docent heeft daarom voorgesteld om mee te doen aan een onderzoek op de universiteit.

Iemand die ideeën heeft voor onderzoek en waar?

Alvast bedankt!

Susan

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Profielwerkstuk hart

Wat zou je zelf zoal willen weten? Niets hinderlijkers dan onderzoek doen naar zaken die je interesse niet of maar deels prikkelen! :)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk hart

susan8877 schreef: vr 06 jul 2012, 12:04
Onze docent heeft daarom voorgesteld om mee te doen aan een onderzoek op de universiteit.

Iemand die ideeën heeft voor onderzoek en waar?
Jullie docent stelt voor om mee te doen aan een onderzoek op de universiteit? Het is dan toch aan haar om met ideeën te komen? Het is niet zo dat je een universiteit op belt en zegt: 'Hey, hebben jullie een onderzoek lopen over het hart, willen we graag aan mee doen...'

Jullie docent stelt de zaken iets te makkelijk en toegankelijk voor vrees ik.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Profielwerkstuk hart

anusthesist schreef: vr 06 jul 2012, 22:31
Jullie docent stelt de zaken iets te makkelijk en toegankelijk voor vrees ik.
Daar sluit ik mij bij aan.
anusthesist schreef: vr 06 jul 2012, 22:31
Het is dan toch aan haar om met ideeën te komen?
Daar ben ik het echter niet mee eens. Het is jullie eindwerkstuk, en jullie zullen dus dergelijke plannen eigenlijk niet aan de docent moeten overlaten maar er zelf mee moeten aankomen. Uiteraard is het niet verkeerd om hier en daar wat advies in te winnen als je twijfelt, de docent kan bijvoorbeeld een controlerende functie hebben; jullie ideeën kunnen worden onderworpen aan een kritische blik of het bijvoorbeeld wel uitvoerbaar is. Zoals al is gezegd door Fuzzwood: wat zijn tot nu toe dus jullie eigen plannen globaal gezien?

Je weet dus dat je er een onderzoek aan moet verbinden, niet zo gek aangezien je schoolniveau inhoudt: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs. Daar hoort nu eenmaal onderzoek bij, al wordt dat vaak als het moeilijkste onderdeel van het profielwerkstuk gezien, evenals het kiezen van een onderwerp. Wat betreft dat laatste: daar lijken jullie al aardig zeker van. De volgende stap is dan niet: wat kan ik onderzoeken, maar wat wil ik onderzoeken? En die wil begint bij het stellen van een vraag. Daarna kun je het geheel gaan uitdiepen en kijken naar de mogelijkheden om je vraag te kunnen beantwoorden; en geloof me: hoe zekerder je van je vraag bent, des te meer kansen heb je om een leuk en eervol onderzoek op poten te kunnen zetten! ;)

Ofwel: begin bij stap 1 in het hele proces en denk niet al aan stap 2 en 3 als je 1 nog niet op orde hebt. Mocht stap 1 toch niet de goede inhoud bevatten als je verder gaat, dan kun je nog altijd weer teruggaan naar het kiezen van je vraag. Maar ga de boel niet door elkaar klutsen, dat brengt enkel onzekerheid en tijdsnood met zich mee.

Vraag gerust!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Profielwerkstuk hart

Pectus schreef: za 07 jul 2012, 17:35
Daar ben ik het echter niet mee eens. Het is jullie eindwerkstuk, en jullie zullen dus dergelijke plannen eigenlijk niet aan de docent moeten overlaten maar er zelf mee moeten aankomen.


Ik bedoelde niet het onderwerp van het profielwerkstuk, maar specifiek het onderwerp van een eventueel lopend onderzoek aan de universiteit en welke universiteit. Dat ze dat voorstelt kan namelijk betekenen dat ze daar meer over weet. Vragen kan nooit kwaad. Maar waarschijnlijk heeft ze geen flauw benul van welke onderzoeken er lopen en zegt ze dat omdat het wel interessant klinkt. Zo simpel is dat helaas niet.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Profielwerkstuk hart

anusthesist schreef: ma 09 jul 2012, 10:21
Ik bedoelde niet het onderwerp van het profielwerkstuk, maar specifiek het onderwerp van een eventueel lopend onderzoek aan de universiteit en welke universiteit. Dat ze dat voorstelt kan namelijk betekenen dat ze daar meer over weet. Vragen kan nooit kwaad. Maar waarschijnlijk heeft ze geen flauw benul van welke onderzoeken er lopen en zegt ze dat omdat het wel interessant klinkt. Zo simpel is dat helaas niet.
In dat geval zitten we op dezelfde lijn. ;)

Het plan om (een deel) van je pws aan de uni te verrichten is ambitieus, maar ik zou het dan in omgekeerde volgorde doen.

Mijn tip:

Eerst je eigen onderzoek uitwerken, en dan aantonen dat ruimte voor vervolgonderzoek nodig is. Mocht je dan nog tijd overhebben, of het gewoon zo'n leuk onderwerp vinden dat je ook na je pws er betrokken bij wilt blijven, dan kun je contact opnemen met universiteiten om te kijken of zij betreft het vervolgonderzoek wellicht iets voor je kunnen betekenen.

Zo heb ik het afgelopen jaar ook gedaan, en met succes. Je moet dan wel wat te melden hebben, vandaar dat ik aangeef: zet eerst je eigen plan op en werkt dat op een mooi niveau uit, voordat je direct al te grote stappen wilt ondernemen.

Dan ben je wel weer bij stap 1: wat wil je precies onderzoeken?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 4

Re: Profielwerkstuk hart

Heel erg bedankt allemaal.

Dit waren globaal onze plannen:

- we zouden een les kunnen voorbereiden en campagne kunnen voeren voor het gezonder leven.

- onderzoeken wat de kwaliteit van leven is wanneer je lijdt aan hartfalen, dit was een meer uitgediept plan. Probleem hierbij echter is dat hartfalen verschillende oorzaken kan hebben. Hoofdvraag hierbij was: hoe beïnvloed hartfalen de kwaliteit van leven?

- hartritmestoornissen

- eigen mogelijke hartprobleem LQTS hier is wel weinig over bekend, het is een erfelijke hartziekte waar ik 50% kans op heb aangezien mijn moeder het heeft. Wel heel interessant natuurlijk, vraag blijft: wat kunnen we onderzoeken?

probleem waar we bij alle mogelijkheden tegenaanliepen was: Je kan wel onderzoek doen, maar dat onderzoek kan alleen iets te maken hebben met frequentie en je hart (op ons niveau dan), bijv. hartslag meten tijdens inspanning of in rust. Dit is al 100x gedaan en daarom wilden wij graag iets originelers bedenken.

En de tweede optie die door onze docent was voorgesteld om alle universiteiten af te bellen en te vragen of we het pws daar mochten maken. Dit viel echter ook ontzettend tegen. Of: ze wisten niet wat een profielwerkstuk was, of ze hadden geen trek in ons aangezien ze liever wat hoger opgeleide studenten wilden.

Ik hoop dat iemand mij nu weer een stapje verder op weg kan helpen

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Profielwerkstuk hart

susan8877 schreef: ma 09 jul 2012, 20:20
Dit waren globaal onze plannen:

- we zouden een les kunnen voorbereiden en campagne kunnen voeren voor het gezonder leven.
In hoeverre verwacht je hierbij een onderzoek te kunnen verrichten, behalve het vermelden van enquête-uitslagen in een lespresentatie? Het lijkt me daarnaast al een hele opgave om eerst onder woorden te gaan brengen wat onder 'gezond leven' hoort. 'Alles met mate' is wel heel erg voor de hand liggend namelijk.

- onderzoeken wat de kwaliteit van leven is wanneer je lijdt aan hartfalen, dit was een meer uitgediept plan. Probleem hierbij echter is dat hartfalen verschillende oorzaken kan hebben. Hoofdvraag hierbij was: hoe beïnvloed hartfalen de kwaliteit van leven?
Je geeft het zelf al aan; hartfalen kunnen verschillende primaire oorzaken hebben. Ook bij patiënten is het niet altijd duidelijk wat nu direct de oorzaak is, en voor een onderzoek is het wel handig om aparte onderzoeksgroepen te hebben (en deze dus op grond van bijvoorbeeld oorzaken te kunnen scheiden van elkaar). Neemt niet weg dat je wel een duidelijker beeld kan opzetten voor verschillende oorzaken van hartfalen en de voorkomende somatische klachten en beperkingen in het dagelijks leven. Maar je zult dan een grote groep deelnemers moeten hebben, die vrijwillig bereid zijn je die persoonlijke informatie te willen verschaffen.
- hartritmestoornissen
Dat is nogal ruim. Kunnen ook vele oorzaken hebben, al zou je bijvoorbeeld een schets kunnen maken of het klachtenpatroon bij mannen en vrouwen gelijk is, of juist verschillend bij enkele vormen van tachycardie en bradycardie. Het is immers bekender aan het worden dat bij hartfalen van mannen en vrouwen vaak verschillen qua symptomen, maar meestal betreft dit een hartaanval en nog niet zozeer hartritmestoornissen. Dus dan heb je toch iets originelers te pakken.

- eigen mogelijke hartprobleem LQTS hier is wel weinig over bekend, het is een erfelijke hartziekte waar ik 50% kans op heb aangezien mijn moeder het heeft. Wel heel interessant natuurlijk, vraag blijft: wat kunnen we onderzoeken?
Uiteraard interessant om een eigen aandoening onder de loep te nemen, maar pas op dat je objectief blijft. Je kunt het in je achterhoofd houden, maar blijf bij het onderwerp en duik niet teveel op je eigen ervaringen. Het is een uitdaging omdat er weinig over bekend is, maar dat heeft ook weer z'n charmes.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer