Springen naar inhoud

Krachten die inwerken op 2 dozen

• Log in om te kunnen reageren

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2012 - 13:01

Hallo,

"Een blok van 4,0 kg ligt bovenop een blok van 12,0 kg dat met een versnelling van 5,2 m/s² over een wrijvingsloze horizontale tafel schuift (zie figuur). Als µk = µs = µ de wrijvingscoëfficiënt tussen beide blokken is, hoe groot moet μ ten minste zijn, wil het blok van 4,0 kg niet van het onderste blok af glijden? Welke kracht moet op het onderste blok geleverd worden om deze versnelling te bekomen? Teken alle krachten die op de blokken inwerken."

Het gaat me vooral over de tekening, toen ik het zelf probeerde had ik dezelfde tekening als de oplossing behalve de Fn op de grootte blok (aan de boven zijde van deze blok). Ik vraag me af waar deze vandaan komt en wat deze wil zeggen.
Ik vraag me ook af hoe het komt dat de wrijving op het kleinste blok naar rechts is, als de onderste blok naar rechts beweegt is er toch een wrijving naar links? Als deze wrijving groot genoeg is zal deze blok van het grotere blok vallen.

fysicaex.png

Alvast bedankt!

Veranderd door Roelland, 11 juli 2012 - 13:05

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2012 - 13:16

Het gaat me vooral over de tekening, toen ik het zelf probeerde had ik dezelfde tekening als de oplossing behalve de Fn op de grootte blok (aan de boven zijde van deze blok). Ik vraag me af waar deze vandaan komt en wat deze wil zeggen.

Dat is in feite de (zwaarte)kracht van het kleine blok op het grote blok.

Ik vraag me ook af hoe het komt dat de wrijving op het kleinste blok naar rechts is, als de onderste blok naar rechts beweegt is er toch een wrijving naar links?

Het kleine blok zou volgens de traagheidwet liever met constrante snelheid blijven voortgaan, tóch versnelt het mee naar rechts.
Voor een versnelling naar rechts is een kracht naar rechts nodig.
Er is maar één kracht die dat zou kunnen veroorzaken.....

Als deze wrijving groot genoeg is zal deze blok van het grotere blok vallen.

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 juli 2012 - 13:36

Dat is in feite de (zwaarte)kracht van het kleine blok op het grote blok.

Ik had dit gewoon in Mg mee berekend (met de massa van de 2 dozen te samen).

Leg eens uit wat je hiermee bedoelt?

Ik dacht als er geen wrijving is tussen de 2 blokken zal het bovenste blok van het onderste blok vallen en (nu we rekening houden met de wrijving) als de kracht waarmee je aan het onderste blok trekt heel groot is zal het bovenste blok er ook af vallen (doordat de wrijving te klein is). Ik heb dus eigenlijk het verkeerd verwoord :s.

Veranderd door Roelland, 11 juli 2012 - 13:36

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44858 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 11 juli 2012 - 13:50

Ik had dit gewoon in Mg mee berekend (met de massa van de 2 dozen te samen).

Dat is leuk als je moet rekenen aan de kracht nodig om het geheel een versnelling te geven én de wrijvingskracht tussen ondergrond en onderste blok te overwinnen. Maar het gaat hier om een klein blok dat al of niet van een versnellend onderliggend blok schuift. Dan kijk je dus naar de krachten die spelen op dat contactoppervlak tussen de twee blokken. Daarbij speelt de massa van het onderste blok geen enkele rol.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures