Botsing op de maan

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Botsing op de maan

Een auto botst met een snelheid van 80 km/uur tegen een muur. De schade is groot.

Stel je nu eens voor dat dit gebeurd zou zijn op de maan! Zou de schade dan minder groot zijn? (de auto is daar immers minder zwaar). Of is de schade net zo groot als op aarde? (de massa van de auto is namelijk gelijk gebleven)

Mijn gevoel zegt: de schade is minder, maar mijn verstand zegt: de schade is net zo groot, want de zwaartekracht speelt hier geen rol. Hier geldt alleen de wet van de traagheid.

Wie heeft gelijk: mijn verstand of mijn gevoel????

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Botsing op de maan

Wikkie schreef: di 17 jul 2012, 12:23
(de auto is daar immers minder zwaar)


de massa is nog steeds hetzelfde, en die is hier van belang.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Botsing op de maan

Moeilijk te zeggen. Een auto die tegen een muur botst springt van achter een beetje op:

http://www.youtube.com/watch?v=GW1kTFajko0

(om en nabij seconde 30 zie je dat mooi vertraagd gebeuren)

De auto zou door die geringere zwaartekracht heel wel de neiging kunnen krijgen om over de kop over de muur te gaan. Dan wordt het een heel ander soort botsing met een andere soort schade.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Botsing op de maan

Wikkie schreef: di 17 jul 2012, 12:23
maar mijn verstand zegt: de schade is net zo groot,


Je verstand heeft gelijk. De impuls van de auto wordt immers (richting even buiten beschouwing gelaten) alleen bepaald door de massa en de snelheid. En die zijn overal hetzelfde, op Aarde, op de Maan en ergens vrij in de ruimte zwevend dat maakt niets uit. Dus de botsingsenergie blijft hetzelfde, maar mogelijk is de schade aan de auto wel anders.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Botsing op de maan

De wegligging is er ook minder door al die kuilen. Grote kans dat deze stuiterende moon buggy met 80 km/uur zonder te botsen over de muur heen zou vliegen.

Reageer