spieren-botten

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 34

spieren-botten

Hallo

Ik vraag mij het volgende af:

Als je gaat trainen (fitnessen) dan ga je scheurtjes veroorzaken in je spieren. Die gaan zich dan herstellen waardoor ze 'dikker' worden.

Je mag pas opnieuw trainen als ze niet meer stijf aanvoelen, dus als ze herstelt zijn als ik het goed heb.

Maar als ge je gaat trainen, wat gebeurt er dan met je botten?

Worden die ook dikker?

Je armen bv zullen dikker worden doordat je spieren dikker worden.

Maar je borstkas dan? Blijft die hetzelfde en lijk je gewoon breder door je spieren die toenemen of wordt je borstkas op zich (de botten dus) ook breder? ?

Bedankt

Berichten: 7

Re: spieren-botten

Door training zorg je er in ieder geval voor dat de doorbloeding beter wordt waardoor alles beter functioneerd. Doordat de spieren meer bloed vragen bij inspanning gaat het lichaam meer bloedvaatjes ontwikkelen en daar hebben ook je botten baat bij die dan ook sterker worden.

Botten worden niet dikker of zwaarder dus alles wat groter wordt zijn spieren.

Nu moet je wel goed opletten dat je de verhoudingen in stand houd zodat je lichaam niet uit evenwicht raakt.

Als je bijv. je alleen borstspieren traint raken je schouders uit balans waardoor je een beetje als een gorilla gaat lopen. Je ziet dan ook dat je schouderbladen omhooggetrokken worden bij.

Als je bijv. alleen je kuitspieren traint heb je weer kans dat je niet meer op 1 been kunt staan met je ogen dicht omdat je coordinatie verstoord is.

Training is dus goed maar doe het onder goede begleiding en in verhouding.
Als eens wist wat ik weet dan weet je dat.

Berichten: 34

Re: spieren-botten

Dus als je van nature maar smal gebouwd ben kan je nog heel veel gaan trainen, toch zal je nooit echt breed worden?

Je kan wel meer spieren krijgen, daardoor ook breder gaan worden.

Maar nooit echt breed, daarvoor moet je van nature al een brede borstkas hebben, die je dan verder kan trainen zodat ook je spieren toenemen?

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: spieren-botten

Door in de krachthonk te zitten heb ik toch een brede borstkas gekregen.

Het is eigenlijk toevallig dat je hierover begint mijn vraag was namelijk:

Krijg je van de krachthonk een bredere borstkas (ribben zetten uit?) of moet je daar gewoon aanleg voor hebben en zou het zich sowieso uitzetten?
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 34

Re: spieren-botten

Dit was ook mijn vraag.

Zetten je ribben uit?

Maar blijkbaar niet, alleen je spieren.

Ik vind dit wel raar.

De bodybuilders zouden dan allemaal van nature al zo breed zijn en enkel nog spieren bijgekweekt hebben.

Berichten: 7

Re: spieren-botten

davy schreef:Dus als je van nature maar smal gebouwd ben kan je nog heel veel gaan trainen, toch zal je nooit echt breed worden?

Je kan wel meer spieren krijgen, daardoor ook breder gaan worden.

Maar nooit echt breed, daarvoor moet je van nature al een brede borstkas hebben, die je dan verder kan trainen zodat ook je spieren toenemen?


Wat is smal en wat is breed?

Als jij niet getraint bent zie je er smaller uit dan wanneer je gaat trainen maar je kunt je bouw niet veranderen.

Zorg er in ieder gaval voor dat de verhouding blijft kloppen om klachten te voorkomen.

Niet alleen je borst, buik en armspieren trainen maar je hele lichaam zorgt ervoor dat alles goed op elkaar afgestemd blijft.
Als eens wist wat ik weet dan weet je dat.

Berichten: 7

Re: spieren-botten

Napoleon Dynamite schreef:Door in de krachthonk te zitten heb ik toch een brede borstkas gekregen.

Het is eigenlijk toevallig dat je hierover begint mijn vraag was namelijk:

Krijg je van de krachthonk een bredere borstkas (ribben zetten uit?) of moet je daar gewoon aanleg voor hebben en zou het zich sowieso uitzetten?
Je hebt twee soorten mensen, de ranke lange die vaak fijnere spieren hebben en die worden wel sterk maar nooit echt breed.

Je hebt ook de wat meer gedrongen mensen met dikke kuiten, borstkas en armen en daar zie je geen verfijnde spieren maar die worden wel breed.

Die eerste groep zie je vaak bij marathonlopers en andere duursporten terwijl die tweede groep vaak te zien is bij de sprinters en de kortere explosieve sporten.

Nu heb je ook weer de grensgevallen natuurlijk maar je bouw ligt vast.
davy schreef:Dit was ook mijn vraag.

Zetten je ribben uit?

Maar blijkbaar niet, alleen je spieren.

Ik vind dit wel raar.

De bodybuilders zouden dan allemaal van nature al zo breed zijn en enkel nog spieren bijgekweekt hebben.
Onderschat de inspanningen van het kweken van spieren niet hoor!

Om als bodybuilder een beetje aan de top mee te kunnen draaien moet je vele jaren trainen en jammer genoeg ook bepaalde producten gebruiken.
Als eens wist wat ik weet dan weet je dat.

Berichten: 18

Re: spieren-botten

Ik was net mijn examen aan het leren en plots kwam ik op dit stukje tekst wat me aan deze topic deed denken:
In gezond, matuur botweefsel, is de osteoblast- en osteoclastactiviteit goed gereguleerd, waardoor de totale hoeveelheid volwassen botmassa constant blijft. Zowel de osteoblasten als osteoclasten zijn echter in staat hun activiteit te laten toenemen in respons op ofwel verhoogde fysiologische vraag of bijv. een botfractuur die herstel en remodellering vereist. Ook bij ernstige gewichtstoename of zware fysische inspanningen, waarbij het bot op bepaalde plaatsen een extra belasting ondervindt, kan er remodellatie ontstaan om hier maximaal aan te weerstaan

Berichten: 106

Re: spieren-botten

Is wel fijn dat het lichaam de botdichtheid kan aanpassen op het gewicht van het lichaam.

Mensen met ondergewicht kunnen op latere leeftijd een grotere kans op osteoporose krijgen, omdat hun botdichtheid lager is dan mensen met gezond gewicht. Deze stelling impliceert dat gezette mensen een kleinere kans op osteoporose hebben, omdat hun botten zwaarder zijn geworden. Maar botten met hoge botmineraaldichtheid kunnen te zwaar worden.

Voor de mensen die niet precies weten wat osteoporose is. Er werd al iets gezegd over osteoclasten en blasten. Osteoclasten zijn de botafbrekende cellen, osteoblasten de botopbouwende. Tot op je 35e ongeveer overheerst de activiteit van de osteoblasten; botopbouw. Rond je 35e bereik je dus je piekbotmassa: je hoogste botmassa in je hele leven. Vanaf dat moment beginnen je botten af te takelen, want dan overheerst de activiteit van de osteoclasten. Dit wil niet zeggen dat iedereen osteoporose krijgt. Er zijn speciale maten om vast te stellen vanaf welke waardes je osteoporose hebt. Heb je al aanleg voor poreuze botten (genetisch), dan loop je een grotere kans om osteoporose te krijgen. Maar ook je levensstijl kan je botmineraaldichtheid enigzins beinvloeden.

Het is algemeen bekend dat calcium de BMD verhoogt. Dit komt omdat je lichaam naar een specifieke calciumconcentratie in het bloed streeft. Wanneer deze te laag wordt, wordt calcium uit de botten gehaald, waardoor BMD daalt. Door calcium van "buiten af" toe te voegen, kun je voorkomen dat calcium uit je botten wordt gehaald. Maar ook hier geldt: alles met mate.

Daarnaast zorgt lichaamsbeweging voor een toename aan BMD. Ik weet niet precies waarom, maar waarschijnlijk komt het door remodulatie, zoals de quote van domana vermeldt.

Informatie kun je vinden in het farmacotherapeutisch kompas: www.fk.cvz.nl
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Reageer