Hoe kan een auto een bocht nemen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 123

Hoe kan een auto een bocht nemen?

Misschien een beetje stomme vraag, maar ik vraag me af hoe een auto een bocht kan nemen.

De voorwielen zitten net als de achterwielen aan elkaar vast via een as. Stel de auto maakt nu een bocht naar rechts. Dan moet het linkervoorwiel een grotere afstand afleggen dan het rechtervoorwiel. Dat impliceert dus dat in de bocht het linkervoorwiel sneller moet draaien dan het rechtervoorwiel. Maar beide wielen zitten via een as aan elkaar vast. Dus ...

Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?

gebruik je gewoon differentieel

Berichten: 13

Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?

gebruik je gewoon differentieel


idd in combinatie met een vrijloopnaaf

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?

Naar mijn mening zitten de voorwielen niet "aanmekaar" vast maar zijn ze onafhankelijk van elkaar opgehangen. Wel klopt het dat het wiel dat de binnenbocht maakt meer naar "binnen" draait dan het buitenwiel. Wat betreft de achterwielophanging, daar wordt vaak een differentieel gebruikt.
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Berichten: 13

Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?

Naar mijn mening zitten de voorwielen niet "aanmekaar" vast maar zijn ze onafhankelijk van elkaar opgehangen. Wel klopt het dat het wiel dat de binnenbocht maakt meer naar "binnen" draait dan het buitenwiel. Wat betreft de achterwielophanging, daar wordt vaak een differentieel gebruikt.


het ligt natuurlijk ook eraan welke wielen worden aangedreven, als de auto op de voorwielen wordt aangedreven zal daar weldegenlijk een dif. gebruikt moeten worden

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?

Oke bedankt, das duidelijk de wielen zitten niet aan elkaar vast en hoeven dus niet even snel te draaien..

Berichten: 34

Re: Hoe kan een auto een bocht nemen?

je hebt gelijk Stefan

In een bocht naar links moet het rechterwiel een grotetre afstand afleggen als het linkerwiel.

De wielen zitten echter niet aan een as zoals je denkt

maar draaien onafhankelijk

Het linkerwiel zal dus een kleinere afstand afleggen

Ditzelfde geldt voor de achterwielen

Vrachtauto s hebben wel een differentieel slot dan draaien beide wielen

alsof ze aan een as zitten

In zo n geval weet ik uit eigen ervaring dat de auto zowat de bocht niet door te krijgen is

Reageer