Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Moderator: Rhiannon

Reageer

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Waar in het filmpje zie jij de steenmarters verticaal tegen een muur klauteren? Op 1:27 zie je de marters wel, maar daar bewegen zij zich gewoon horizontaal voort...
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Pectus schreef: do 12 jul 2012, 22:48
Waar in het filmpje zie jij de steenmarters verticaal tegen een muur klauteren? Op 1:27 zie je de marters wel, maar daar bewegen zij zich gewoon horizontaal voort...
Het filmpje is veranderd! :evil: Aan het eind van het oorspronkelijke filmpje liep zo'n beestje verticaal over een muur naar beneden.

Maar hier zie het het ook:

http://www.youtube.com/watch?v=u7Wq5M1k6Uw

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

ze zullen hun klauwen kunnen zetten in de muur (of oneffenheden er in). Vogels kunnen ook aan een muur gaan hangen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Ehm, volgens mij gebruikt ie gewoon de regenpijp. ;)

En ze hebben grote en grove nagels, dus in putjes en voegen in de muur kunnen ze zich ook vasthouden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Pectus schreef: do 12 jul 2012, 23:08
Ehm, volgens mij gebruikt ie gewoon de regenpijp. ;)


nee, hij zit op de hoek van het huis, denk ik.
This is weird as hell. I approve.

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Dat zal het dus zijn: de steenmarter gebruikt zijn klauwen.

Wat ik mij nog afvraag is waarom zijn nagels dan niet uit die putjes in de muur schieten. Ik kan mij twee gevallen voorstellen:

1. Zijn klauwen schieten inderdaad uit de putjes, maar dat gaat toch voldoende langzaam zodat hij inderdaad min of meer naar beneden kan wandelen in plaats van vallen.

2. Hij kan zich aan de muur vasthouden door met zijn nagels de muur in de putjes als het ware vast te grijpen. In dat geval zou de steenmarter zich aan een verticale muur ook voor langere tijd op gelijke hoogte vast moeten kunnen houden.

Wie weet hoe het precies zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Hier staat het volgende:

Ook worden steenmarters waargenomen in dakgoten, langs regenpijpen, in funderingen en in schuren.
En onderstaande foto toont een steenmarter die aan een muur hangt. Overigens is het altijd op een hoek, zodat de poten aan weerszijden van de hoek gezet worden. Ik heb ooit een kat gehad die ook verticaal tegen muren op kon klimmen en weer afdalen. Dat was een Abessijn, blijkbaar het enige kattenras dat dat kan, heb ik me laten vertellen via "Cats 101" op Animal Planet.
steenmarter3_large.jpg
steenmarter3_large.jpg (53.04 KiB) 3273 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Kennelijk is het beestje op de foto niet veel goeds van plan...

Op een hoek kan de steenmarter de muur (of schutting) tussen zich in vastklemmen, dan zou hij wellicht aan de wrijvingskracht kunnen hangen (en zijn putjes niet eens nodig)?

Een robot zou dat dan ook moeten kunnen. Ik probeer mij de zaak natuurkundig voor te stellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Ik weet het niet zeker maar die rovertjes in het begin waren volgens mij bunzings.
Rhiannon schreef: vr 13 jul 2012, 14:06
Hier staat het volgende:

En onderstaande foto toont een steenmarter die aan een muur hangt. Overigens is het altijd op een hoek, zodat de poten aan weerszijden van de hoek gezet worden. Ik heb ooit een kat gehad die ook verticaal tegen muren op kon klimmen en weer afdalen. Dat was een Abessijn, blijkbaar het enige kattenras dat dat kan, heb ik me laten vertellen via "Cats 101" op Animal Planet.

[attachment=10839:steenmarter3_large.jpg]
Civet katten kunnen dat ook in ieder geval in bomen ik heb opnamen gezien waar ze met de kop omlaag vertikaal langs de stam omlaag gingen.

Maar een civetkat is natuurlijk geen huiskat.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Steenmarter loopt over verticale muren - hoe kan dat?

Een bunzing hoort tot de marterachtigen. Het verschil zit hem vooral in de kleur en de kop (en het spuiten door de bunzing van een melkachtig vocht uit zijn stinkklieren bij de staart als hij in het nauw wordt gedreven).

Een volwassen bunzing wordt tussen de 29 tot 46 cm, heeft een donkere vacht met lichtere flanken, met witte randen langs het oor, een witte snuit, witte vlekken tussen de oren en ogen en een donker masker.

Een volwassen steenmarter wordt tussen de 40 en 48 cm, heeft een bruine vacht met een lichte vlek op de keel met een donkere streep door het midden en een effengekleurde kop.

De diertjes in het filmpje hebben duidelijk een effengekleurde kop.
bunzing.jpg
bunzing.jpg (18.88 KiB) 3250 keer bekeken
Bunzing
steenmarter.jpg
steenmarter.jpg (16.79 KiB) 3250 keer bekeken
Steenmarter
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer