Wereldrecord hoogste sprong in het water

Moderator: physicalattraction

Berichten: 32

Wereldrecord hoogste sprong in het water

Hallo iedereen

Het klinkt misschien voor de meeste van jullie een beetje gek maar ik ben van plan om het guinness world record te breken van de hoogste sprong ooit in het water. Ik heb 3 concrete vragen die ik niet alleen kan oplossen zonder deskundige kennis van wetenschappers.

Vraag 1: Als ik van een hoogte van 300 m uit een helikopter naar beneden val, hoe diep val ik dan in het water ?

Vraag 2: Kan ik de druk aan die op mijn lichaam ontstaat als ik op het diepste punt van het water ben ?

Vraag 3: Breken mijn benen bij het contact met het water, ik weeg 70 kg

Bedankt om deze rare maar toch moeilijke vragen op te lossen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Laten we beginnen met vraag 3: Hoogstwaarschijnlijk wel, en niet alleen je benen. Verder is het de vraag of je het overleeft. Als we de Golden Gate Brug als voorbeeld nemen: mensen springen daar van (maar) 75 meter hoog en klappen op het water met 120 km/u. 98% van de springers komt te overlijden door de impact op het water. Van zo'n hoogte lijkt water zo hard als beton, omdat je sneller valt dan het water opzij kan wijken. Wel eens plat op je buik in een zwembad gedoken?

Verder is nog de vraag of het Guinness Book of World Records dit erkent als officiële recordpoging, omdat ze geen records meer willen bijhouden van gevaarlijke stunts.

Kortom, niet doen, en daarmee hoeven we ons niet te vermoeien met vraag 1 en 2.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Vraag 1: Dat kan je niet zo zeggen, hangt om te beginnen al af hoe snel je gaat. Dit hangt dan weer af van de luchtdruk en je eigen stroomlijn. Maar laten we voor het gemak zeggen dat je dan wel je maximale valsnelheid wel gehaald hebt van zeg 200 km/u. Als je dat weet kan je dus berekenen hoeveel kinetische energie je bevat op het moment van te water gaan. Je kan dan door te kijken naar de weestand van water het wel enigsinds bepalen hoe diep je komt, maar ook hier geldt dat het afhangt van hoe gestroomlijnd je bent.

Vraag 2: Zo heel diep zul je ook weer niet gaan. Een lichaam zelf kan de druk best aan, immers komen duikers ook veel dieper. (hooguit je oren niet het snelle drukverschil)

Vraag 3 : Vast en zeker, maar daar heb je in principe dan toch geen last meer van... overleven doe je het toch niet

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Orlando Duque over zijn record:

De hoogste duik in zijn carrière werd gefilmd in ‘9 Dives’, een sprong van een klif die maar liefst 34 meter hoog was. “Er is een gigantisch verschil tussen 26 en 34 meter. Het zwembad ziet er zo klein uit als een speldenknop en het water is zo hard als beton.

Het kleinste foutje en ... nee, alleen de gedachte al.”

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Is 300 m niet een beetje overkill? Volgens google is het officiele wereldrecord ruim 52 m (172 ft).

Zes wedstrijddeelnemers doken van die hoogte, in het orkabad van Sea World, dat 36 meter diep is. Dana Kunze werd uitgeroepen tot kampioen (1983) omdat zijn duik het mooiste was. De deelnemers vonden de sprong best wel lastig, zie bijvoorbeeld de laatste in dit tv-verslag.

Randy Dickison dook in 1985 in Hongkong van nog een paar centimeter hoger, maar hij brak zijn been dus dat telt niet. Olivier Favre dook in 1987 van nog hoger, 54 m, maar hij brak zijn rug dus dat telt ook niet. Je moet op eigen kracht uit het water komen en nog kunnen lopen.

Dana Kunze duikt tegenwoordig voor de show nog wel eens van 25 m hoogte in een 'portable' bad van 3 m diep.

(Zo moet het niet)

1 2 3 4 5 6

Berichten: 32

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Bedankt iedereen voor de reacties. Een sprong van 300 meter hoogte is gewoon zelfmoord.

Ik ga contact opnemen met guinnes world records voor een sprong van op 60 meter hoogte. Ik ga geen duik uitvoeren maar een vrije val.

Nu is de vraag nog, kan je als je met je armen omhoog hangt aan een bv ijzeren buis en je dan laat vallen de volle 60 meter recht blijven als het redelijk windstil is ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Nee, je moet het niet doen. Het gaat mis en je bezorgt er jezelf en anderen ellende mee.

Bovendien is het tegenwoordig niet meer zo indrukwekkend sinds jan en alleman op vakantie grotere sprongen kan maken met bungeejumpen.

Berichten: 32

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Het is inderdaad verstandelijker om het niet te doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Al lang geleden is ene Vlasblom van de Hef in Rotterdam gesprongen. (60m dacht ik)

Hij was een familie lid van een buurjongen.

Zo'n sprong gaat niet zomaar, men blijft niet stabiel en is dan verplicht een of meerdere salto's te maken.

Het ging goed en hij incasseerde zijn kistje wijn (het was een weddenschap)

De Maas was daar toen 10meter diep, wat ruim voldoende was.

Later probeerde het een ander hij was op slag dood.

Kan dus niemand aanraden zulke gekkigheid uit te halen.

PS. Boven een bepaalde hoogte maakt het niet meer zoveel uit van hoe hoog men springt, de luchtweerstand en de houding is dan bepalend voor de snelheid.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Zo'n sprong gaat niet zomaar, men blijft niet stabiel en is dan verplicht een of meerdere salto's te maken.


Je zegt het, maar klopt het? Is rechtstandig springen niet stabiel, vergeleken met salto's maken? In de praktijk ziet het er best wel stabiel uit: sprong van brug (20 m) en sprong van zendmast (600 m).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Ik heb die wetenschap van praktijk mensen.

De springer Vlasblom heeft twee salto's moeten maken om stabiel te blijven.

Een andere van iemand uit Katendrecht, die is indertijd van een van de bogen van de spoorbrug (in Rotterdam) gedoken. Ook volgens zijn zeggen moet je of duiken en als je wilt springen dan krijg je stabieliteits problemen en wordt een salto nodig.

Hoe hoog die boog was weet ik niet maar ik schat een kleine dertig meter.

PS. Onze duiker kreeg een boete voor zwemmen in open water.

Op dat filmpje gaan ze niet echt rechtstandig naar beneden het is gewoon een vorm van skydiving, maar als je op het water neer komt moet dat perse loodrecht zijn anders is het over en sluiten.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Ik heb die wetenschap van praktijk mensen.
Soms vertrouw ik op wat ik feitelijk zie op youtube.
In de praktijk ziet het er best wel stabiel uit: sprong van brug (20 m)
Mijn conclusie bij deze video is dat een rechtstandige sprong van 20 meter perfect stabiel uitgevoerd kan worden (vooral als de springer op het startpunt niet afzet).

De stabiliteit is niet extreem kritisch. Kijk naar deze sprong van 40 m hoog: "Elvis" wappert met zijn armen, dat zou je een stabiliteitsprobleem kunnen noemen, oplosbaar zonder salto's. Of je kunt het sturen noemen. Overigens blijkt dat het lichaam niet per se rechtstandig in het water hoeft te komen, om er letselvrij vanaf te komen: een bommetje kan ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Ik vermoed dat tempelier doelt op het feit dat rotatie om de middelste as, i.t.t. de langste en kortste as niet stabiel is en een kleine uitwijking meteen zorgt voor een complete omslag over 180°?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.543

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Bij het skydiven over grotere afstanden kan ik me die instabiliteit inderdaad voorstellen. Daarover lees ik op een skydive-webpagina:

Persons who lose their stable posture through inexperience or injury when falling, and who remain conscious, are usually unable to recover stability.

A conscious person falling without a parachute has a tendency to stabilize in a horizontal posture, landing either prone [face up] or supine [face down]; but an unconscious person falling without restraint has a tendency to fall vertically, landing head-first; however, a suicide who elects to jump to his death generally tends to fall vertically, landing in a feet-first upright posture (only a few suicides deliberately fall head-first; those not landing vertically tend to windmill).
Ik interpreteer dat citaat zo: skydiven kent een stabiele houding, horizontaal of verticaal, die tijdens de val makkelijk bereikt wordt. De skydiver kan gaan tuimelen door grote verstoringen, maar niet door kleine verstoringen. En als hij eenmaal tuimelt dan is dat moeilijk te stoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Wereldrecord hoogste sprong in het water

Echelon schreef: di 10 jul 2012, 12:12
Ik vermoed dat tempelier doelt op het feit dat rotatie om de middelste as, i.t.t. de langste en kortste as niet stabiel is en een kleine uitwijking meteen zorgt voor een complete omslag over 180°?
Het neer komen is het belangrijkst als er niet rechtstandig wordt neergekomen dan slaat men gelijk plat met alle gevolgen van dien.

Dit luistert nog nauw met deze snelheden het zwaartepunt even te ver buiten de voeten en het is uit met de persoon.

Verder ga ik er niet meer op in, er wordt toch de voorkeur gegeven aan youtub filmpjes.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Reageer