[wiskunde] Consumptie frisdrank (per glas)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 329

Consumptie frisdrank (per glas)

Beste wsf-leden,

Ik zag een mbo eindexamenniveau rekenboek liggen van mijn broer, dus ik doe maar een poging.

Maar ik kom op een ander antwoord uit dan het antwoord in het boek, terwijl ik mijn antwoord heel logisch vindt, en er in het boek geen uitwerkingen staan.

De opgave:

In 2010 zijn er 16,5 miljoen Nederlanders. In 2010 is een onderzoek gedaan naar de consumptie van frisdrank.

Gemiddeld drinkt de Nederlander 156 liter frisdrank per jaar.

Een gemiddeld Nederlands huishouden drinkt 40 glazen frisdrank per week.

De gemiddelde omvang van een huishouden bedraagt 2,2 personen.

Bereken hoeveel centiliter frisrank de Nederlander drinkt per glas.

Wat ik hiervoor heb gedaan is eerst berekenen hoeveel 1 persoon aan glazen drinkt per huishouden per week.

Dit is dus 40/2,2=18,1818 glazen per week.

Aangezien het aantal liters frisdrank per jaar is gegeven reken ik het om in per week.

Dus kom ik uit op 156/52=3

Verdeel die 3 liter per persoon per week over het aantal glazen.

3/18,1818=0,165 liter per glas.

En dan nog omrekenen naar centiliter 0,165*100=16,5 centiliter.

Klopt mijn berekening, of klopt het boek?

Het boek komt uit op 33 centiliter per glas.

mvg,

Liam.

Gebruikersavatar
Berichten: 67

Re: Consumptie frisdrank (per glas)

Volgens mij is er niets mis met je berekening en is het boek dus fout. Je kan het ook controleren door de 40 glazen met je oplossing in liter uit te drukken en dan terug te rekenen naar per persoon per jaar.

Overigens een beetje raar dat zij precies het dubbele uitkomen, terwijl de berekeningen dat toch op geen enkel moment impliceren. Het gebeurt wel vaker dat zo'n boek verkeerde oplossingen aangeeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Consumptie frisdrank (per glas)

Opmerking moderator

Dit topic is verplaatst naar Huiswerk & Practica.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer