kwantumfysica

Reageer
Berichten: 1

kwantumfysica

hallo iedereen,

ik ben 14 en enorm geboeid door kwantumfysica... maar mijn nonkel (die als leerkracht natuurwetenschappen werkt) zei onlangs dat kwantumfysica zeer wiskundig is. ik heb slechts 1 probleem : Ik ben zeer slecht in wiskunde, hoe hard ik ook probeer (sh*t!)

is er iemand die weet of ik, ondanks mijn onvermogen om wiskunde te begrijpen, het kan maken in de kwantumfysica of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: kwantumfysica

Als je geen aanleg hebt voor wiskunde zal je het niet makkelijk zijn. Als je echt slecht in wiskunde bent, zeg maar gerust onmogelijk. "het maken" in kwantummechanica zal toch wel vereisen dat je goed in wiskunde bent. De basis begrijpen gaat best, zeker als je bv uitwerkingen van moeilijke berekeningen voor lief neemt (laat andeee maar rekenen ;) ). Maar als je echt natuurkunde wil studeren moet je die dingen wiskundig bewijzen en begrijpen... dan komt er toch echt zware wiskunde aan te pas.

Berichten: 264

Re: kwantumfysica

In aanvulling op de post hierboven wel goed om te beseffen dat je nog weinig wiskunde hebt gezien en dat je in dit stadium van je "carriere" naar mijn idee nog niet echt een goed beeld kan krijgen van hoeveel aanleg je hebt. Bij sommige mensen verloopt het in het begin heel moeizaam, maar gaat op een bepaald moment het lichtje branden. Je moet door een bepaald abstractieniveau kunnen heenkijken en dat kan best even duren.

Dus gestaag doorgaan met wiskunde de komende jaren, want zoals hierboven; als je de kwantummechanica bestudeert, dan wil je niet bezuinigen op wiskunde...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: kwantumfysica

Dit topic is verplaatst naar Studiekeuze.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 21

Re: kwantumfysica

Wiskunde is gebasseerd op pure logica. Iedereen kan het leren, maar de vraag is hoe lang het duurt voor je het leert. Zelf zie ik apart van wiskunde A,B (algebra, meetkunde, statistiek) een onderscheid in 2 typen wiskundigen.

Wiskundigen die wiskunde gebruiken en wiskundigen die wiskunde begrijpen. Wiskunde is in veel gevallen opgebouwd uit standaard regels en die kan je gewoon leren en toepassen. Enigszins begrip heb je wel nodig, maar je hoeft niet alle achtergrond te kennen om het toch te gebruiken.

Het begrijpen is een ander punt en vraagt veel meer tijd, en sommige mensen kunnen wiskunde niet gebruiken zonder het te begrijpen. Dit zijn in mijn ogen juist vaak de mensen die het meest logisch kunnen redeneren en dus niet zomaar dingen aannemen. Misschien herken je het wel. Als dit laatste het geval is, moet je juist weer eens helemaal terug naar de basis gaan en alles naast het leren ook zelf op die manier te beredeneren.

Een simpel voorbeeld is, wat is phi, welke interactie heeft het met (inv)tan/sin/cos. Dit is voor sommigen essentieel om te begrijpen voor ze het kunnen gebruiken in differentiaal vergelijkingen met bovenstaande geïntegreerd.

Ik neem aan de je interesse hebt voor de wiskunde, in dat geval is het soms handig om juist eerst heel simpele wiskunde boeken te pakken. Vooral vanwege de communicatie welke essentieel is in het begrijpen van een product dat door anderen is ontwikkeld.

Natuurlijk heb je ook de mensen die het gewoon niet interesseert en daarom er niks van bakt. Oefening baart kunst, ikzelf heb hier met wiskunde ook vaak moeite mee. Omdat ik wiskunde eigenlijk niet wil oefenen, maar alleen wil gebruiken als ik het nodig heb. Naar mate je ergens beter in wordt zal je ook makkelijker gaan oefenen en dus steeds competenter erin worden.

Eigenlijk is namelijk de hele wereld 1 vergelijking, bovenstaande geld namelijk ook in sport, muziek, etc.

Ook al kon ik wiskunde redelijk gebruiken zonder het te kennen. Ben ik gewoon een keer naar de boekenwinkel of ECI winkel gegaan en heb een simpel boek over algebra en meetkunde gehaald. En het gaan lezen, van pythagoras tot differentiaal. Ja vaak wil je stukken overslaan omdat je denkt dat je dat al begrijpt, toch zou ik het nogmaals lezen.

Kwantum mechanica werkt met kwantum getallen en daar ontleend het zijn vergelijking aan. Logisch beredeneren is soms moeilijk of zelfs onmogelijk. Correctheid is soms een vraag. Ook de hoeveelheid aan informatie en oude en nieuwe redeneringen maken het heel lastig om er echt een mening over te vormen.

Zelf heb ik een soort regel. Ik neem pas iets aan als mogelijk waar, als ik zelf ook tot diezelfde redenering kan komen. Nadat ik het vanaf de basis heb beredeneert. Neem wel in ogenschouw dat dit dus tijd kost en daarom er structuren worden aangehouden en een opleiding je die structuren aanleert als aanneembaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: kwantumfysica

Op jouw leeftijd denk ik eerlijk gezegd niet dat je een volledig besef zal kunnen hebben van wat kwantum mechanica is. Veel mensen vinden de naam vooral erg interessant, hierdoor is het denk ik erg moeilijk om in te schatten of je een kans hebt om het te maken in dat vakgebied. Een onderdeel voor succes kan bijvoorbeeld het huidige leer niveau zijn, maar dit bepaald natuurlijk niet alles. Iemand van het VBO kan ook eindigen als Phd, de kans is alleen wat kleiner.

Maar als je zelf stelt dat je zeer slecht bent in wiskunde, heb ik moeite om je fascinatie voor kwantum mechanica te plaatsen. Als ik aanneem dat je op het VWO zit, dan heb je nog geen enkele natuurkunde gehad (en ik had toen nog niets gezien) waarvoor je naar de kwantum mechanica moet grijpen. Dit natuurlijk tenzij je ontzettend wiskundig bent aangelegd, zonder die wiskunde kom je op oneindig veel extra vragen en zal kwantum mechanica nooit een antwoord voor je kunnen zijn.

Het is misschien hard maar zonder heel goede wiskundige basis denk ik niet dat iemand ver kan komen in de kwantum mechanica. Maar je zal nooit voor de keuze worden gesteld om enkel en alleen voor kwantum mechanica te kiezen voordat je dat in je master moet kiezen, en dat is pas als je ongeveer 21 bent. Je kan dus nog even proberen om je wiskunde kennis te vergroten. En als je erg van natuurkunde houd zal je waarschijnlijk toch wel kiezen voor een beta profiel en kan je dus altijd na je studie door stromen naar natuurkunde als je nog steeds de fascinatie voor kwantum mechanica hebt, en je natuurlijk ook wiskunde B1,2 hebt gedaan.

Reageer