[natuurkunde] Constante snelheid ~> versnelling?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Constante snelheid ~> versnelling?

Hallo,

" Als een voorwerp met een constante snelheid beweegt is de versnelling altijd 0."

Juist/fout?

Er is mij in het middelbaar altijd gezegd dat bij een constante snelheid je versnelling 0 is, maar...

De versnelling is gedefinieerd als "de mate waarin de snelheidsvector verandering".

Bij een eenparig cirkelvormige beweging (ECB) veranderd de snelheidsvector altijd van richting en niet van grootte dus impliceerd dit dat een ECB voordurend versnelt zelfs als de snelheid constant blijft. Eigenlijk vindt ik dit vreemd, een voorwerp kan dus versnellen bij een constante snelheid!?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Constante snelheid ~> versnelling?

correct wat je zegt, behalve dus
Eigenlijk vindt ik dit vreemd, een voorwerp kan dus versnellen bij een constante snelheid!?
ja, als de snelheidsvector niet constant is.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Constante snelheid ~> versnelling?

Inderdaad, bij een cirkelvormige beweging met constante snelheid heb je wel degelijk een versnelling. Die heet de centripetale versnelling.

De richting daarvan staat dwars op de bewegingsrichting, en heeft dus geen invloed op de snelheid, maar wel op de richting.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Constante snelheid ~> versnelling?

Roelland schreef: wo 11 jul 2012, 08:48
Hallo,

" Als een voorwerp met een constante snelheid beweegt is de versnelling altijd 0."

Juist/fout?

Er is mij in het middelbaar altijd gezegd dat bij een constante snelheid je versnelling 0 is, maar...

De versnelling is gedefinieerd als "de mate waarin de snelheidsvector verandering".

Bij een eenparig cirkelvormige beweging (ECB) veranderd de snelheidsvector altijd van richting en niet van grootte dus impliceerd dit dat een ECB voordurend versnelt zelfs als de snelheid constant blijft. Eigenlijk vindt ik dit vreemd, een voorwerp kan dus versnellen bij een constante snelheid!?
Wat constant blijft is de baan snelheid, dat is iets anders als dat de snelheid constant is.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Constante snelheid ~> versnelling?

Oké bedankt iedereen :) .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer