Springen naar inhoud

Constante snelheid ~> versnelling?

• Log in om te kunnen reageren

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2012 - 07:48

Hallo,

" Als een voorwerp met een constante snelheid beweegt is de versnelling altijd 0."
Juist/fout?

Er is mij in het middelbaar altijd gezegd dat bij een constante snelheid je versnelling 0 is, maar...

De versnelling is gedefinieerd als "de mate waarin de snelheidsvector verandering".
Bij een eenparig cirkelvormige beweging (ECB) veranderd de snelheidsvector altijd van richting en niet van grootte dus impliceerd dit dat een ECB voordurend versnelt zelfs als de snelheid constant blijft. Eigenlijk vindt ik dit vreemd, een voorwerp kan dus versnellen bij een constante snelheid!?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 11 juli 2012 - 07:58

correct wat je zegt, behalve dus

Eigenlijk vindt ik dit vreemd, een voorwerp kan dus versnellen bij een constante snelheid!?

ja, als de snelheidsvector niet constant is.
This is weird as hell. I approve.

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6607 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 11 juli 2012 - 08:20

Inderdaad, bij een cirkelvormige beweging met constante snelheid heb je wel degelijk een versnelling. Die heet de centripetale versnelling.
De richting daarvan staat dwars op de bewegingsrichting, en heeft dus geen invloed op de snelheid, maar wel op de richting.

tempelier

tempelier

• >1k berichten
  • 1765 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2012 - 12:42

Hallo,

" Als een voorwerp met een constante snelheid beweegt is de versnelling altijd 0."
Juist/fout?

Er is mij in het middelbaar altijd gezegd dat bij een constante snelheid je versnelling 0 is, maar...

De versnelling is gedefinieerd als "de mate waarin de snelheidsvector verandering".
Bij een eenparig cirkelvormige beweging (ECB) veranderd de snelheidsvector altijd van richting en niet van grootte dus impliceerd dit dat een ECB voordurend versnelt zelfs als de snelheid constant blijft. Eigenlijk vindt ik dit vreemd, een voorwerp kan dus versnellen bij een constante snelheid!?

Wat constant blijft is de baan snelheid, dat is iets anders als dat de snelheid constant is.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2012 - 12:55

Oké bedankt iedereen :).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures