Bestaan er organismesoorten die zich niet voortplanten maar wel (als soort) blijven voortbestaan op de biosphere?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7

Bestaan er organismesoorten die zich niet voortplanten maar wel (als soort) blijven voortbestaan op de biosphere?

Bestaan er 'organismesoorten' die zich niet voortplanten maar wel (als soort) blijven voortbestaan op de biosphere?

(Bacterien sluit ik uit)

Waar is de grens van ''soort''? in de biodiversiteit?

Stel dat een groep Chimpansee's (die wel geboren worden uit de klassieke Chimpansees )fysiek identiek is aan de Chimpansee, maar die sociale eigenschappen (gedragingen) vertoont zoals een (ik noem maar) Gorilla. Deze groep blijft voortbestaan omdat er elke generatie opnieuw een aantal individuen van deze 'soort' chimpanshees ter wereld komen uit de klassieke chimpansees die fungeren als een soor host.

Wordt deze groep andere 'Chimpansee's' dan geclassifiseert als een ander geslachtsgroep Homini Pan enz.? Of wordt er 'antropomorfe' gedacht (maar in deze met de Chimpansee als standaard) en deze soort als misfunctionerende chimpansee te boek gezet?

Ik hoop dat mijn vragen niet te ingewikkeld geformuleerd zijn.

En ik ben benieuwd naar eventuele antwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Bestaan er organismesoorten die zich niet voortplanten maar wel (als soort) blijven voortbestaan op de biosphere?

Renee_Brewster schreef: zo 08 jul 2012, 21:35
Bestaan er 'organismesoorten' die zich niet voortplanten maar wel (als soort) blijven voortbestaan
Als ik dit letterlijk neem: Nee, tenzij ze het eeuwige leven hebben.
Renee_Brewster schreef: zo 08 jul 2012, 21:35
Stel dat een groep Chimpansee's (die wel geboren worden uit de klassieke Chimpansees) fysiek identiek is aan de Chimpansee ...
Dan zijn het dus nog gewoon chimpansees, of ze een ander kunstje/gedrag aanleren maakt niet uit.

Ik vermoed dat je dit bedoelt: Als een soort gedwongen door de omstandigheden ander gedrag aan moet leren (bijvoorbeeld gedwongen wordt ander voedsel te eten of het op een andere manier te vergaren), kan dat dan na langere tijd invloed hebben op die soort. Misschien wel zo'n invloed dat het op een bepaald moment een andere soort wordt?

Klopt dit?

Reageer