Springen naar inhoud

MediaMarkt, filialen zijn aparten firma's?


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Bellerophr0n

    Bellerophr0n


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2012 - 13:49

Ik ben vandaag naar MediaMarkt gegaan in verband met een garantie. De toestel had ik in Duitsland aangekocht en MediaMarkt (België) weigerde om de toestel op te sturen voor garantie.

Toen ik vroeg waarom ze het niet konden opsturen voor garantie was hun antwoord hetvolgende: "Elke MediaMarkt filiaal is een aparte firma en we zijn niet aan elkaar verbonden. We hebben allemaal weliswaar dezelfde naam, maar hebben niks met elkaar te maken. Om deze reden kunnen we dus uw toestel niet opsturen voor garantie. Zelfs indien u een toestel aankoopt in MediaMarkt Hasselt kunnen wij (MediaMarkt Keyserlei, Antwerpen) het niet opsturen voor garantie."

Mijn vraag is dan of dit wel kan? Kan er een bedrijf zijn met verschillende filialen maar dat ze compleet niet bij elkaar horen? Indien dit niet kan, is het dat eigenlijk niet "illegaal" voor de MediaMarkt-medewerker om zoiets te zeggen tegen de klanten?

Dank bij voorbaat.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Math-E-Mad-X

    Math-E-Mad-X


  • >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2012 - 13:58

Dit is een vrij gebruikelijke constructie. Volgens mij werkt bijvoorbeeld McDonalds op precies dezelfde manier, en ook de meeste pompstations en kleinere buurtsupermarkten. Dat heet een "franchise". Is in principe niks illegaals aan, al ken ik de juridische details niet.
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

#3

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juli 2012 - 14:05

Op de Belgische website vind ik de zinsnede: "Elke mediamarkt winkel is een onafhankelijke NV."
Op de Nederlandse site kan ik iets dergelijks niet vinden.

#4

shimmy

    shimmy


  • >1k berichten
  • 1123 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2012 - 14:05

De precieze structuur vind je op hun eigen internetsite. Elk land heeft zijn eigen mediamarkt holding. Elk filiaal is voor 10% in eigendom van de franchise ondernemer en voor 90% in bezit van de holding. Het zal dus juridisch ongetwijfeld verschil maken of je een twee Mediamarkten binnen 1 land bezoekt of 2 Mediamarkten in verschillende landen.

edit: bron, mediamarkt.nl, onderaan de pagina, "over ons".

Veranderd door shimmy, 13 juli 2012 - 14:05


#5

Bellerophr0n

    Bellerophr0n


  • >25 berichten
  • 88 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2012 - 16:45

Bedankt voor de verduidelijking. Mogen ze dan op grond daarvan weigeren om een product voor garantie op te sturen? Het lijkt me eigenlijk raar dat ze weigeren. Dit is slechte reclame dat ze verspreiden, ik ga zelf bijvoorbeeld vanaf nu liever bij een ander winkel mijn producten kopen in plaats van MediaMarkt.

#6

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juli 2012 - 18:17

....ik ga zelf bijvoorbeeld vanaf nu liever bij een ander winkel mijn producten kopen in plaats van MediaMarkt.

Uit de verduidelijking blijkt dat het allemaal zelfstandige winkels zijn. En ik kan me voorstellen dat een winkel geen zin heeft om de problemen van een andere winkel op te lossen. Je gaat ook iets wat je bij de HEMA hebt gekocht niet bij Blokker aanbieden voor garantie.
Waarom koop je eigenlijk spullen in Duitsland als er in je woonomgeving ook een Mediamarkt is?

#7

Herodotus

    Herodotus


  • >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2012 - 21:45

Je gaat ook iets wat je bij de HEMA hebt gekocht niet bij Blokker aanbieden voor garantie.
Waarom koop je eigenlijk spullen in Duitsland als er in je woonomgeving ook een Mediamarkt is?


Je vergelijkt appels met peren. HEMA en Blokker dragen een andere naam en logo, Mediamarkt niet. Ik vind het argument van Topicstarter heel logisch. Mediamarkt wil wel de voordelen van een gemeenschappelijke naam benutten (denk aan marketing) maar geen verantwoording dragen voor de nadelen. Alhoewel je in grensoverschrijdende kwesties natuurlijk te maken hebt met verschillen in wetgeving. Maar binnen een land zou ik het niet meer dan normaal vinden dat ze het wel doen.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

#8

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2012 - 21:51

Ik zou ieder aanraden om eerst een bron te checken voordat je iets op een forum zet, en dat dat dan door anderen foutief als waarheid wordt aangenomen:

De klant kan bij elke vestiging van Media Markt in Nederland een in een Nederlandse vestiging van Media Markt aangekocht product omruilen onder onderstaande voorwaarden.

Retournering van een bij Media Markt gekocht product tegen restitutie van de koopprijs is mogelijk binnen veertien dagen na aankoop.


https://service.medi...&ticketcatid=71 en klik dan op de bovenste mogelijkheid.

Voor de duidelijkheid: er staat niets omschreven over het in het buitenland kopen van een product, en dat in Nederland willen omruilen.

Voor België geldt hetzelfde:


Bij elke vestiging van Media Markt in België kan de klant een in een Belgische vestiging van Media Markt aangekocht product omruilen onder de hiernagenoemde voorwaarden.

http://www.mediamark...ilgarantie.html
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#9

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juli 2012 - 22:22

Ik zou ieder aanraden om eerst een bron te checken voordat je iets op een forum zet, en dat dat dan door anderen foutief als waarheid wordt aangenomen:

Ik heb gezocht naar soortgelijke teksten als je hier citeert, maar kon ze niet vinden. Dan concludeer ik dat die informatie tamelijk verborgen is.

#10

Herodotus

    Herodotus


  • >250 berichten
  • 614 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juli 2012 - 22:23

Ik heb niet gezegd dat ze het binnen een land niet doen.
Ik heb gezegd dat ik het niet meer dan normaal zou vinden dat ze het binnen een land wel doen.
En dat doen ze ook, hoera.

En ik vind nog steeds dat topicstarter een punt heeft. Als er in Belgie en Duitsland winkels staan met dezelfde naam en logo vind ik dat ze hun producten onder dezelfde voorwaarden moeten aanbieden. Zij wekken de suggestie dat het om dezelfde winkels gaat.
Anders moeten ze maar een ander kleurtje dragen of zo. Is het in ieder geval duidelijk dat er verschil is in verschillende landen.
Het is toch ook raar dat de inhoud van een pakje Marlboro per land verschilt. Of dat je een big Mac zou kopen terwijl er in het ene land kippevlees en in het andere land varkensvlees in zit.
Stuur mij maar naar de hel, Petrus. Lekker warm.

#11

Raspoetin

    Raspoetin


  • >1k berichten
  • 3514 berichten
  • VIP

Geplaatst op 13 juli 2012 - 22:34

Ik heb gezocht naar soortgelijke teksten als je hier citeert, maar kon ze niet vinden. Dan concludeer ik dat die informatie tamelijk verborgen is.

Het was ook niet rechtstreeks aan jou gericht, Klazon. Meer een opmerking in het algemeen. Maar misschien was mijn bovenste zin wat provocerend.

Ik heb niet gezegd dat ze het binnen een land niet doen.
Ik heb gezegd dat ik het niet meer dan normaal zou vinden dat ze het binnen een land wel doen.
En dat doen ze ook, hoera.

En ik vind nog steeds dat topicstarter een punt heeft. Als er in Belgie en Duitsland winkels staan met dezelfde naam en logo vind ik dat ze hun producten onder dezelfde voorwaarden moeten aanbieden. Zij wekken de suggestie dat het om dezelfde winkels gaat.

Ik weet niet veel van zulke bedrijven, maar ik kan me voorstellen dat in het buitenland gekochte producten niet in je eigen land in te ruilen zijn. Elk land heeft zijn eigen wetgeving met belasting, BTW, en weet ik wat nog meer. Het wordt een erg ingewikkelde administratie als een mediamarkt (of welk bedrijf dan ook) dit allemaal moet bijhouden. Want dan moet dat natuurlijk allemaal verrekend worden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

#12

klazon

    klazon


  • >5k berichten
  • 6610 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 juli 2012 - 10:00

Ik weet niet veel van zulke bedrijven,

Ik ken nog een andere keten die zo werkt. Dat is Radioshack, leverancier van elektronica onderdelen. Heeft ook in Europa geopereerd onder de naam Tandy, maar intussen zijn alle Europese winkels opgeheven. Elke winkel is een franchise onderneming, bevoorraad uit de centrale organisatie, maar verder werkend voor eigen rekening en risico.

#13

Ger

    Ger


  • >5k berichten
  • 16444 berichten
  • Technicus

Geplaatst op 14 juli 2012 - 11:21

Volgens mij is dat bij heel veel ketens zo. C1000, hans anders, burger king, mcdonalds, ....
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

#14

Henk-Otto

    Henk-Otto


  • >25 berichten
  • 54 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 juli 2012 - 13:05

bij de C1000's zijn er trouwens twee vormen: sommige C1000's zijn eigen onderneminkjes die aangesloten zijn bij het franchise-verbond, maar de C1000 heeft ook eigen filialen. Dat kan ook prima naast elkaar opereren.
Zelfs in de prijsstelling zijn er wel verschillen tussen de ene en de andere vestiging.
Je moet ook een beetje af van het 'zelfde winkel'principe: het zijn gewoon winkels die de inkoop combineren, en ook zaken als marketing en het hele '' concept. Maar het blijven zelfstandige winkels





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures