Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

Momenteel ben ik bezig met het installeren van een nieuwe CV-installatie.

Nu kan ik uit de oude installatie veel knelkniekoppelingen hergebruiken, maar ik vroeg me af of het niet veel gunstiger is om bochten te buigen.

Is er een groot verschil tussen de stromingsweerstand van een knietje en een getrokken bocht? En is die stromingsweerstand uit te drukken in meters buislengte?

Het gaat om buizen van 22 mm diameter.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

De weerstand van een bocht is afhankelijk van zijn r/d verhouding,

waarin r = kromtestraal van de bocht en d = binnendiameter van de bocht.

Zie friclossfittings.pdf in dit bericht

De eerste kolom met LD erboven geeft een benadering van de L/d van bochten (en andere fittings) waarin L = equivalente lengte (waar jij om vroeg).

De rest van de tabel geeft K-waardes waarmee je met de formule bovenaan de hF kunt berekenen, wat het drukverlies uitgedrukt in meters waterkolom is. De Pipe Size is in inches (1 inch = 25 mm).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 581

Re: Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

hallo klazon.

een getrokken bocht zal inderdaad minder weerstand leveren dan een knie.

als je bijvoorbeel een cv pijp hebt met een inwendige diameter van bijv 22 mm, en je buigt met een straal van 90 mm, dan zou dat neerkomen op een buislengte met dezelfde weerstand van (als ik me niet vergis) ongeveer 30 cm. dat is dus bijna niks.

maar ik gebruik op mijn werk (installatietechniek) voornamelijk knieen omdat dit veel sneller en makkelijker werkt.

en ik heb nog nooit problemen gehad dat de installatie niet naar behoren functioneerde.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

Als ik die tabel die Fred laat zien goed interpreteer, dan is er (in mijn geval) niet eens zo veel verschil tussen een knie en een getrokken bocht.

Ik denk dat ik dan maar de pragmatische benadering kies: getrokken bochten waar dat mogelijk is, en knieën waar dat qua montage makkelijker uitkomt.

De werksnelheid is voor mij geen overweging. Ik werk in mijn eigen woning, ben gepensioneerd en heb nog de hele zomer de tijd. :)

Beide reageerders bedankt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

dan is er (in mijn geval) niet eens zo veel verschil tussen een knie en een getrokken bocht.
Dat is gedeeltelijk door gezichtsbedrog. In die tabel zie je dat als r/d groter wordt dan 3 de L/d niet meer afneemt maar langzaam gaat stijgen, wat toenemende drukval betekent. Dat is echter alleen omdat de echte lengte van de bocht toeneemt als r toeneemt (kwart cirkel), dus om het goed te vergelijken met jouw knietjes zou je moeten corrigeren voor het verschil in echte lengte tussen beiden. Maar dat is voer voor academici, jouw pragmatische benadering is natuurlijk gewoon de juiste.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Centrale verwarming: bochten buigen of kniekoppelingen?

Dat toenemen van de L/d was me ook al opgevallen, en ik had ook al zo'n vaag vermoeden dat de eigen lengte van de bocht daar een rol in speelt.

Hoe dan ook, het verschil in equivalente lengte blijkt verwaarloosbaar. Ongeveer 0,5 m op een totale leidinglengte van 10 meter. Daar ga ik dus verder niet over tobben.

Reageer