de situationele beoordelingstest

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 197

de situationele beoordelingstest

wetenschappers,

Vrijdag neem ik deel aan een selectieprocedure waarbij wordt gebruik gemaakt van een situationele beoordelingstest (situational judgement test) Ik weet dat je je hiervoor in principe niet kan voorbereiden maar ben het daar niet mee eens. Op internet vind ik hierover heel wat wetenschappelijke papers maar geen die de determinanten behandelen waarom een bepaald antwoord ‘heel effectief’, ‘effectief’ , ‘neutraal’, ‘minder effectief of ‘weinig effectief’ is. Dergelijke papers lijken mij –als geëxamineerde- erg interessant. Ik vroeg mij af of jullie mij konden helpen in mijn zoektocht.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: de situationele beoordelingstest

Voorop gesteld, ik ben geen expert, heb slechts in het verleden een hoop van dit soort testen ondergaan.
Op internet vind ik hierover heel wat wetenschappelijke papers maar geen die de determinanten behandelen waarom een bepaald antwoord ‘heel effectief’,
Een kenmerk van dit soort testen is volgens mij dat ze maat gemaakt zijn. Dat is dan ook de rede dat je op internet geen "aan antwoord gehangen waardeoordelen" vindt. Zowel de vragen als de antwoorden zijn geschreven voor de selectie die jij doorloopt, dit geldt tevens voor de interpretatie van die antwoorden. Ik zou me dan ook zeker niet voorbereiden door dit soort oordelen van internet aan te nemen als je ze wel zou vinden.

Wat je volgens mij hooguit kunt doen is je niet vraag specifiek voor bereiden maar voor je zelf bedenken welk beeld de afnemer van je zou willen krijgen. Ook hier zou ik uiterst voorzichtig mee omgaan, je kunt voor je zelf dit beeld wel correct hebben, maar dat zegt vaak nog lang niks over hoe je moet beantwoorden om aan dit beeld te voldoen. Kortom, wat je ook bedacht hebt, geef niet het antwoord dat je denkt dat goed is als dit eigenlijk heel ver van je af ligt, hier wordt uiteindelijk toch wel doorheen geprikt. Uiteindelijk wil je zelf toch ook gewoon weten of je aan het plaatje voldoet.

Berichten: 197

Re: de situationele beoordelingstest

Volgens mij bestaan die determinanten wel degelijk hoor. Ok, de antwoorden worden via enquetes aan ervaren vakmensen bepaald en zijn dus minder theoretsich gedreven. Maar neem nu bvb een antwoord die getuigd van weinig respect t.o.v. je meerderen of gelijken. Je gaat mij niet vertellen dat er werkgevers zijn die dat niet als 'weinig effectief' zien. En er is toch wel niemand dom genoeg om dat als een effectief antwoord aan te kruisen, los van zijn of haar karakter.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: de situationele beoordelingstest

Natuurlijk is het niet moeilijk om een case te bedenken waarbij elke werkgever ongeveer een zelfde reactie zal verlangen van zijn werknemer. Er zijn echter veel meer voorbeelden te verzinnen waar dat niet opgaat. Van iemand die in het leger leiding geeft aan een groep nieuwe jonge honden wordt nu eenmaal een andere karakter/inzicht/manier van werken/enz. verwacht dan van iemand die de leiding heeft in een blijf van mij lijf huis voor mishandelde vrouwen. Als zei beide uitleg geven aan een kleine groep en binnen 1 zin wordt hen manier van werken in twijfel getrokken zal de gevraagde reactie mijlen uit elkaar liggen.

Berichten: 197

Re: de situationele beoordelingstest

bedankt voor uw reactie! Excuses als ik wat kort overkwam. Wat ik ga doen is wat boekjes zoeken in de bibliotheek over "werken in team" , "omgaan met lastige klanten" en dergelijke. Heb je misschien wat dergelijke aanraders? Of wat interessante sleutelwoorden om de catalogus te doorzoeken?

Reageer