Help... Is mijn mondelinge overeenkomstig rechtgeldig? Heb ook een getuige.

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 1

Help... Is mijn mondelinge overeenkomstig rechtgeldig? Heb ook een getuige.

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem en hoop dat jullie mij daarbij kunnen helpen. Een tijd terug huurde ik een studio samen met een vriendin. Wij kwamen aan deze studio via de makelaar. In het getekende contract staan onze beide namen in. Naast het tekenen van het contract is er ook een mondelinge overeenkomt gemaakt tussen mij en mijn vriendin. We spraken af dat zij halverwege de maand de volledige huur zou betalen aan de eigenaar en ik aan het eind van de maand de helft van het bedrag aan haar zou geven. Deze afspraak is gemaakt in het bijzijn van makelaar en die vond het prima. Echter is deze afspraak niet opgenomen in het contract.

Nu is het zo dat ik netjes de helft van het geld aan mijn vriendin betaalde. Echter zij betaalde de huur niet en zei tegen mij van wel. Aangezien we gewoon goed bevriend waren was er geen reden om daar aan te twijfelen. Na het ontvangen van mijn studiefinanciering pinde ik wat geld en gaf haar de helft van het bedrag.

Ondertussen is mijn zogenaamde vriendin pleitte en ontvang ik telkens brieven van het incasso bureau. Ik heb het verhaal keer op keer uitgelegd en zij kunnen niks doen omdat die afspraak niet in het contract staat.

Onlangs ben ik wel langs de makelaar geweest en heb ik een brief kunnen krijgen waarin staat dat mevrouw getuige is geweest van onze afspraak. In deze brief wordt ook keurig netjes het bureau genoemd en is ondertekend door mevrouw.

Mijn vraag is nu aan jullie of ik hier wat mee kan? Heb ik een poot om te staan? Als de zaak voor de rechter komt is mijn mondelinge overeenkomst en een getuige hiervan dan genoeg om het openstaande bedrag geheel aan dat meisje te sommeren??

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Help... Is mijn mondelinge overeenkomstig rechtgeldig? Heb ook een getuige.

In principe kun jij inderdaad geld vorderen op haar, maar dat ontslaat jouw denk ik niet van het feit te betalen aan de makelaar. Ik vrees dat jullie samen verantwoordelijk zijn voor de betaling en dus beide aansprakelijk zijn. Incassobureaus gaan langs bij degene met de hoogste slagingskans.

Ik denk dat je voor de rechter bot zult vangen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Help... Is mijn mondelinge overeenkomstig rechtgeldig? Heb ook een getuige.

Jij kan dit geld terugvorderen van je ex-vriendin via de rechtbank. De brief met die getuigenis van het kantoor is voldoende bewijs.

Je kan haar ook aansprakelijk stellen voor de bijkomende kosten van het incassobureau en je zelfs afvragen in hoever, niettegenstaande zij pleite is niet verantwoordelijk blijft voor de helft van die huur.

Jij staat hier heel sterk t.o.v. van je ex-vriendin.

Inzake het incassobureau: zij halen het geld waar zij het halen kunnen. Officieel ben je beiden verantwoordelijk en het incassobureau ligt niet wakker van jullie onderlinge perikelen.

Schrijf jouw vriendin een aangetekend schrijven waarbij je haar aanmaant te betalen en haar verantwoordelijk stelt voor alle bijkomende directe en indirecte kosten.

Dat zij pleitte is ontslaat haar niet van haar wettelijke verplichtingen.

Hier (België) zou ik dit regelen via de Vrederechter (zonder advocaat). Wat het Nederlands alternatief hiervoor is weten anderen beter. En winnen zou ik zeker.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Help... Is mijn mondelinge overeenkomstig rechtgeldig? Heb ook een getuige.

Ik vermoed alleen dat jeéén probleem tegemoet kan zien, en dat is dat het deel van de huur dat je zou betalen contant aan de vriendin is betaald. Als er geen betalingsbewijzen zijn, kan er een tegenvordering komen voor de helft van de huursom.

In Nederland moet dit via de civiele rechtbank. Daar hoeft op zich geen advocaat aan te pas te komen, maar het kan wel handig zijn. Uit de opmerking dat je studiefinanciering ontvangt denk ik te mogen concluderen dat je in aanmerking kunt komen voor gesubsidieerde rechtsbijstand. Zie daarvoor http://www.juridischloket.nl

Die kunnen je in eerste instantie ook van gratis juridisch advies voorzien.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Help... Is mijn mondelinge overeenkomstig rechtgeldig? Heb ook een getuige.

Marko schreef: ma 16 jul 2012, 20:59
Ik vermoed alleen dat jeéén probleem tegemoet kan zien, en dat is dat het deel van de huur dat je zou betalen contant aan de vriendin is betaald. Als er geen betalingsbewijzen zijn, kan er een tegenvordering komen voor de helft van de huursom.


Gewoon mijn eigen ervaring hier (niet van horen zeggen). Vaak is de initiatiefnemer (stap naar de rechtbank) met een aannemelijk verhaal (in dit geval nog ondersteund door getuigenis) in het voordeel.

Er kunnen beslissingen genomen worden op redelijkerwijze veronderstellingen.

Ik heb hier ooit de letterlijke zinsnede gelezen van een vrouwelijke vrederechter in functie (ten nadele) van de tegenpartij (vrij vertaald): ".... Dat de rechtbank niet dient om aan de egocentrische eisen/verlangens van vraagster te voldoen". En dit zuiver op basis van (niet te bewijzen) verhalen van beide partijen.

Heel die timing speelt mee een rol in de geloofwaardigheid van de verhalen.
Eric

Reageer