Springen naar inhoud

IR Achtergrondverlichting Vision-camera

• Log in om te kunnen reageren

Verbatim

Verbatim

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2012 - 10:35

Hallo,

Bij ons in het bedrijf maken we in een industriële omgeving gebruik van een vision camera. Onlangs hebben we een proef gedaan met IR achtergrondverlichting in plaats van gewoon zichtbaar rood licht. De kwaliteit van de meting gaat met deze IR verlichting significant vooruit.
In de handleiding van dit product staat dat men niet rechtstreeks in de IR straling mag kijken. Dat zou (heb ik opgezocht) komen doordat je ogen niet gevoelig zijn voor deze straling en dat je pupillen zich niet vernauwen, waardoor de straling gewoon je oog kan binnendringen.

Deze verlichting geeft de mogelijkheid om aangestuurd te stroben (pulseren), in ons geval met een snelheid van 25Hz, met een periodetijd van 10ms. Is deze straling dan nog steeds gevaarlijk of mag ik het dan wel gewoon toepassen?

De verlichting valt onder Risk Group 1 onder DIN EN 62471:2008. (Helaas geen exemplaar van aanwezig)

Ik kan me voorstellen dat ook dan het gevaar niet geweken is, maar de gemiddelde lichtsterkte neemt bij deze frequentie af tot 25Hz x 10ms = 250ms = 1/4s, dus naar een kwart van de initiele lichtsterkte.

Ik heb de datasheet van de verlichting bijgevoegd.

Bijlage  BVS_OPM_884977-Hintergrund_100_R_IR_1202_DE.pdf   132,32K   156 maal gedownload

Veranderd door Verbatim, 11 juli 2012 - 10:35

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5389 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2012 - 20:00

Volgens een uitleg van die Din norm geldt voor groep 1:

"Risikogruppe 1 (geringes Risiko): Lampe oder Leuchte stellt aufgrund normaler Einschränkungen durch das Verhalten keine Gefahr dar. Zur Kennzeichnung genügen Hinweise auf UV- und IR-Strahlung"

Waarschuwen maar verder geen bijzonder risico. Je zou kunnen pulseren, als de meting en de verlichting er geen problemen mee hebben. Dat vermindert het totaal vermogen weer wat. Maar als ik de norm goed begrijp en de gevonden toelichting correct is, is het niet echt nodig. Hoe dicht bij de ogen komt deze verlichting? Kijkt men er direct in?
Motus inter corpora relativus tantum est.

Verbatim

Verbatim

• >25 berichten
  • 73 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juli 2012 - 10:33

Bedankt voor je antwoord.
De ogen zullen altijd minimaal 1m van de bron verwijderd zijn. Recht in de bron kijken is in dit geval een relatief begrip, aangezien er een diffuser voor zit.
Vooralsnog begrijp ik dat we deze verlichting dus zonder problemen kunnen gebruiken, zelfs zonder deze te pulseren?
Overigens zullen we toch blijven pulseren, aangezien de verlichting dan 75% minder vermogen opneemt en nagenoeg niet warm wordt wat de levensduur van de verlichting ten goede komt.

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5389 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juli 2012 - 11:23

Vooralsnog begrijp ik dat we deze verlichting dus zonder problemen kunnen gebruiken, zelfs zonder deze te pulseren?

Dat is wat ik uit de uitleg van de norm opmaak.
Motus inter corpora relativus tantum est.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures