[scheikunde] hoe bereken je de oplosbaarheidsproduct van Ca(OH)2 uit de zoutzuur-titratie?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

hoe bereken je de oplosbaarheidsproduct van Ca(OH)2 uit de zoutzuur-titratie?

wat heb ik gedaan:

pipetteer 25,00 ml verzadigd kalkwater in een titreererlenmeyer van 250 mL en voeg 3 druppels methylrood toe. vul de buret me 0,0852M zoutzuur. titreer het verzadigd kalkwater met zoutzuur totdat een kleurverandering optreedt.

gemiddeld 6,61 ml zoutzuur toegevoegd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe bereken je de oplosbaarheidsproduct van Ca(OH)2 uit de zoutzuur-titratie?

Heb je ook al iets van berekeningen uberhaubt geprobeerd? Wat is de definitie van het oplosbaarheidsproduct?

Berichten: 13

Re: hoe bereken je de oplosbaarheidsproduct van Ca(OH)2 uit de zoutzuur-titratie?

Je moet dus uitrekenen hoeveel OH- er eerst is weggegaan. Dat is gelijk aan de hoeveelheid H30+ die wegreageert in de zuurbasereactie. Dus 6.51*0.0825=0.54 mmol OH- is er weggereageert. Dus als je kijkt naar de oplosvergelijking van kalkwater:

Ca(OH)2 <-> Ca2+ + 2 OH-. Nu kunnen we de concentraties berekenen. [OH-]=0.54/25=0.0216 M. [Ca2+]=0.0216/2=0.0108 M. [Ca(OH)2]=0.0216 M. De oplosbreuk luidt als volgt: (Ca(OH)2)/(Ca2+*OH-^2). Deze reken je nu uit mbv de concentraties. En dan kom je uit op een Ks=4286.7

dit heb ik geprobeerd is dit ook goed?

of is het aantal ml, 25+ het aantal ml zoutzuur?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hoe bereken je de oplosbaarheidsproduct van Ca(OH)2 uit de zoutzuur-titratie?

De concentraties reken je correct uit. Je hebt nu echter geen oplosbaarheidsproduct, maar een raar soort breuk ervan gemaakt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oplosbaarheidsproduct <-- op deze manier stel je die dus op.

En nee, je moet van 25.00 ml kalkwater uitgaan. Met de titratie bepaal je niets meer dan de concentraties in die verzadigde kalkwateroplossing. Zou je het toegevoegde zoutzuur gaan meerekenen, dan zou je berekening uitgaan van een onverzadigde oplossing.

Reageer