Springen naar inhoud

Metalen buis elektrisch verhitten

• Log in om te kunnen reageren

luki

luki

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 juli 2012 - 22:49

Ik heb het volgende probleem:

Ik heb een metalen holle buis met een lengte van 15 cm, dikte 1 mm en een diameter van 3 cm. Nu wil de buis opwarmen naar een temperatuur van ongeveer 70 graden door middel van elektriciteit. Hoe doe ik dat???
Ik wil zoiets maken als een lijmpistool. Het moet verwarmt worden door een draad. De holle ruimte moet vrij zijn. Ik heb niet zo veel verstand van natuurkundige processen.
Ik heb al een offerte gekregen van een bedrijf die kwam uit op rond 600 euro aan matrialen apparatuur, dat moet veel goedkoper kunnen.

Alle ideeen zijn welkom!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Puntje

Puntje

• >250 berichten
  • 316 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2012 - 17:12

Je wilt een metaal hebben met hoge soortelijke weerstand. De buis krijgt dan meer weerstand en er wordt dus meer vermogen gedissipeerd als warmte. De wet van Pouillet geeft een formule voor de weerstand van de buis:

LaTeX
met LaTeX de weerstand van de buis in ohm, LaTeX de soortelijke weerstand (materiaaleigenschap) in ohmmeter, LaTeX de lengte van de buis in meter en LaTeX de doorsnedeoppervlakte van de buis in vierkante meter.
In jouw geval:
LaTeX
LaTeX

En dan kies je een metaal met een bepaalde soortelijke warmte (lijstje). Dan kun je de formule invullen om de weerstand van je buis te berekenen. Dan kun je het gedissipeerde vermogen bepalen als je er een bepaalde stroom doorheen stuurt. Met die gegevens kun je dan verder.

king nero

king nero

• >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 juli 2012 - 17:33

ipv. de buis zelf als geleider te gebruiken, kun je een weerstandselement eraan hangen...
Of dmv. inductie, maar daar hangt terug een stevig prijskaartje aan.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures