[natuurkunde] Schakeling - I zoeken (toelatingsexamen 2012)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Schakeling - I zoeken (toelatingsexamen 2012)

Geg.:
ED.png
ED.png (6.49 KiB) 353 keer bekeken
R is overal gelijk!

(ik heb nog steeds niet geleerd deftige figuurtjes te tekenen. sorry)

Gevr.: De I die over deze schakeling loopt.

Oplossing:

A) 2/3 U/R

B) 3/2 U/R

C) 2 U/R

D) 4 U/R

Antwoord​ B vind je na een aantal berekeningen.

Ik heb het opgelost door de verbinding die door het midden van de 6 schakelingen loopt te verwaarlozen, aangezien de spanning in de punten van die verbinding overal dezelfde zal zijn, en daar dus geen stroom zal door lopen. Zo krijg je dan eigenlijk een parallelschakeling van 3 keer 2R. Mijn vraag is echter of dat mag, die verbinding verwaarlozen? Ik kwam wel hetzelfde uit, maar de meesten losten dit op door de schakeling te verdelen in 2 parallelschakelingen van 3 keer R, en niet zoals ik het deed.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling - I zoeken (toelatingsexamen 2012)

Beide methodes zijn correct, en leveren ook hetzelfde resultaat op.

In die dwarsverbinding loopt geen stroom, dus die kun je inderdaad weglaten.

Wat voor tekenprogramma gebruik je?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Schakeling - I zoeken (toelatingsexamen 2012)

Volgens mij mag je die verbinding verwaarlozen. Elk punt van die verbinding heeft immers dezelfde elektrische potentiaal

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Schakeling - I zoeken (toelatingsexamen 2012)

klazon schreef: vr 13 jul 2012, 19:39
Wat voor tekenprogramma gebruik je?


Ik heb dit hier niet zelf getekend, maar mijn tekening zou er wel net zo uit zien. Dit lijkt me gewoon in MSPaint gemaakt overigens, en ik heb ook paint.net, maar ik moet daar nog mee oefenen vrees ik.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling - I zoeken (toelatingsexamen 2012)

Als je tekent in Paint, hou dan tijdens het trekken van een lijn eens de shifttoets vast. Dan krijg je vanzelf een mooie horizontale of vertikale lijn.

Reageer